Gå til innhold

Er det greit nok å bare bytte skjermkort?

FCW

Anbefalte innlegg

I forbindelse med planlagt tur til Skyrim så ser jeg behovet for å oppgradere maskinen.

Har bl.a. en core2duo E6300 prosessor, og et Radeon 1950pro kort...det drar spillet på medium/low, men skulle så gjerne fått litt mer ut av spillet.

Så spørsmålet er om CPU'en holder en stund til, og det kan være nok å evt bytte til et nyere skjermkort (+ evt PSU og ram)?

Lenge siden jeg har kjøpt noe maskinvare nå, så er ganske utdatert på hva som er på markedet nå for tiden, så en produktanbefaling hadde vært supert (opptil ca 1500-2000,-)

Planlegger også å anskaffe BF3 om ikke så lenge....

Takker pfh :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville anbefalle deg å oppgradere, de fleste CPUer er på over 2 GHz, selv de billigste. Tviler på at du i det hele tatt kan kjøre BF3. Jeg kjøpte nettopp en CPU og GPU for 2144 hos Komplett (her er det derimot en AMD cpu), men du må kanskje også oppgradere HK (mtp at nyere CPUer kanskje ikke passer i ditt HK)

Lenke til kommentar

Dette er litt interessant... Jeg har delvis samme situasjon, bare at jeg står litt dårligere stillt enn deg mtp CPU; Jeg har en P4 3.2ghz med 3GB minne. Tenkte å bruke den til HTPC, men har lyst til å spille litt og. Har prøvd med et Geforce GT 220kort, og filmer går jo helt fint..., med lyd over HDMI og alt sånnt gøy, men spill i 1080p hakket unødig mye (f.eks Need For Speed Hot Pursuit).

...., derfor har jeg nå handlet et Radeon HD 6850, som jo er et av de øvre middelklassekortene. ..., så nå er jeg spent på hvor bra dette blir med en såpass gammel prosessor. Merk at mange (eldre) spill ikke er flinke å utnytte flere-core prosessorer, og at min 3,2ghz da kan gjøre jobben. Mulig jeg må til med litt FSB-klokking, men får se.

Nye spill som f.eks BF3, utnytter nok flere cores. .., men spørsmålet er fortsatt hvor godt må skjermkortet være før CPU blir en såpass stor flaskehals at man ikke får utnyttet skjermkortet til en fornuftig grad.

Jeg skal prøve å huske å legge inn en oppdatering i posten her når jeg har fått det, installert, og kjørt noen tester.

Noen andre som har lignende erfaringer?

Lenke til kommentar

Pentium 4 blir å funke ekstremt dårlig med dagens spill, uansett hvor bra skjermkortet ditt er.

Personlig erfaring

Jepp. Gjør nok det desverre...., men tenkte jeg skulle prøve før jeg eventuellt oppgraderer HK, CPU og RAM. Trenger ikke være all-verdens dyrt for å yte godt og være en relativt god match til skjermkortet jeg har bestillt, men jeg tenkte jeg skulle prøve.

Maskinvaren til trådstarter er derimot en del bedre enn P4, så vil vel egentlig anbefale 6850 til han og.., helt til jeg oppdager at du får HD6870 til samme pris nå på komplett....

HD6870 er nok et kort som kan dra Skyrim helt greit.. Skulle du trenge mer ytelse senere, kan man jo kjøpe et og koble i crossfire. :-)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Maskinen trenger nok en oppgradering, men tenkte jeg skulle forsøke først med et nytt skjermkort...Og jeg kjøpte faktisk et HD6870 (samt en ny 700watter) rett etter jeg postet innlegget :D

Ser den ligger klar til henting nå, så satser på jeg får prøvd det ut i kveld :thumbup:

Hvis det bare blir marginal forbedring, så får jeg ordne CPu, HK m.m senere.

Forresten...jeg ser vha ytelsesgrafen i oppgavebehandleren (XP) at Cpu load er varierende ca. mellom 70-90% på begge kjernene. Kan ikke det bety at det er litt mer sprut å hente ut av den?

Lenke til kommentar

Forresten...jeg ser vha ytelsesgrafen i oppgavebehandleren (XP) at Cpu load er varierende ca. mellom 70-90% på begge kjernene. Kan ikke det bety at det er litt mer sprut å hente ut av den?

Jo, skulle tro det. Så lenge det ikke er andre ting den må "vente på", så skulle en tro at CPU skulle klare tett opp mot 100%.

Med min oppgradering, gikk det ikke så helt fantastisk...; Det ble bedre..., men CPU er nok blitt en litt vel kraftig flaskehals, så det var fortsatt litt hakking. Blir nok en oppgradering tenker jeg.

Det som var litt morsomt, var jo at det ikke var noen endringer i hakkinga om jeg hadde "low quality" eller MAX..., det tyder jo på at skjermkortet ikke har noen problemer med å gjøre sin jobb....., men går for halv maskin og venter på at CPU skal tygge sin del ferdig.

Lenke til kommentar

Joda, fikk innstallert kort og Psu samme dag jeg fikk det :thumbup:

Må si jeg merker en ganske bra forbedring, kjører innstillinger på "high" og får en helt annen og mye bedre spillopplevelse visuellt sett. Det glir helt glatt, også i kampsituasjoner. Eneste gangen jeg merker litt hikke er når jeg "løper i terrenget", Er vel Cpu'en som ikke klarer å henge med i svingene der...de små tenkepausene merket jeg også med det gamle kortet.

Så summasummarum så er jeg fornøyd så langt, og også jeg venter med å ta resten av Pc'en til senere...til jeg kommer hjem fra Skyrim. :new_woot:

Endret av FCW
Lenke til kommentar

... På en annen side...; Maskinen klarte å drive COD MW2 i 1920*1080 med det meste av instillinger på max, så da tenker jeg at jeg kan utsette innkjøp av ny hardware intil videre.

FCW: Fått 6870'n din nå?

CoD: et spill som kjører en spillmotor portet til konsoll og er programmert i 1997. Det hadde vært mer rart om du ikke kunne kjørt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...