Gå til innhold

core i7 950 er dette risikofritt?


Anbefalte innlegg

1.2 volt (core i7 950@ 3.89 Ghz)

 

Prosessoren er 100% stabil foreløpig, men vet ikke om det er dumt å gå ennå høyere, siden jeg ikke har consair 650 Watt strømforsyning. Men en billig 650 watt.

 

Hvor mye watt tar prosessoren ca 180 watt ved høy belasting?

 

Tenker å overklokke så mye som mulig, hvis prosessoren ryker kjøper jeg core i7 2700k, men problemet er hvis PSU er for dårlig kan det gå riktig ille, tenker ikke å bytte skjermkort og de andre delene, ram kan nok byttes, men harddisker er verre med. Så jeg vil slite ut prosessoren uten resten av delene under:

 

Nvidia GTX 570

4 harddisker + 2 SSD disker

DVD brenner + blueray

LED lamper (total ca 300 watt grov regnet).

 

Tror dere det er safe å overklokke til 4 Ghz eller er det risikofylt? Nå har jeg bare helt vanlig kjøletårn med 2 x 12 CM vifter så de er ikke stort, tempraturen er fin fra 47 mot 55 grader, så jeg har sikkert litt å gå på der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker prosessoren så mange watt? Ville tro det var for hele maskinen i så fall.

Nå er jeg oppi 3.99 ghz, på 1.24 volt, ville dere overklokket mere?

 

Har jo lest at enkelte har klart 4.4 Ghz med core i7 920 problemfritt.

 

Tempraturen er ikke noe problem er mellom 47-55 grader, i følge hovedkortet og diverse asus programvare, så kjøling blir ikke noe av, da blir det heller ny prosessor og hovedkort.

 

Men jeg er mere beskymret for strømforsyningen, siden om den er av dårlig kvalitet.

 

Cooler Master GX 650W er den noe særlig? Eller tror dere jeg fint kan klare 4.4 Ghz med den før PSU tar kvelden? Hvis strømforsyningen går i stykker, ryker alt i pcen da? Eller har den overspeningsvern slik at da ryker kun psu hvis jeg ikke er ekstremt uheldig?

Lenke til kommentar
Hvis strømforsyningen går i stykker, ryker alt i pcen da? Eller har den overspeningsvern slik at da ryker kun psu hvis jeg ikke er ekstremt uheldig?

 

en billig 650 watt

Hvilket merke , navn , produkt/artikkel nummer har den ?

 

Med en dårlig , billig PSU kan det absolutt være sjanse for at den ikke beskytter interne komponenter ja.

 

Vil du ta risikoen .. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cooler Master GX 650W får passet sitt påskrevet her:

 

http://www.hardocp.com/article/2010/11/22/cooler_master_gx_650w_power_supply_review/9

 

750W utgaven av samme betraktes som "use at own risk" over 450 watt her:

 

http://www.hardwaresecrets.com/article/Cooler-Master-GX-750-W-Power-Supply-Review/917/10

 

I det lange løp blir det fort dyrt å velge en dårlig PSU. Det finnes mye bedre til omtrent samme pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er Corsair TX 750W veldig god?

 

Kan jo flytte hovedkortet og slik i en annen pc, som jeg har også eventuelt kjøpe nye deler til denne pcen.

 

Det jeg også merker at prosessoren begynner å bli slappere, over 4 Ghz, får ikke noen bluescreen foreløpig, men det virker ut som resultatet på prime95 ved 1024k bruker prosessoren opp mot 4 minutter på den første testen mot tidligere 2 minutter per tråd.

 

Kan det være at prosessoren gir litt dårligere ytelse? Eller kan testene variere, får nok litt bedre passmark score. Men ikke stort. Syns det nesten blir mindre for hver gang. Jeg øker 1 FSB

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

TX 750W er definitivt bedre enn GX 650W.

Om du får dårligere ytelse jo høyere du klokker tyder det på at du har en ustabil overklokk eller at kjølingen er for dårlig.

Jeg tror ikke et øyeblikk på at du får loadtemperaturer så langt ned som 47-55°C når du ligger på 3.8GHz, da sitter du på vannkjøling med en godt over gjennomsnittet bra prosessor.

Prime95 er ingen ytelsestest, Passmark er ikke særlig mye å stole på heller. Bruk Cinebench 11.5, raskere og enklere tall å forholde seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at tempraturene er så lave, men nå har jeg 2x 12CM vifter, delevis åpen kabinett fordi jeg tok ut Pexiglasset av kabinettet for bedre kjøling om sommeren.

 

Om sommeren er rommet opp mot 25 grader på dagtid.

 

Nå er tempraturen nedi 18 grader ved på grunn av jeg ikke har på varmeovn, så ja det er ikke stengtatt nødvendig med vannkjøling, mest om sommeren i så fall. PCen er jo god erstattning til varmeovn siden romtempraturen går opp noen grader etter noen timers bruk.

 

Maskinen støyer jo litt, men skjermkortet er verst.

 

Ok, så du mener at prime 95 ikke er helt å stole på?

Den er fin å måle stabilitet sammen med en annen programvare jeg ikke husker navne på tror det var OCC heller noe slikt men jeg syns prime 95 var bedre. SuperPi er dårligere også.

 

Nå har jeg GX 650W så da tror jeg flytter den fra en annen pc, har også sjekket med andre, som også mener at jeg nesten kan

Med 4,6 GHz(1.35V) og 30 % OC på skjermkort bør gå bra her

 

Kan noen også her bekrefte at Nvidia GTX 570, så burde det gå fint å overklokke så mye med 4 harddisker + 2 SSD og blueray brenner + LED etc? Uten problem med strømforsyningen?

 

Eller bør jeg gå under 4.4 Ghz mest på grunn av sikkerhetsmarginet?

 

Skader det prosessoren mye hvis trempraturen er noen grader mere? Eller har dere klart å hatt liv i prosessoren deres ca 1 år med så mye OC?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett en i7-920/930/950 ligge på 47-55C overklokket til 4GHz på luftkjøling. Aldri.

En dårlig overklokk kan skape dårligere ytelse og lavere varme.

Det er uhørt sjelden at noen klarer 4.4GHz på en i7-920, aldri har dette skjedd med loadtemperaturer under 60C.

 

Prime95 er greit for stabilitet, men å bruke det for ytelsestesting blir feil gjentar jeg.

 

Bekrefte hva om GTX 570?

 

Spenning og temperatur skader prosessor like mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...