Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For de med nedsatt hørsel

Yamazero

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en moderat nedsatt hørsel på venstre øre med ca 170 db i hørseltap fordelt over 4 frekvenser (1, 2, 3 og 4 htz), mens høyre side er helt normal. Jeg skal søke politihøyskole og jeg lurer på følgende i forhold til utrykningskjøring:

Talestemme må oppfattes på 4 meters avstand. (Ryggen vendt bak mot personen)

Vil dette være et problem for meg? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du dobbeltsjekke de tekniske detaljene ved hørselstesten din ?

De ga ikke særlig mening. 170 dB er ekstremt mye siden en jetmotor som tar av ligger på ca 120 dB. Så mye at jeg vil si det er total døvhet på de frekvensene det er målt på. Så jeg tror det må være en annen måleskala enn dB. 1 - 4 Hz er så lave frekvenser at det ikke gir mening. Er dette grupper av frekvenser eller har de målt Khz, altså 1000, 2000, 3000, 4000 Hz.

Har ikke noe lyst å spekulere noe mer før du har fått sjekket opp i måleresultatet.

Kan tenke meg at det som er viktig for politiet er at du kan nogenlunde retningsbestemme lyd og oppfatte tale greit. Det sistnevnte vil jo uansett gå helt fint så lenge du har nomal hørsel på ett øre.

Lenke til kommentar

Det er altså fordelt utover flere frekvenser slik jeg har skrevet;) Altså summen blir 170db;)

Ved 1000hz har jeg 30db

2000hz har jeg 50db

3000hz har jeg 45db

4000hz har jeg 45db

Ved resterende frekvenser, altså 250hz, 500hz, 6000hz og 8000hz har jeg 0 db.

Lenke til kommentar

Da ble det hele litt mer forståelig.

Tale ligger primært sett i området 400-4000 Hz, så tapene du har der er ganske vesentlige, ca 1/7 av optimal hørsel.

Hvis dette ikke er fysisk skade så kan du kanskje bedre dette om du benytter tomatis-metoden. Dette er en helt spesiell lyttetrening for å høre frekvenser på nytt.

Har det skjedd noe spesielt som forklarer hørselstapet ditt ?

Har du vært undersøkt ordentlig for å se om det er noe som kan utbedres ?

Det enkleste er vel å høre med politiet hva som er kravet. Du kan jo evt. sende dem resultatene dine og høre om de er innenfor kravene.

Lenke til kommentar

Jeg har allredde fått bekreftelse fra politi opptakskontoret at min nedsatt hørsel er ikke diskvalifiserende for opptaket, så dette er ikke noe problem. Hørseltapet mitt er typisk for det man ser ved genetisk forårsaket høretap.

Eneste jeg lurte var om jeg kommer til å slite med å få til å høre talestemme 4 m avstand ryggen vendt mot legen som trengs for å få utrykningskjøring lappen? Jeg har prøvd litt hjemme, og jeg klare å høre, men lurer om legen er veldig streng med dette da.

Endret av Yamazero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...