Gå til innhold

Trenger litt hjelp til mikrofonkjøp

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg en Audio Technica AT-2020. Er det noen meninger eller erfaringer om den her?

Jeg har også tenkt litt på Røde NT-1A. Den er litt dyrere, men hva er forskjellen? Er det merkbar forskjell på lydkvaliteten? Begge er jo vokalmikrofoner for hobbystudioer. Jeg har lest meg til at NT-1 og NT1-A gir et nokså "lyst" og "åpent" (bright) lydbilde. Det er jeg ikke nødvendigvis en fan av.

Hva med M-Audio Nova eller Shure PG27?

Jeg skal bruke mikrofonen primært til vokal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også tenkt litt på Røde NT-1A. Den er litt dyrere, men hva er forskjellen?

Tja, kondensator-mic'er er ofte et spørsmål om smak & behag + litt tekniske data. Det var veldig dårlig med oppgitte data for et par av de du peker på her. Du bør kanskje lete litt i produsentens egne data-ark.

Legg spesielt merke til tall for følsomhet & egenstøy :)

Du ser blant annet at Røde NT-1A har spesielt lav egenstøy. Spesielt gunstig til opptak med mye dynamikk (stille partier). Kan være et poeng !

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

legg i litt mer penger og kjøp en shure sm-7b. Det er en veldig god dynamisk mikrofon godt egnet til vokal i både hjemmestudio og proff-studio.

Du vil sansynligvis få bedre resultater med en dynamisk mic da den plukker opp mindre romklang. Hjemmestudioer har ofte ikke noe fin romklang, så den vil du unngå

Kjører du en sm7 gjennom litt sweet eq i innspillingsprogrammet ditt låter det kanonfint, mye bedre enn billige drittkondensatormikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...