Gå til innhold

Kva synast DU om TES V?


Anbefalte innlegg

Den varulv-greia høyrast unekteleg tåpeleg ut, og det er den typen ting som potensielt kan irritere meg stort. Eg prøvar å leve meg inn i rollespela mine, og når dei då prøver å tvinge meg til å oppføre meg på ein måte eg ikkje likar, eller nektar meg å løyse ting på ein måte som for meg er opplagt, er det øydeleggjande for opplevinga.

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror faktisk Skyrim er en fadese av et spill.

 

Spillet er vel mye likt Oblivion i sin enkelhet og hvis man betrakter spillet som å fungere som en "time sink" (spillet bruker det lille som finnes av "features" til å la alskens npc interaksjoner til å fylle ut spillets "innhold"), så tror veldig mange andre liksom meg, skjønner at det å få til en god spillopplevelse som sådan har nok aldri vært Bethesta's intensjon.

 

Ikke engang omskiftende vær er artig, for det skifter om for raskt og værsystemet virker meningsløst som et grep for spilldesign.

Lenke til kommentar

Den varulv-greia høyrast unekteleg tåpeleg ut, og det er den typen ting som potensielt kan irritere meg stort. Eg prøvar å leve meg inn i rollespela mine, og når dei då prøver å tvinge meg til å oppføre meg på ein måte eg ikkje likar, eller nektar meg å løyse ting på ein måte som for meg er opplagt, er det øydeleggjande for opplevinga.

 

Kay

 

Ingen som tvinger deg til å bli vareulv, er helt opptil deg. Det er utallige ting du kan sverge til, kan faktisk godta å bli en disippel av en demon også for heftig armor om du vil. Men alt er helt oppptil deg, du trenger ikke å gjøre ferdig alt hos Companions for det er ca 5000 plasser til hvor du kan gjøre oppdrag. Jeg valgte å ikke jobbe for companions noe mer pga vareulv opplegget.

Endret av Laohn
Lenke til kommentar

Huff, jeg er redd jeg begynner å bli lei spillet alt :( . Og det er ikke pga grafikk, den er mer enn bra nok. Jeg merker at UI fortsatt irriterer meg og ikke lar seg tilvenne særlig mer. Kamsystemet er primitivt og kjedelig, og det er ikke noe poeng å prøve å mestre noe taktisk i melee. Spiller mest som archer, da det er artigere og viser ikke så åpenbare svakheter.

 

Det som skuffer mest er åpenbare mangler som rollespill!! og ekstremt dårlig AI og UI- på disse punkter slås spillet lett av flere gamle rollespill. NPCer virker veldig robot-aktig og spillet mangler rett og slett sjel, i likhet med forgjengeren Oblivion. Bethesda gjør mye bra, men på disse områder er de veldig primitive. Dette er trist, da Skyrim kunne blitt et av tidenes rollespill dersom alle åpenbare feil hadde vært gjort bedre.

 

Skyrim oppleves med dette ikke som et rollespill, det er mer som et action-eventyr med rollespill-elementer. Dette i likhet med The Witcher 2 som heller ikke var et fullverdig rollespill. Sistnevnte var svakt spesielt fordi det var for lineært, for kort og for lite RPG-elementer.

 

Jeg gleder meg litt over Skyrim, men da mest som en gå-simulator og smelle inn noen perfekte sneak-shot som archer.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar

@Casemodd

Hvilke rollespill elementer er det du tenker på? Er enig i at Skyrim har sine mangler der så litt moro av å se hva du føler mangler. :)

 

Selv om skyrim har mangler så klarer det fortsatt å fenge min interesse, ene sekundet irriterer jeg meg over en ting, for deretter å stupe inn i en hule for å utforske å lure på hva som møter meg rundt neste sving. Men når creation kittet kommer tilgjengelig så blir det vel å finne noen bra mods tenker jeg, Bethesda spill pleier som regel å bli bedre med mods. :)

Lenke til kommentar

Perfekte sneak-shot? Hva snakker du om? Kanskje det hadde funket om det faktisk skadet mer om du traff i hodet enn foten. Å stå 30 meter unna, trykke på CTRL og få x3 sneak damage er ikke noen utfordring :-/

 

Hadde ikke hatt noe imot om hodet, armer, kropp og bein var separate "hitboxes", slik det er nå er det vel kun en hitbox og det er personen. Hadde man truffet noen i hodet og de ikke hadde hjelm burde de gått ned på null komm niks sånn egentlig. Det hadde gjort ting mer utfordrende samtidig som man ville hatt en vesentlig forskjell på hva armor man gikk med. Man kan jo kanskje håpe det kommer en modd som legger til dette når creation kittet kommer ut.

Lenke til kommentar

Perfekte sneak-shot? Hva snakker du om? Kanskje det hadde funket om det faktisk skadet mer om du traff i hodet enn foten. Å stå 30 meter unna, trykke på CTRL og få x3 sneak damage er ikke noen utfordring :-/

Skiller ikkje Skyrim på kor du treff? Eg meiner dette var ok implementert i Gothic 3, der det å treffe i hovudet gjorde vesentleg meir skade enn andre plassar. Siktinga var manuell, og pilene fulgte fysikkens lover. Skada var òg delvis avhengig av kva ferdigheiter karakteren hadde, so på vanleg Gothic-måte vardet du oppnår avhengig både av spelaren og karakteren sine evner.

 

Eg hugsar ein gong eg stod ute på ei mark og kverka ein flokk med ganske raske dyr ved å skyte dei i hovudet. Ei pil - eit dyr. Eg kjente meg litt som Legolas då.

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Perfekte sneak-shot? Hva snakker du om? Kanskje det hadde funket om det faktisk skadet mer om du traff i hodet enn foten. Å stå 30 meter unna, trykke på CTRL og få x3 sneak damage er ikke noen utfordring :-/

Skiller ikkje Skyrim på kor du treff? Eg meiner dette var ok implementert i Gothic 3, der det å treffe i hovudet gjorde vesentleg meir skade enn andre plassar. Siktinga var manuell, og pilene fulgte fysikkens lover. Skada var òg delvis avhengig av kva ferdigheiter karakteren hadde, so på vanleg Gothic-måte vardet du oppnår avhengig både av spelaren og karakteren sine evner.

 

Eg hugsar ein gong eg stod ute på ei mark og kverka ein flokk med ganske raske dyr ved å skyte dei i hovudet. Ei pil - eit dyr. Eg kjente meg litt som Legolas då.

 

Kay

 

Skyter man noen med bue i huet fra sneak får de 2x/3x ganger skade avhengig av perk, skyter man dem i korppen får de det samme. så hitbox i Skyrim er det kun en av i tallet.

Lenke til kommentar

Perfekte sneak-shot? Hva snakker du om? Kanskje det hadde funket om det faktisk skadet mer om du traff i hodet enn foten. Å stå 30 meter unna, trykke på CTRL og få x3 sneak damage er ikke noen utfordring :-/

Med "perfekt" så mener jeg at jeg treffer på svært langt hold, så langt at dyret er en liten figur og det er en "prestasjon" bare å treffe det. Men det er dessverre slik at du får samme resultat uansett om du treffer fingeren eller hodet. Dette er selvfølgelig ikke særlig interessant, men jeg synes melee i Skyrim er enda dårligere, Magi er jeg ikke spesielt interessert i så det vet jeg ikke om fungerer bra eller ei.

 

Som Kay AU skriver her i tråden, er archer mye mer naturlig og interessant i Gothic 3 enn i Skyrim.

Lenke til kommentar

@Casemodd

Hvilke rollespill elementer er det du tenker på? Er enig i at Skyrim har sine mangler der så litt moro av å se hva du føler mangler. :)

 

Selv om skyrim har mangler så klarer det fortsatt å fenge min interesse, ene sekundet irriterer jeg meg over en ting, for deretter å stupe inn i en hule for å utforske å lure på hva som møter meg rundt neste sving. Men når creation kittet kommer tilgjengelig så blir det vel å finne noen bra mods tenker jeg, Bethesda spill pleier som regel å bli bedre med mods. :)

Radiohodet sier mye av det på forrige side her i tråden.

 

Valg og konsekvenser av valg, eller mangelen på sådan. Ai som oppfører seg merkelig i forhold til dette/nærmest ikke forholder seg til det, ulogiske og dumme reaksjoner osv.

For de som har spilt en del RPGs så er det mye å trekke for i Skyrim, mens de som er mer orientert mot action-spill kanskje kun vil reagere på dårlig kampsystem og Ui.

Lenke til kommentar

Selv om jeg digger spillet er det ganske åpenlyst hvor dårlig meny systemet er. Den / de som laget det kan ikke ha vært veldig oppegående. Flaut dårlig design.

 

Det er jeg enig i. Lite oversiktlig og tungvint meny.

 

Det er også altfor mye bugs etter min mening. Mobs forsvinner og dukker opp igjen på rare plasser. Satte fra meg en hest ved en stor stein, hvor da hesten begynte å gå mot og til slutt satt seg fast i steinen. Plutselig blir hesten nærmest skutt opp i været som ut av en kanon og jeg så ikke den hesten igjen. Medhjelpere er også et problem. De setter seg fast altfor ofte. Løper du kjapt gjennom en dungeon så er det stor sjanse for at de ikke finner deg igjen. De klarer jo til og med ikke å hoppe ned fra div høyder.

 

Men til tross for vanvittig mange bugs så er det et herlig spill. Stemningen er fantastisk og jeg synes faktisk det er morsomt å utforske. Jeg kan vanligvis ikke fordra åpne spill, men i Skyrim er det herlig bare å vandre i landskapet.

Lenke til kommentar

Selv om jeg digger spillet er det ganske åpenlyst hvor dårlig meny systemet er. Den / de som laget det kan ikke ha vært veldig oppegående. Flaut dårlig design.

 

Det er jeg enig i. Lite oversiktlig og tungvint meny.

 

Det er også altfor mye bugs etter min mening. Mobs forsvinner og dukker opp igjen på rare plasser. Satte fra meg en hest ved en stor stein, hvor da hesten begynte å gå mot og til slutt satt seg fast i steinen. Plutselig blir hesten nærmest skutt opp i været som ut av en kanon og jeg så ikke den hesten igjen. Medhjelpere er også et problem. De setter seg fast altfor ofte. Løper du kjapt gjennom en dungeon så er det stor sjanse for at de ikke finner deg igjen. De klarer jo til og med ikke å hoppe ned fra div høyder.

 

Men til tross for vanvittig mange bugs så er det et herlig spill. Stemningen er fantastisk og jeg synes faktisk det er morsomt å utforske. Jeg kan vanligvis ikke fordra åpne spill, men i Skyrim er det herlig bare å vandre i landskapet.

 

Du undervurderer Bethesda. Dette var selvsagt en magisk sten som hater hester.

Lenke til kommentar

Som Kay AU skriver her i tråden, er archer mye mer naturlig og interessant i Gothic 3 enn i Skyrim.

Det kan jo diskuteres hvor naturlig det egentlig er at man dreper fiender med 1 pilskudd mot kraniet.

 

Konseptet er bra, at kroppen har flere treffsoner som gir ulik skade.

Lenke til kommentar

Selv om jeg digger spillet er det ganske åpenlyst hvor dårlig meny systemet er. Den / de som laget det kan ikke ha vært veldig oppegående. Flaut dårlig design.

 

Det er jeg enig i. Lite oversiktlig og tungvint meny.

 

Det er også altfor mye bugs etter min mening. Mobs forsvinner og dukker opp igjen på rare plasser. Satte fra meg en hest ved en stor stein, hvor da hesten begynte å gå mot og til slutt satt seg fast i steinen. Plutselig blir hesten nærmest skutt opp i været som ut av en kanon og jeg så ikke den hesten igjen. Medhjelpere er også et problem. De setter seg fast altfor ofte. Løper du kjapt gjennom en dungeon så er det stor sjanse for at de ikke finner deg igjen. De klarer jo til og med ikke å hoppe ned fra div høyder.

 

Men til tross for vanvittig mange bugs så er det et herlig spill. Stemningen er fantastisk og jeg synes faktisk det er morsomt å utforske. Jeg kan vanligvis ikke fordra åpne spill, men i Skyrim er det herlig bare å vandre i landskapet.

 

Du undervurderer Bethesda. Dette var selvsagt en magisk sten som hater hester.

 

Akkurat. Glitcher er en del av TES-spillene, og jeg synes at mange av disse glitchene må tas med godt humør. Skjønner at det er trist å få en hest verdt 1000 gull (med mindre du stjal den) skutt opp i verdensrommet, men hadde det skjedd meg hadde jeg ledd meg halvt i hjel. Det er ikke særlig vanskelig å skaffe seg gull uansett.

Glitcher som ødelegger savegames, quester, crash til desktop etc. er en annen ting, og disse er mer alvorligere, og dette er også noe som må rettes opp av Bethesda snarest.

Poenget mitt er at i et så stort spill, som er så åpent, der det er meningen at nesten alt skal kunne skje, og bare en uke etter lansering, er det umulig å luke vekk alle glitcher og merkelig oppførsel.

Ikke ta spillet så fryktelig alvorlig, kos deg med spillet og le neste gang en NPC gjør noe idiotisk, eller hesten din står mellom kroppen og halsen til en drage, og dermed kastes 50 meter opp i lufta og lander 100 meter ut i sjøen (den heftigste dragekampen jeg har hatt enda).

 

 

Lenke til kommentar

Kom nettopp ridende på hesten min nede ved sjøen mens nordlyset slår seg ut over hele himmelen. Langt oppe i fjellet ser jeg en velkjent skygge, en Drage som flyr rundt. Han kommer ikke mot meg, men jeg blir jo nysgjerrig og må opp å se. Jeg rir opp bakken og sniker meg fremover, men plutselig merker han meg. Det kommer opp en rød prikk på kompasset og BAM! Der kommer han stupende ned med flammer overalt. Jeg gjemmer meg bak en liten stein, men står alt for åpent til for å kunne slå ham.

 

Så jeg begynner å sprinte opp bakken, litt lengre oppe finner jeg en bro og en liten sti med en 2-3 meter høye vegger på begge sider. Jeg summoner Flame Atronachen min oppe på veggen og han får aggro. Dragen lander og dreper han, men i mellomtiden får jeg skutt en 4-5 piler på ham og gjør kansje en 1-2% damage på ham per pil. Han kommer mot meg og biter til men jeg sniker meg tilbake der han ikke kan nå meg. Så han flyr opp igjen, tar en runde. Ser meg og spytter flammene sine mot meg igjen, flyr litt til og stuper ned mens han spyr ut flammene sine. Der er knapt kjangs til å treffe han i luften så jeg må vente til han lander.

 

Sånn fortsetter det en en 5-10 minutter. Av og til treffer flammene, og jeg må drikke potions og heale meg selv. Av og til bommer han totalt eller går etter Atronachen. Alt mens de mørke fjellene og nordlyset står over meg

 

Det er greit nok at Dragene blir rutine, og hvis du twinker enchantment\smiting\alchemy for å få maks effekt og gjør 12-1500 damage per pil eller 3200ish damage per slag med 2h weapon. Så blir spillet absurd lett selv på Master mode. Men hvis du unngår å twinke på det aller verste, og holder det litt mer balansert så fungerer difficultyen fantastisk bra og fightene er helt råe.

 

Jeg er level 25 nå med full Glass Armor og Glass Bow med Glass Arrows (Cheatet for å få glass Arrows men de ser så mye bedre ut) og Drager er fremdeles en challenge som er fantastisk gøy hver eneste gang. De går stabilt ned hvis du finner deg en god spot der du kan gjemme deg for flammene. Men hvis du befinner deg i åpent Terreng uten noe bra å gjemme deg bak så sliter du godt og på springer som fy helt til du finner ett bra spot.

 

Fantastiske fighter, fantastisk spill og en veldig levende spilleverden. Greit nok at ting er både klumpete og ille når du ser det på nært hold (Fjell spesielt) men i det store og hele er spilleopplevelsen det råeste jeg har sett i noe spill noensinne. For min del foretrekker jeg glatt Skyrim grafikken over Crysis \ Crysis 2. Fordi måten effektene er brukt på for å skape en følelse av at du er i en levende verden er mye bedre. Måten snøen flyr over bakken på. Sommerfuglene som flyr rundt deg

 

Det er gull!

 

Når det kommer til Glitcher så mådde jeg faktisk modde spillet mitt selv for å komme meg videre i mainquesten på PC. Installere Besunpacker ( http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=3117 ) for å få han gamle fjompen i kloaksystemet ut av døra si. Men utenom det har jeg ikke hatt noe som er totalt gamebreaking.

Endret av GBBerg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...