Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Testikkelkreft. Eller ikke.

nomore

Anbefalte innlegg

Da har eg fått bestilt tid, hos to leger.

Ringte først fastlegen, som ikke hadde tid før begynnelsen på neste måned. Eg forklarte hva det var og at eg ønsket tidligere om mulig. Noe det ikke var.

Ringte så til bedriftslegen vår, og hun eg pratet med der satte meg opp på time i morgen direkte hos urolog. Ulempen er at det koster mer og at forsikringsavtalen eg har gjennom jobb krever henvisning fra offentlig lege før de kan dekke noe som helst.

Den ekstra utgiften er det minste problemet, det er mest videre behandling eg blir usikker rundt. Forsikringsselskapet krever en henvisning, og uten det dekket de ikke noe av behandlingen videre, og eg mister og fordelen med for eks behandlingsgaranti og videre behandling hos private spesialister, dersom det skulle være noe.

Sett bort i fra at eg skal tenke på dette i tre uker, vil eg øke noen risikoer på den tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg oppdaget også en klump der nede for 4-5 år siden. Jeg ble selvfølgelig like nervøs som deg, og sjekket rundt på nettet og så for meg hva som kom til å skje. Legen min kunne dagen etter avkrefte at dette var noe å bekymre seg over.

Det jeg har forstått, er at ved testikkelkreft, vil testikkelen bli annerledes i form og hardhet.

Lenke til kommentar

Etter mye frem og tilbake i dag har eg nå fått meg time hos en privat allmennlege førstkommende onsdag, som kan gi meg henvisning dersom det er aktuelt til en spesialist. Forsikringsselskapet er informert og dersom det blir aktuelt vil de dekke all videre behandling, og sørge for besøk hos privat spesialist(etter henvisning) og evnt inngrep på en privatklinikk/sykehus innen to uker fra besøket hos allmennlegen.

Så nå håper eg bare på at det ikke trengs :)

Lenke til kommentar

Eg ble og irritert. Det har vært slik hver gang eg har bestilt time, men før har det aldri vært et problem å vente. Hun eg pratet med viste ingen forståelse for at eg ønsket å få dette avklart snarest.

Privatspesialisten var derimot ikke noe problem, men det koster jo og deretter. Og siden eg har forsikring som dekker dette ønsker eg naturligvis å benytte denne, så langt det er fornuftig, så derfor blir det nå først privat allmennlege, og så tar vi det videre derifra.

Vurderer å bytte fastlege, men er jammen meg ikke sikker på at det er bedre andre steder heller. Hørtes ikke slik ut på de andre på jobb.

Lenke til kommentar

Var hos privat allmennlege i går og etter 15 minutter med undersøkelse konstaterte legen med at det ikke var noe galt :new_woot:

Utrolig lettet, og vel verdt de 500 kr for å få det avklart kjapt.

Legen sa det at de fleste tilfeller med testikkelkreft blir ikke oppdaget ved at testikkeleier oppdager en(eller flere klumper) på testikkelen, men at det sprer seg og på den måten blir oppdaget på andre måter. Allikevel verdt å kontrollere jevnlig, understreket han :)

Så nå må eg ringe til fastlegen og avlyse timen om to og en halv uke, fordi eg dessverre er frisk ;)

Lenke til kommentar

Godt å høre, gratulerer! Det var jo det mest sannsynlige utfallet, men det må være godt å få sjekket uansett. Men jeg ville har vurdert å bytte fastlege hvis jeg var deg, fastleger skal egentlig ha noen timer hver dag satt av til akutt-timer, men det er ikke alle som er like flinke til å gjøre det. I ditt tilfelle burde fastlegen ha gitt deg en akutt-time på dagen, så i og med at h*n ikke kunne det ville jeg ha byttet til en annen..

Lenke til kommentar

Behold timen hos fastlege. Få henne/han til å vurdere. 2nd opinion ikke dumt. Kanskje vil du få en ultralydhenvisning. Dersom ultralyd gir kreftmistanke, tas du på bordet med en gang.

Ellers ville jeg tatt en ringerunde og fått fikset meg fastlege med mindre ventetid. Disse sekretærene må jo være godt skolert, som vet hvor raskt det haster med div krefttyper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant også en hard "realitivt liten" kul på testikkelen for 4-5 år siden, og fikk denne sjekket med ultralyd. Ingenting ble funnet. Men i dag går jeg rundt og bekymrer meg for den samme lille kulen... Og vist man tenker på det nok, begynner faktisk testiklene å føles rare ut også... hjernens makt, he he...

Takk for at du delte historien Nomore :)

Lenke til kommentar

Man merker det hvis man har testikkelkreft. En jeg kjenner fikk det og han hadde så store smerter i testikkelen at han fikk problemer med å sove pluss at den hovnet opp og ble stor som en tennisball. Da skjønner du at noe er galt.

Men selvfølgelig er det ikke dumt å være ekstra forsiktig og heller ta en sjekk for mye enn for lite, så får man kanskje tatt sykdommen helt i startfasen hvis man har den.

Lenke til kommentar

Må innrømme at eg ikke har vært flink til å sjekke testiklene mine før, og dermed kom klumpen eg kjente som en overraskelse. Så sjekk testiklene, så vet du når noe nytt dukker opp.

Som nevnt tidligere, når eg var hos legen nevnte han at de aller fleste oppdaget testikkelkreft pga andre symptomer. Men det kan nok skyldes at mange ikke er flinke nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fant også en hard "realitivt liten" kul på testikkelen for 4-5 år siden, og fikk denne sjekket med ultralyd. Ingenting ble funnet. Men i dag går jeg rundt og bekymrer meg for den samme lille kulen... Og vist man tenker på det nok, begynner faktisk testiklene å føles rare ut også... hjernens makt, he he...

Takk for at du delte historien Nomore :)

Siterer meg selv her, da jeg akuratt har hatt en ny testikkel"episode".

merkelig åssen det ble slik rett etter jeg leste denne tråden her, hehe.

Var å sjekket T-stikkelen i dag hos en urolog, og my god han hadde peiling! jeg har hatt en "litt" større og ubehagelig sten i 2 ukers tid nå, og ble som trådstarter veldig bekymret.

I og med at jeg alt har en kul, tenkte jeg umiddelbart at den hadde blitt en kreftsvulst, hehe. (Helse Paranoia ftw)

Utrolig nok fant urologen ikke bare 1 kul, men 2, og før han dro i gang med ultralyden, var pulsen gaaaanske høy. Men phew, det var ikke styggen sjøl, kulene var harmløse.

poenget er nok den siste kulen hadde jeg ALDRI hadde merket selv, for som doktoren sa, slike er de farlige. For man drar jo ikke til en ultralyd-undersøkelse når man ikke har kommet over noe..

Det er jo snakk om, å innføre et tilbud om "screening" av baller \prostata for menn, slik som kvinner har av bryster, slik at også menn , spesielt menn i utsatt alder (t-stikler 20-35) og (prostata 40-60), kan få ting funnet så fort som mulig. håper dette blir innført,kreft sprer seg fort hos noen, så dette kan helt klart redde mange unge menns liv.

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...