Gå til innhold

Program for å måle for mange Watt PSU bruker?

PHCTF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike kalkulatorer er for å beregne hvor kraftig PSU du trenger. Den viser ikke hvor mye effekt PC-en din trekker. For å få rede på det så må du ha "dill og dall man stapper inn i stikkontakten". :p

Det er som regel sjeldent PSU-en leverer 100%. Selv om du har en 1000W PSU så er det godt mulig at PC'n som regel ikke trekker mer enn 100-200 watt.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å gjøre i software. Det nærmeste du kommer er en slik kalkulator som det nevnes over.

Det du dog kan "investere" i er en "kill-a-watt" type enhet som du bare kobler på strømuttaket PSUen er koblet til. Jeg sier "kill-a-watt" da det er det som det normalt refereres til, men det er egentlig et amerikans merke som du ikke finner her. De har dem på clas ohlson dog. Disse måler trekket av vilkårlige strømenheter du bruker gjennom den. Det er uten tvil den letteste måten å få en praksis-måling dersom ikke slike kalkulator-estimat er gode nok å jobbe med. De koster vel forøvrig 50-100kr, så det er ikke akkurat dyrt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Joda, jeg vet at lasten ikke er den samme hele tiden, men den kalkulatoren ga meg en grei pekefin på omkring hvor mye CPU og GPU trekker under load, og hvor mye systemet trekker når alt går på 100%. Viser seg at PSUen min holder, og det var egentlig det jeg ville finne ut av.

Takker for hjelpen. ;>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...