voodoqut Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hei. Jeg og kjæresten min bestemte oss for å male huset i sommer, og begynte å skrape det for løs maling i juli. Det har imidlertid ikke vært stort til malevær, så vi har latt det ligge litt på vent. Deretter la vi ut anbud på jobben på ionternett. Dette førte til at vi fikk en del tilbud. Det billigste tilbudet var på 25.000kr + maling, dette var i dyreste laget for oss. En kamerat av meg tilbød seg imidlertid å male huset alene for 15.000kr. Pga vær og diverse andre ting fikk vi ikke begynt før 15 Oktober, men været da var jo fint og tørt så det skulle gå bra. Vi drar da til en trelastforretning med maleavdeling og sier: "Vi skal male huset vårt utvendig nå, hvilken maling skal vi bruke?" Damen spør oss om huset er malt fra før, hvorpå vi svarer ja. I Anbudet som vi fikk fra malerne regnet de med at det kom til å bruke ca 50-60liter maling (enebolig på 2etg 150kvm innvendig areal + garasje ca 50kvm innvendig areal.) Damen som hjalp oss sa at vi måtte bruke oljebeis, og vi bestiller 50 liter hvit, og 10 liter grå til vindskier og hjørnene på huset. Kameraten min setter i gang med å male, og går på med godt mot. Etter ca 1 uke så skjønner vi at han ikke kommer til å rekke å beise hele huset alene da det tar sånn tid. Han sier han har malt hus før, og at det aldri har vært så tungt. Malingen var billig på tilbud, så vi antar at det kan være pga det at den dekker litt dårlig. Kjæresten min spør meg ved et tilfelle om jeg er sikker på at vi har fått riktig maling, men jeg blir nesten litt irritert på henne og svarer at "jeg tror nok hun damen som jobber i malerbutikken har peiling". Vi leier også lift i 4 dager, hvor vi egentlig hadde anslått at det skulle holde med 2 dager. Vi maler og maler både 3 og 4 strøk på hver vegg for å få fargen som er under til å ikke skinne igjennom. Det er nærmest umulig da malingen oppfører seg som frityrolje. Vi må tilbake 4 ganger til for å kjøpe 10 liter maling hver gang. Vi har til nå brukt 90 liter oljebeis på huset vårt som vi har kjøpt for 649kr per 10liter. 10.11.2011 - Vi reiser så til firmaet igjen for å kjøpe 20 nye liter maling for det ble jo aldri nok. Der er imidlertid en ny kar som hjelper meg. Han spør hva malingen er til, og jeg svarer hus utvendig. Da blir det nevnt et eller annet om at jeg skulle hatt oljedekkbeis, men jeg tenker ikke noe mer på det da jeg ikke kan maling. Når jeg kommer hjem begynner hjernecellene å svirre litt etter vi har dratt ut de nye 20 liter beis på veggen og må dit og ha ENDA mer maling dagen etter. Jeg sender kjæresten min da jeg er opptatt med å male. Hun spør da om vi har fått riktig maling, og blir møtt av en frekk medhjelper som skylder på oss, sier at ingen der i butikken kan ha gitt råd om å bruke oljebeis at vi maler for sent på året og det ene og det andre. Hun ble så lei seg og opprørt at hun gikk derfra i sinne. Hun ble rett og slett latterliggjort. Dette fører til at jeg og han kompisen min setter oss i bilen og reiser bort. Skjønner at hun møtte motstand for det gjorde jeg også. Han sa: "værsågod" Så svarte jeg: "Du, vi driver og maler", da dro han på seg et utrolig sleskete flir, lurte på om vi hadde sett på kalenderen og sa det ikke var no vits å male nå og det ene og det andre. Malingen vil bare renne av, den vil ikke feste seg, tørker aldri og det ene med det andre. Vi har faktisk holdt på i 3 uker å male, malingen har både tørket og festet seg, er jeg da mer ekspert enn eksperten som klarer å få til dette? Jeg sier da til han at om vi hadde fått riktig maling til å begynne med så hadde kompisen min malt huset sikkert alene på 5-6 dager. Nå er vi 3 pers som har brukt 3uker på å male, og at det var deres feil pga vi fikk feil maling. Jeg går inn og snakker med daglig leder, for dette finner jeg meg ikke i. Han svarer da med at de vil refundere litt, men jeg får i hvertfall med meg 10 liter gratis oljebeis derfra for å bli ferdig. De ville ikke gi meg oljedekkbeis fordi det da ville bli fargeforskjell. De hadde imidlertid ikke igjen av den typen jeg hadde brukt (rart, da vi har tømt lageret) og jeg får en annen som han blander i samme fargekode så det skal bli helt likt lover han. Vi maler ALL beis på veggen, og dagen etter ser vi at malingen er MYE brunere og har vært så tynn at den har rent av veggen igjen. 10 liter har heller ikke vært nok, vi hadde trengt 3 strøk til på hele garasjen. Hadde vi fått slik beis til å begynne med hadde vi nok skjønt at det var feil maling, men Gjøco sin var faktisk mye seigere enn den vi fikk sist som var Trebitt. Jeg reiser tilbake til firmaet, og sier at jeg driter i om det blir fargeforskjell men ber nå om å få oljedekkbeis for å bli ferdig, nå er jeg dritt lei. Om jeg så må male hele garasjen med oljedekkbeis så er det greit. Jeg får 10 liter med oljedekkbeis, hvorpå daglig leder lurte på om jeg hadde lyst til å betale for. Jeg betalte ikke. Forklarer for han som blander malingen at jeg skal hjem å male over den malingen jeg fikk i går. Jeg drar hjem og begynner å male, og skjønner DA hvor lett det ville vært og malt hele huset med oljedekk beis og ikke oljebeis. Huset var fra før grått med røde vindskier, og vi malte det hvitt med lysegrå vindskier. Vi slår oss til ro med at vi i verste fall må male garasjen, men da vi er ferdige med en vegg så renner malingen av. Den hadde tydeligvis reagert med den malingen som lå under eller et eller annet. Begynner nå å bli dritt lei av å male, og den eneste løsningen firmaet kom med var at jeg kunne kle inn veggen med presenning og låne varmekanon der for å få malingen til å tørke. Så mye ekstra jobb for meg pga feil de har gjort. Hva er rettighetene mine? Hva kan jeg kreve? Jeg har kjøpt over 110 liter maling til 649,- pr 10liter Vi har stått hver dag uten regn og malt i 3 uker, 3pers Jeg har leid lift til 1300,- +mva per døgn x 4 Jeg har etter min beregning brukt dobbelt så mye maling, og dobbelt så mye jobb lagt i det. Det vil si at jeg kunne malt mitt hus, og et annet og fått betalt 15-20.000kr for den jobben med samme maling og utstyr. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Et skoleeksempel på at det lønner seg å bruke fagfolk til slike jobber. Rettighetene dine? Jeg er ikke så sikker på at du kan kreve stort mer enn du allerede har fått, men saken er såpass komplisert at jeg vil anbefale fagfolk - Forbrukerrådet - også her, og ikke støtte deg til amatører uten noen forpliktelser. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Oljebeis på allerede malt hus. Jaja du har i hvertfall erfart at det ikke duger. Oljebeis er beregnet for ubehandlet treverk eller treverk som kun er beiset fra før. Du skulle hatt maling, ikke oljebeis. Oljedekkbeis til nød men aldri oljebeis på maling. De som jobber i byggvarehusene er nødvendigvis ikke utdannet i faget og er det rette personen du treffer får du idiotiske svar som i ditt tilfelle har kosta deg dyrt. 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Nedenfor har jeg inkludert endel paragrafer fra forbrukerkjøpsloven som kan være aktuelle for deg. Det essensielle er at du må ha oppgitt til selger (slik du skriver) at du skulle male et hus utvendig som var malt med maling tidligere, da har varen en mangel hvis den ikke er egnet til det formålet (§ 15c og § 16). "§ 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 [...] § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. [...] § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. [...] Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. § 52. Erstatningens omfang Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet. Dette gjelder likevel bare tap som en med rimelighet kunne ha forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. [...]" Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Endret 12. november 2011 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Når man ikke vet så mye om det man skal gjøre, så kan det oppstå misforståelser i butikken, enten den ene eller andre veien. Det kan ha blitt utelatt eller glemt informasjon som var helt nødvendig. Det kan ha ført til at du har fått helt feil produkt. I dette tilfellet blir det derfor usikkert om det er deg eller butikken som har hele ansvaret, eller om man kan dele på dette. Det kan rett og slett bli ord mot ord, og da er det ikke sikkert at man kommer til en ordning verken om man drar inn Forbrukerrådet eller drar saken helt til FTU. Som en annen sier, fagfolk er å anbefale når man skal gjøre noe man ikke føler seg sikker på. Ja, det koster penger, men dere ville spart mye tid og ergrelse på dette. Ikke ville det blitt så mye dyrere heller, da det ville blitt brukt mindre maling. Leier man inn fagfolk, så vet man også at det blir gjort riktig første gang, mens en ufaglært kan få gjort ting galt så malingen ikke varer like lenge, for eksempel. For øvrig så ville jeg ikke brukt disse anbudstjenestene heller, for det er mange der som "lager" et firma og later som de kan ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå