Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har blitt lagt inn på tvunget psykisk observasjon.

linerider

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt lagt inn på tross av et veldig dårlig grunnlag, og jeg har ikke rett til bli fratatt frihet. Det er ikke noe jeg kan gjøre, og jeg er fordi noen var beskylder for meg, fordi jeg har vært litt deppa men jeg har det veldig bra. Det er ting som har skjedd. Jeg har masse avtaler og ting og gjøre men de sier jeg må være her en stund så de kan holde øye på neg. Det er bare tull. Jeg veg. At det her ikke er riktig men jeg kan ikke gjøre noe. Jeg har sendt klage men vil ikke bli håndert før noen dager. Jeg er klar i hue og ikke noe rus, de har tatt urin prøve. Prøve!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å bedømme hva som har skjedd her ut i fra det du skriver, men jeg oppfatter at du synes det er frihetsberøvende og at du føler dine rettigheter ikke er ivaretatt og at det ødelegge planene du har lagt.

Det bør ligge veldig gode grunner bak en tvangsinnleggelse, som at vedkommende er til fare for seg selv eller andre. En beskyldning fra en person kan komme fra at du f.eks hadde en psykotisk episode du ikke husker noe av, noe du kanskje ikke har nå lengre, men noe de vil ha deg til observasjon for.

Hvis du bruker rus så kan det f.eks komme av rusmiddelindusert psykose.

Tror det er veldig lite dette forumet kan gjøre for deg, så du får bare stå på rettighetene dine og benytte klageretten der du er, så vil de fagpersonene du har rundt deg utskrive deg når de vurderer det som trygt for deg. Håper det ordner seg raskt for deg.

Lenke til kommentar

Siden du er over 12 år har du anledning til å klage saken inn for kontrollkommisjonen, som vil behandle saken din og ta til etterretning også dine meninger og synspunkter på saken.

(Den tvungne) observasjonen skal i utgangspunktet vare maksimalt 10 dager, men kan forlenges (mener å huske at kontrollkommisjonen må godkjenne dette) for å undersøke om vilkårene for tvunget psykisk helsevern foreligger i henhold til psykisk helsevernloven.

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...