Gå til innhold

Ny rig, budsjett: 25.000 nok


Anbefalte innlegg

Minnebrikkene får du ikke kjørt på 2000MHz, så her betaler du for hastighet du ikke får brukt. Ikke at økt minnehastighet betyr bedre ytelse i noe annet enn 3DMark, SuperPI, wPrime eller lignende, og da er det en målbar forbedring på et par prosent fra 1333 CL9. Kingston HyperX 16GB 1600MHz CL9 koster halvparten og yter 99.9% så bra. Ikke at du noensinne vil trenge mer enn 8GB for annet enn store mengder virtualisering og multitasking...

 

Vil fortsatt fraråde å starte på SLI-oppsett så nærme neste generasjons skjermkort, ryktene sier at HD 7970 vil yte tilsvarende HD 6990, med andre ord betaler du 5500 kr for skjermkort som er grundig utdatert og parkert i ytelse innen tre måneder.

 

Hvis du trenger 1000W, så har du råd til en bedre PSU enn den du har valgt. Gå heller ned til en virkelig god 850W som HX 850W, og selv da kjører du grundig overkill. Jeg tviler forøvrig på at du noengang vil klare å nå 1000W på et LGA1155-oppsett, og trenden går mot mer effektive komponenter, ikke motsatt.

 

Hvorfor betale 300 kr for 100MHz ekstra og 2700 istedet for 2600? 2600k vil klokke like langt (ryktene om at 2700k er særplukkede eksemplarer er bunnløse og tallene (48% på 2600k, 50% på 2700k klarer å nå 5GHz) tilsier at det ikke er noen forskjell i praksis annet enn ekstra utgifter.

 

Husk også å finne et hovedkort, dette har du ikke i lista.

 

Kort sagt:

Spar penger til en oppgradering på nyåret, ikke kjøp ting du ikke kommer til å trenge før de er utdatert uansett.

Klar over at jeg ikke har hovedkort i lista, skal bestille det fra en annen butikk siden Komplett ikke selger EVGA kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klar over at jeg ikke har hovedkort i lista, skal bestille det fra en annen butikk siden Komplett ikke selger EVGA kort.

Jeg ser du ikke har tatt til deg rådet angående skjermkort eller 2700k og heller gått opp på PSU, jeg hadde aldri gjort dette fordi det er praktisk talt penger ut vinduet, det er dine penger.

For å illustrere: HD 6990 = GTX 570 SLI i ytelse, HD 7970 skal yte rundt 6990 i ytelse til ~3500 kr ved lansering om to måneder. Her vil du altså betale 5500 kr for to skjermkort som blir parkert i ytelse, stabilitet og strømforbruk om to måneder.

 

EVGA-hovedkort har ikke vært så gode på LGA1155, etter X58-serien sin har de gått kraftig nedover. Hadde heller gått for et ASUS eller Gigabyte.

 

EDIT:

ASUS > Gigabyte > MSI > ASROCK > BIOSTAR > Intel > Foxconn > EVGA er det siste jeg hørte om hovedkort.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klar over at jeg ikke har hovedkort i lista, skal bestille det fra en annen butikk siden Komplett ikke selger EVGA kort.

Jeg ser du ikke har tatt til deg rådet angående skjermkort eller 2700k og heller gått opp på PSU, jeg hadde aldri gjort dette fordi det er praktisk talt penger ut vinduet, det er dine penger.

For å illustrere: HD 6990 = GTX 570 SLI i ytelse, HD 7970 skal yte rundt 6990 i ytelse til ~3500 kr ved lansering om to måneder. Her vil du altså betale 5500 kr for to skjermkort som blir parkert i ytelse, stabilitet og strømforbruk om to måneder.

 

EVGA-hovedkort har ikke vært så gode på LGA1155, etter X58-serien sin har de gått kraftig nedover. Hadde heller gått for et ASUS eller Gigabyte.

 

EDIT:

ASUS > Gigabyte > MSI > ASROCK > BIOSTAR > Intel > Foxconn > EVGA er det siste jeg hørte om hovedkort.

 

EVGA skal ligge så langt etter? Jøsse meg.

Lenke til kommentar

Asrock hovedkort er å anbefale, men asus fremst i rekken på hovedkortfronten.

 

Skal du bruke såpass med penger, må du være klar over at det kommer nytt hvert bidige år. Det kan være mest gunstig å invistere i noe mer permanent. Slik som med kabinett, PSU, DVD/BR, harddisker og andre ting som ikke trenger å byttes ut hele tiden eller så ofte. Og heller legge litt på bordet slik du kan ha dette over tid. Og bytte ut ofte det som trengs å bytte ofte. Over tid kan du spare mer på dette enn å kjøpe alt nytt hele tiden.

 

Hyppige deler som byttes mest er skjermkortet, cpu kommer like etter. Hovedkortet trenger bare å byttes ut når nye chipset kommer eller ny socket. Ram har du lengst blant det som må byttes mest ut, for du trenger bare å hive ram over på nye hovedkortet du eventuelt bytter ut senere. Jeg selv har hatt samme ram gjennom en hel socket generasjon, og gikk all in på ram så den kunne vare gjennom generasjonen.

 

Så det kan være lurt å bytte litt og litt, enn å kjøpe alt nytt og legge så store summer for ny data hver gang. Men da kan det være en fordel å få solgt det du har også, før du bytter det ut. Slik har jeg holdt på i åresvis, og bare brukt et par få lapper i året på å være oppdatert hele tiden.

Endret av Bentus
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Akkurat nå er det uaktuelt å vente på Ivy Bridge serien, men er villig til å vente på Nvidias Kepler serie siden denne lanseres tidlig Januar måned? Men er litt usikker på prisene.

 

Skal ikke Ivy Bridge komme ut desember? Er ikke sikker, men husker jeg leste att det var sånn.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Akkurat nå er det uaktuelt å vente på Ivy Bridge serien, men er villig til å vente på Nvidias Kepler serie siden denne lanseres tidlig Januar måned? Men er litt usikker på prisene.

 

Skal ikke Ivy Bridge komme ut desember? Er ikke sikker, men husker jeg leste att det var sånn.

Siste jeg leste var at den kommer ut tredje måned 2012.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Akkurat nå er det uaktuelt å vente på Ivy Bridge serien, men er villig til å vente på Nvidias Kepler serie siden denne lanseres tidlig Januar måned? Men er litt usikker på prisene.

Kepler kan du vente til minst Q3 på, Nvidia skal først gjøre en krympning av dagens 500-serie, og denne skal komme ut senere enn AMDs 7000-serie.

 

Siste jeg leste var at den kommer ut tredje måned 2012.

Det høres veldig tidlig ut. Q2 er ryktet hittil, men jeg regner nesten med at Intel lanserer når AMD klarer å hoste opp noe som er konkurransedyktig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar.

 

Akkurat nå er det uaktuelt å vente på Ivy Bridge serien, men er villig til å vente på Nvidias Kepler serie siden denne lanseres tidlig Januar måned? Men er litt usikker på prisene.

Kepler kan du vente til minst Q3 på, Nvidia skal først gjøre en krympning av dagens 500-serie, og denne skal komme ut senere enn AMDs 7000-serie.

 

Siste jeg leste var at den kommer ut tredje måned 2012.

Det høres veldig tidlig ut. Q2 er ryktet hittil, men jeg regner nesten med at Intel lanserer når AMD klarer å hoste opp noe som er konkurransedyktig.

du veit at amd har sluttet med cpu'er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...