Gå til innhold

Greia med å slå med venstre hånda i boxing.

Anbefalte innlegg

For det første så syns eg at boxing er den mest patetiske kampsorten du får, vertfall av dem eg har hørt og sett, og nei, da teller eg ikkje med Wrestling.

Men satt og såg på noen greier på Youtube for morroskyld.

Grunnposisjonen er jo grei nok, men kvifor skal en alltid slå med venstrehanda? og uten kraft?

Ut i frå det eg har sett så er det jo bare fisleslag, men såklart i boxekamper og blant profesjonelle så blir jo nivået litt annent, men når eg kiket litt rudnt på forskjellige "store navn" på youtube så var det ikkje allverden.

Drittsport.

Men vertfall, kva er greia med at en skal slå med venstre hånda?

Når en er høgre hendt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstrehånda brukes for å holde avstand, "styre" og distrahere motstanderen til du drar til mye hardere med høyre.

Generelt sett ihvertfall.

Skjønner at teknikken er nøye gjennomtenkt, men eg skjønner ikkje at det ville vært bedre og stå vridd andre veien, for også kunne få inne hardere slag oftare, for også kunne vri til venstre og dra til med høgre når muligheten byr seg, noke den burde gjøre av og til?

Lenke til kommentar

For det første så syns eg at boxing er den mest patetiske kampsorten du får, vertfall av dem eg har hørt og sett, og nei, da teller eg ikkje med Wrestling.

Men satt og såg på noen greier på Youtube for morroskyld.

Grunnposisjonen er jo grei nok, men kvifor skal en alltid slå med venstrehanda? og uten kraft?

Ut i frå det eg har sett så er det jo bare fisleslag, men såklart i boxekamper og blant profesjonelle så blir jo nivået litt annent, men når eg kiket litt rudnt på forskjellige "store navn" på youtube så var det ikkje allverden.

Drittsport.

Men vertfall, kva er greia med at en skal slå med venstre hånda?

Når en er høgre hendt.

Klarer ikke helt å bestemme meg om du troller eller om du ikke vet bedre. Du rabler i vei om noe som tydelig går over hodet på deg, og du konkluderer med at det er en drittsport. Noe som selvfølgelig er vås.

Om du vil vite hva de såkalte "fisleslagene" er så tenker du på en jab. Det er ingen regel at du slår den med venstre, men du slår den med den hånda du har nærmest mostander, og det er vanligvis venstre. En jab er det viktigste slaget i boksing og det slaget som blir brukt mest.

Det er massevis av grunner til hvorfor alle proffboksere bruker jabben aktivt. Det er det raskeste slaget du kan slå. Dette pga at en jab trenger mindre hjelp til å skape kraft med kroppen enn hva tilfellet er med f.eks en hook. Det er den beste måten å bedømme avstanden til motstanderen din på, både for å holde han unna, og for å måle avstanden for dine neste slag i en kombinasjon (flere slag på rad, gjerne med en høyre hånd også kalt en cross direkte etter jabben). En jab er også et bra slag når du vil komme gjennom guarden (forsvarsmåte der bokseren har hanskene foran ansiktet for å unngå slag), på grunn av at jabben er kjapp, har god rekkevidde og er lett å styre dit du vil.

Det er også forskjellige måter å slå en jab på. Du kan slå en kraftig jab (power jab) ved at du tar et lite steg frem med jabben, noe som skaper et moment som gir mer kraft i slaget. Du kan også slå en jab i kroppen til motstanderen, noe som ofte får dem til å senke guarden, som igjen gjør det lettere å få inn slag mot hodet, som er det ultimate målet.

Du spør hva som er greia med å slå med venstre når du er høyrehendt. Det sier vel seg selv at en bokser med to hender er bedre enn en bokser med èn hånd gjør det ikke? Boksing handler ikke bare om å slå hodet av hengslene til motstander. Det er The Sweet Science, et utrent øye ser bare en brøkdel av hva som faktisk foregår i ringen i motsetning til en hengiven fan som har sett boksing i en mannsalder. Jeg på påberoper meg på ingen måte å være en ekspert, dette er basic knowledge. Hvis du ser mer boksing, lærer deg å like det og forstå det, vil du skjønne hvor dumt det du skrev var. Det handler ikke om å lukke øya å pælme til.

Hvis du vil se boksere som bruker jabben optimalt, vil jeg anbefale Sonny Liston, Muhammed Ali, Lennox Lewis, og dagens tungvektsmester Wladimir Klitschko.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Nå som jabben er forklart ganske så grundig så vil jeg gjerne høre hvorfor boksesporten er en "drittsport" og "patetisk"? Det kan vel ikke kune være fordi de ikke jabber slik du vil?

Blir som å si at fotball er en drittsport fordi de ikke tar ballen i hendene og løper avgårde.

Dei gjør jo det til en viss grad i Amerikansk fotball, så viss du syns vanlig fotball er en drittsport så har du nok greia di der.

Syns at konseptet rundt boksing blir litt "snålt" det er en sport som virker meir "overfladisk"

Bruker det ordet litt i mangel på alternativ, siden eg ikkje fant et bedre, kan vell seiast om andre sporter også.

Jobber i lag med 60 amerikanere som gudpriser den sporten der over alt på jord, har prøvd å se litt på det, men er mye tungvektere og då virker det litt "seigt"

Om det er noe som har underholdsningsverdi så må det jo være dissa småpjokkane på 50-60kg som denge laus på kvarandre som aldri før.

Grunnen til at eg lurte var det treningsmessige rundt boksing, som heller virker ganske gøy og et konsept eg kunne tenkt meg å prøve

Lenke til kommentar

En god gunn for å bruke en jab, er å skape en åpning for en rett kryss:

http://www.youtube.com/watch?v=DB1RtID1js0

Syns at konseptet rundt boksing blir litt "snålt" det er en sport som virker meir "overfladisk"

Konseptet rundt boksing er å slåss i organisert form. Vesten har ikke tradisjon for å sparke, og bryting var en annen sport. Så boksing ble slåssing stående, med knyttnevene. Hva er snålt med det?

Jobber i lag med 60 amerikanere som gudpriser den sporten der over alt på jord, har prøvd å se litt på det, men er mye tungvektere og då virker det litt "seigt"

Folk på godt over 90 kilo beveger seg ikke like kjapt som de som veier halvparten. Det gjelder alle sporter. Det som appellerer med tungvektsboksing er som oftest kraften. En tungvektsbokser generer potensielt mye mer kraft i slaget enn i noen annen vektklasse.

Om det er noe som har underholdsningsverdi så må det jo være dissa småpjokkane på 50-60kg som denge laus på kvarandre som aldri før.

Ja, det er jo også boksing, og like interessant som tungvektsboksing for de fleste fans. Så det er bare tungvektsboksing du synes er kjedelig?

Grunnen til at eg lurte var det treningsmessige rundt boksing, som heller virker ganske gøy og et konsept eg kunne tenkt meg å prøve.

Når du trener boksing er noe av det første du lærer å jabbe, siden 300 år med moderne boksing har vist at det er det viktigste slaget. Du står fritt til å jabbe med høyre hånd, så lenge du da står med høyre fot foran. Hovedgrunnen til at din svakeste arm er foran, er fordi du får MYE mer kraft ut av din sterkeste arm ved å holde den bakerst. I boksing begynner slaget helt nede ved foten. Du vrir ankelen utover, kneet innover, hoften fremover, som vrir overkroppen, slik at din sterkeste arm til slutt kan strekkes ut bak en kropp som allerede er på vei fremover. Det mangedobler kraften til en jab med samme hånd. DET er hovedgrunnen til at du har sterke arm bakerst. En annen interessant ting å merke seg er at kanskje det slaget som står bak flest knockouts - etter høyre kryss - er en venstre hook, fra en ortodoks (venstre fot fremst) bokser.

Her er et knippe filmer som både forklarer og viser at boksing ikke er en patetisk kampsport:

Roy Jones utviklet en stil som går vekk fra klassisk bokseteknikk. Lite jab, mye hook. Grunnen til at han hadde suksess med denne stilen, var fotarbeidet hans. Han beveget seg mye raskere enn motstanderene sine. Jones har bokset i følgende vektklasser: Light Heavyweight, Heavyweight, Super Middleweight, Middleweight.

http://www.youtube.com/watch?v=UDWnMXzgeZo

Wladimir Klitschko, derimot, bruker venstre-jabben veldig ofte. Enten til å kontrollere motstanderen, eller til å sette opp høyre kryssen (den første kombinasjonen du lærer i boksing er en såkalt én-to kombinasjon, jab-kryss).

http://www.youtube.com/watch?v=kOjrfL3Hu_8

Det er ikke bare i boksing at jabben er et viktig våpen. I det siste har flere begynt å skjønne at i MMA (hvor du også kan sparke, bryte og slåss på bakken) er jab et av de viktigste slagene. Hvis du ser på Josh (han med krøllene) mellom rundene, ser du hvorfor. Josh fikk brukket eyehule-beinet på høyre side av ansiktet i denne kampen mot Georges St-Pierre.

http://www.youtube.com/watch?v=qSjFKQwCzhk

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der fikk eg endelig svaret eg ønsket, takk for at du tok deg tiden.

Ja, syns at tungvektsboksing blir litt "dødt" om det går and å kalle det for noe sånt, ønsker fart og intensitet i sport.

Ellers så virker det som om boksing handler om om det "ultimate forsvar" istaden for det basardiøse angrep, noke som er en felles faktor i alle kampsporter, men det blir veldig framtredande.

Ellers så er sport smak og behag og eg likar ikkje boksing, men treningsmessig så ser eg på det som en god måte å få inn gode treningsrutiner.

Så kan eg roundhousekicke dissa smellfeite hobbyidiotane vi har her.

Lenke til kommentar

Det virker som du tror en MÅ like tungvektsboksing for å like boksing. I dagens bokseverden er ikke tungvektsklassen den beste, så se heller et par kamper i vektklasser hvor dagens beste boksere holder til. Her er et eksempel på kanskje den aller beste i denne generasjonen. Floyd Mayweather jr. er også kjent som den beste defensive bokseren, men det er ikke kjedelig av den grunn!

http://www.youtube.com/watch?v=SKBgDk5wu40

Han har utviklet et arsenal av særegne teknikker, fra guarden (lav venstrehånd), til aktiv bruk av albue og skulder defensivt, og ikke minst utrolig unnvikelsesevne. Det er kanskje vanskelig å se hva han gjør når du ikke er vant til å se på boksing, men setter du deg litt inn i det, legger du merke til flere og flere detaljer, som alle er veldig godt gjennomtenkt (inkludert MANGE skitne triks: press mot hals, press mot hode/nakke, aktiv albue etc.).

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bokser selv, og grunnet en gudegave av lange armer bruker jeg venstre jabb veldig mye.

Jeg jabber mye fordi venstrejabben er:

- Ekstremt hurtig og "lettslått" (krever lite krefter av meg) slag

- Lang.

Hvordan det hjelper meg i kamper:

- Måle avstand

- Stoppe motstander i angrep

- Avleder oppmerksomheten til motstanderen, før jeg dæljer til han med feks en høyre kryss, eller en lang høyre hook i magen (tapper energi)

- Godt utgangspunkt for slag med høyrehånden (kroppen er vridd, og en kraftig høyre rett/hook/uppercut er ladet opp uten at motstanderen har fått det med seg.

- Frustrere motstanderen (om motstanderen min hver eneste gang han skal angripe går på en to tre jabber, og får ødelagt angrepet sitt, og aldri får muligheten til å samle seg fordi han hele tiden blir "skutt ned" av venstre jabber, er det unektelig både frustrende, demotiverende og provoserende. En frustrert, demotivert og aggressiv motstander er akkurat hva jeg ønsker meg)

- Plukke poeng

Ang. kraft i jabben:

Joda, det er langt ifra det kraftigste slaget som finnes, men med litt øving kan du få mer enn nok kraft i slaget til at det merkes. Kan du teknikken din, og får kroppen bak slaget (i mitt tilfelle en kropp på 74 kg), så er det åpenbart at det er et ubehagelig slag. Tilbake til kontraboksing som jeg har nevnt ovenfor, så får i tillegg slaget økt kraft om motstanderen "løper inn" i slaget. Da har du 74 kg på vei frem, og en motsander på vei inn. Det ryster, og er i tillegg et glimrende utgangspunkt for andre tyngre slag.

Oppsummert er jabben lettslått, den er så rask at du kan treffe motstanderen før han får justert guarden, jabben et slag med god rekkevidde, et godt verktøy for å tilegne seg kontroll over en kamp, god avledning for andre slag som kommer, samt en fin måte å stoppe en motsander i angrep på.

Jeg vil anslå at ihvertfall halvparten av slagene jeg slår i løpet av en kamp er venstre jabber.

:)

Apropos: Jeg slenger meg på de andre, og må si at jeg blir litt provosert over holdningen din til boksing. Du har åpenbart ikke peiling på sporten, men presterer likevel å kalle den for idiotisk. Det blir akkurat like dumt som når bestemor sier at fotball er den dum sport fordi 20 mann på banen løper etter en ball, og at de heller burde gi en ball til hvert lag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Bjarnemann:

Jeg driver med kickboxing for det meste selv, og er relativt høy for min vektklasse (190 og så vidt over åtti kg til vanlig). Jeg har ikke uproporsjonert lange armer, men holder meg likevel på utsiden. Jeg lurer derfor på hva du opplever som det største problemet når du møter en motstander som er mindre enn deg. Hvis noen (lavere enn deg) har gitt deg problemer, hva gjorde de?

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

@Bjarnemann:

Jeg driver med kickboxing for det meste selv, og er relativt høy for min vektklasse (190 og så vidt over åtti kg til vanlig). Jeg har ikke uproporsjonert lange armer, men holder meg likevel på utsiden. Jeg lurer derfor på hva du opplever som det største problemet når du møter en motstander som er mindre enn deg. Hvis noen (lavere enn deg) har gitt deg problemer, hva gjorde de?

Jeg tolker spørsmålet ditt dithen at du lurer på hva folk som er kortere enn meg har gjort for å gi meg problemer?

For å være helt ærlig, så har det aldri skjedd. De kampene jeg har tapt har enkelt og greit hvert mot folk som har vært bedre enn meg i mitt game. Dvs at jeg har blitt skutt ned av motstanderen, som har bedre rekkevidde og slår hardere og raskere enn meg.

Nå er ikke jeg noen svær kar egentlig, er 1.81, og bokser i 69- klassen. Men jeg har lenger armer enn kompisen min på 1.94 (som eksempel), og har ennå til gode å finne noen under 1.90 med lengre armer enn meg. Så jeg har ganske lange armer, og har i tillegg trent mye på å få innøvd et slagreportoar med god rekkevidde, da jeg liker tanken på å kunne treffe motstanderen uten at han treffer meg. Derfor er jeg glad i å jabbe, og baserer det meste av "gamet" mitt rundt dette.

Når jeg sparrer på klubben hender det riktignok at jeg kan få litt problemer, da jeg suger i nærkamp, og ringene vi bruker er mye mindre enn det som er vanlig. Møter jeg en kar da som er kjapp til å dodge mine slag mens han går inn i kroppen min, kan jeg få problemer.

:)

Lenke til kommentar

Bedre rekkevidde enn deg med dine ape-armer? ;)

Jeg har også lite peiling på hva jeg skal gjøre i nærkamp, så prøver å bruke jab/frontspark til å holde folk på avstand. Sparring foregår ofte i trange omgivelser, som ikke jeg er stor fan av :p

Lenke til kommentar

Husk at rekkevidden din er et resultat av både lange armer, og god teknikk :)

Kommer jeg i nærkamp pleier jeg i grunn bare å danse unna, for å gjennvinne kontroll. Om du er dårlig i nærkamp, og helst vil unngå det er det ingenting som er bedre enn å sparre i trange omgivelser slik at du enten blir bedre i nærkamp, eller bedre på å unngå det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...