Gå til innhold

Kobling av "mediesenter"

Anbefalte innlegg

Jeg har en elendig Toshiba Regza 32" tv som jeg gjør alt jeg kan for å slippe å høre på, da lyden er pill råtten! Nå viser det seg å bli litt av en utfordring å koble sammen alt jeg bruker:

PC, X-Box, dekoder, WD TV boks og DVD spiller.

Jeg skal ha lyden over på min NAD CD-reciever.

TVen har tre HDMI innganger, og jeg kan josåklart kjøpe en hub.

Til nå har jeg koblet om med hdmi og jack, men jeg vil gjerne slippe å reise meg fra sofaen når jeg bestemmer meg for å bruke noe annet.

Jeg prøvde å se om en optisk lydkabel vil overstyre hdmi kabelen, men jeg vet ikke om jeg gjorde det riktig, eller om det går ann, for jeg fikk det i alle fall ikke til.

Er det noen som har noen smoothe løsninger til meg? Lyden på x-boksen er ikke så viktig, for jeg spiller ikke så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra det jeg leser på hifiklubbens sider ser det ut som den optiske koblingen på NADen er en utgang. Hvis det er tilfelle ser jeg ikke helt hva du prøver å koble vha. optisk.

Jeg ville koblet PCen på VGA-inngang (ikke sikker på at jeg fant riktig TV, men så ut som TVen hadde en VGA-in). Finnes det inngang for lyd fra PC på TV kobler du den hit, hvis ikke kobler du lyden rett i anlegget.

Jeg ville koblet DVD, WDTV og Dekoder på HMDI

Jeg ville koblet XBOX på komponent på TV, der finnes det sikkert inngang for lyd og, hvis ikke kobler du den rett i NAD.

Så kobler du lyd ut fra TV inn på NADen.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Den optiske var en utgang ja.. ikke lett å være newb :blush:

Jeg har koblet alle sammen på hdmi nå, med lyd på jack og phono til NADen. X-boxen overlever jeg å ha på tven. Har fått meg en hdmi switch så jeg slipper å koble om hver gang jeg vil bruke noe annet iom at tven kun har tre hdmi.

Men noe veldig rart skjedde med dvd-spilleren. Har den i switchen, men den vil ikke vise seg på tven før x-boksen også er på. Har såklart forsøkt å bytte om på inngangene i switchen, men det hjelper ikke på dvd-spilleren. X-boksen bruker jeg uten problem der.

Og så har jeg wd-boksen på hdmi + jack til tape inngangen på NAD. Men der får jeg en ulyd + ingen lyd på venstre høytaler. Har ikke koblet rød/hvit feil, og den venstre høytaleren virker helt fint ellers.

Lenke til kommentar

Når du skriver at "xboxen overlever jeg å ha på TVen", men samtidig har kjøpt deg en HDMI-switch er jeg litt usikker på hvordan du egentlig har koblet X-boxen?

Hva skjer med dvd-spilleren om du kobler fra xboxen helt?

Hvilken HDMI-switch har du kjøpt (pris)?

Har du koblet lyden fra TV tilbake til NAD? (Virker ikke slik siden du skriver at du har WD-boksen til tape på NAD)

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Beklager, uttaler meg litt teit der ja. Jeg mener at det er ikke så nøye om lyden fra x-boksen er på tven i stede for på anlegget. Jeg har koblet den til med hdmi via switchen. Jeg kjøpte denne switchen til 299 kr.

Nå skjer det plutselig ingenting med dvdspilleren. Får lyden på anlegget men ikke noe bilde i det hele tatt. Men jeg tror jeg skal bare droppe hele dvdspilleren. Jeg finner ikke kontrollen heller, så får ikke gjort noen menyvalg.

Jeg har ikke koblet lyden tilbake fra TVen nei. Jeg har alle bildesignalene på hdmi og wd og pc til nad med jack og dvd spilleren til nad med phono.

Hvordan kan jeg koble lyden fra tven til nad når jeg har de tilkoblede tingene via hdmi uten å gå direkte til nad med egen lydkabel? Altså hvilken kabel fra tv til nad vil overstyre lyden fra hdmi kabelen?

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spurte når det gjelder switchen er at du skal ikke så fryktelig høyt i pris før du får en receiver med 4xHMID input som tar seg av all styring av bilde og lyd. Og da blir lyden bedre + muligheter for å utvide med høyttalere osv.

Jeg har selv alltid vært fan av NAD, men har ikke likt de sammensatte produktene, foretrekker enkeltkomponenter. Nå er dette en avsporing og ikke hva du spør om, men tenkte jeg bare skulle nevne det. Det er jo snart jul.

Høres ut som DVD-spilleren din synger på et vers. Man får jo en bluerayspiller til 400 kr disse dager, kan være verdt å vurdere. DVDer kan jo og spilles på xboxen, selv om den bråker som et fly. Du får vel også fatt i en universalfjernkontroll om du vil ha liv i DVD-spilleren igjen.

Forslaget mitt var:

Lyd og bilde inn på TV via HDMI fra de ulike komponentene. Evt HDMI og audiokabbel for PC.

Lyd ut fra TVen (finnes enten en phones eller audio ut på TV) og inn på NAD.

Så bare stille du ned lyden på TVen slik at det aldri kommer lyd fra høyttalerne i TVen.

Lenke til kommentar

Jeg er selv fan av NAD (egentlig det eneste jeg har vært borti av ordentlige saker) og fram til for et par uker siden så har jeg bodd med kjæreste som har et godt gammelt NAD anlegg (han hadde en ti år gammel forsterker :!: ). Massevis av tilkoblingsmuligheter og virkelig et godt anlegg. Men jeg ville ha noe mer kompakt, og jeg er ikke noe særlig kresen på lyden, så lenge det er bedre enn tven. Uansett så ønsker jeg meg så veldig mye annet for tiden og er godt fornøyd med anlegget utenom de begrensede tilkoblingsmulighetene.

Jeg tror også at DVD spilleren synger på siste verset. Jeg har fått låne den av stefar som er veldig påståelig på at det ikke er noe gale med den og at den nesten ikke har vært i bruk. Men så er det jo dette med kontroll til den, jeg kan jo sikkert få en ny spiller for ikke mye mer enn prisen av en universalkontroll.

Jeg tror jeg forsøkte med phonokabler ut fra tven inn på anlegget, men fikk det ikke til. Men jeg har helt sikkert gjort noe feil, så jeg skal prøve på nytt.

Endret av Aliaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...