Gå til innhold

Skaffe vannkjøling - 2 radiatorer?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på skal skaffe meg vannkjøling og er helt ny på dette området så jeg tenkte jeg skulle lage en liste over hva jeg trenger:

Vannblokk CPU

Vannblokk GPU

Pumpe

Radiator (2stk?)

Nipler

Slange

Slangeklemmer

Væske (destillert vann blandet med spylevæske, eller noe annet som anbefales?)

Har jeg glemt noe nå?

En annen ting jeg tenkte på hva om man serie kobler 2 radiatorer vil ikke vannet bli kaldere da? og man kan da overklokke mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du behøver to radiatorer eller én kommer jo an på hvilket kabinett du har og hva du skal ha i loopen. Har du f.eks ett halvkraftig skjermkort og en stock CPU behøver du ikke store radiatoren for å si det sånn ;) Jo større radiatorflate jo kaldere vann, seriekobling eller ikke. I en loop er det også sjeldent mer enn 2-3C forskjell på vannet så rekkefølgen på loopen er irrelevant for temperatur. Egentlig er det eneste man må ta hensyn til at pumpen kobles på etter reservoaret og dermed suger vann fra dette.

Ellers har du med det du trenger, men du bør også ha et reservoar og/eller en fillport.

Spylervæske bør du definitivt ikke bruke nei. Frostveske/Ethylenglykol er nok det du tenker på. 10-15% av dette og destillert/batterivann. Litt avhengig av hvilke metaller du har i loopen går det som oftest helt fint med kun vann også.

Lenke til kommentar

Har gått til innkjøp av en 800D fulltower så burde jo være rimelig plass i denne. Angående loopen, tenkte å ha en GPU også en CPU og kunne oppgradere dette settet til 2 GPUer senere.

Har lest en god del nå og begynner å skjønne mer eller mindre :tease:

Er dette korrekt? Vannet går fra:

Tanken(reservoar)-> Pumpen -> Radiator -> CPU -> GPU ->(evt.GPU nr2)-> Tilbake til tanken igjen

Lenke til kommentar

Ja, men etter reservoaret/tanken-pumpen spiller det fint liten rolle hvordan rekkefølgen ser ut. Sett opp loopen etter hva som er mest praktisk og evt. ser best ut.

Corsair 800D har jeg selv og har en fet og fin 360-radiator i topp. Ypperlig for vannkjøling, dog skulle jeg gjerne hatt plass til 2x360-radiatorer :D

Lenke til kommentar

Husk at du aldri får kaldere temperatur på vannet enn temperaturen i rommet.

Jeg har en 360 radiator, og ett gtx580 og en i7-950 på 4.4 GHz, gikk opp fra 35 til 45 grader ved overklokke, den var på 3.07 stock. Temperaturen på skjermkortet gikk ikke noe opp i selv om jeg overklokket prosessor. Den ligger stabil på 29 grader.

Så er ikke sikker på om 2 radiatorer er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...