Gå til innhold

Spillutviklingsforum?

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veeeldig lite updates her på forumet om mods/spillutvikling og brukernes bidrag.. Er det noen som vet om et bedre norsk forum for dette? Eller må jeg lage et selv og reklamere det her hehe ;)

Eller er det rett og slett for lite nordmenn som er intr i dette så jeg må fortsette å bruke engelske forums?

PuTs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er veeeldig lite updates her på forumet om mods/spillutvikling og brukernes bidrag.. Er det noen som vet om et bedre norsk forum for dette? Eller må jeg lage et selv og reklamere det her hehe ;)

Eller er det rett og slett for lite nordmenn som er intr i dette så jeg må fortsette å bruke engelske forums?

PuTs

Hvilke engelske nettsider bruker du?

Lenke til kommentar

Njaa, kan hende jeg uttrykte meg feil.. Men jeg mener noe lignende:

moddb.com,

tigsource.com,

indiegames.com,

gamebuilder.info

Og gamedev som Eslu nevner ofc..

rett og slett en egen side for spilltuviklere, ikke kun games til vanlige konsoller som de fleste forums og spillsider bruker tiden på.. Amatør eller proff.. Modding, programmering, grafisk design, slike emner.. Det er en post i mnd her på dette spillutviklingsforumet, noe jeg syntes var veldig lite.. Er folk intr i dette?

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Jeg savner også dette. Føler kanskje at denne spillutviklingsdelen av forumet burde flyttes til Data -> Programmering og webutvikling.

Forsåvidt så ønsker jeg meg også et utviklingsforum for mobil-apps (inkl. pads og andre mobil-aktige plattformer). I dag må jeg starte en thread i C#- eller .NET-programmeringsforumene for å treffe mest mulig hvis temaet handler om utvikling til Windows Phone. Føler virkelig at både et forum for spillutvikling og apps (eller kombinert forum for spillutvikling+apps) er sårt trengt her på norsk jord. Iom. at utvikling for mobilplattformer er i vinden nå, og det er såpass enkelt, så burde det finnes en forumplass for oss programmerere.

Kanskje det burde settes opp en poll for å undersøke hvor mange som syns dette kunne vært nyttig? :)

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Ja selvsagt må vi ha forum til apps også :)

Jeg ser for meg et forum/nettside for nybegynnere og experts alike.. For eks så kan vi ha et underforum med alle "lette" spill program som for eks gamemaker, mmf2, construct og stencylworks for dem som ikke kan programmere, men er inne på tanken å lage spill.. Man kan lage masse med disse programmene.. Ta en titt på scirra construct og clickteam sine sider... Med disse kan man lett lage html5 program for eks, som igjen kan kjøres på de fleste plattformer..

Også må vi selvfølgelig ha eksperter som driver med litt mer skyts, for eks unity,c++, flash etc.. Jeg befinner meg i gruppe nr 1 hehe..

Jeg tror også vi kunne hatt månedlige konkurranser for å aktivisere forum brukerne til å lære seg dette og sette seg inn i spillprogrammering..

Jeg er veldig for dette og hjelper gjerne til hvis noen blir med å starte et nettsted/forum for dette.. En Norsk indie side med nyheter men også et forum :)

En poll kan være fint ja, men ingen som er her inne til å klikke hehe :p

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Jeg tenker vel egentlig å ha underforum her på diskusjon.no iom. at det allerede er en stor brukermasse her, og programmeringsdelen har allerede en del aktive brukere.

Å starte en ny side kunne gå an, og det er et hull i "markedet" innen dette segmentet, men det vil kreve veldig mye tid og arbeid for å få et aktivt forum/webside. Det kreves også mye kunnskap om temaet for at folk skal synes det er interessant å lese. Jeg har prøvd å lage mange nettsteder som skulle bli populære og massive med et enormt antall brukere osv. Jeg orker som regel å lage 70-90% av hjemmesiden, så stopper jeg og orker heller ikke å skrive artikler. Dødfødt mao. Tror det er lurere å satse på diskusjon.no ja ;) Neste gang jeg evt. prøver meg på et nettsted så skal jeg betale noenlunde kvalifiserte folk for å skrive artikler isåfall :)

Uansett, digresjon, jeg ønsker meg hvertfall apps- og spillutviklings-underforum her på diskusjon.no! :)

Lenke til kommentar

Er vi ikke i spillutviklingsforumet nå da? Ingen som svarer på app of spillutvikling her inne, så hvorfor skal det komme flere hvis det blir et eget underforum for dette tenker jeg da.. Men hey, jeg ser selvsagt pointet ditt..

Slenger en stemme på den jeg også..!

Hmmm... Får se hva jeg kan leke meg til i løpet av uka ;) Kanskje en norsk hovedside med internasjonale rss men eget norsk brukerforum?

PuTs

Lenke til kommentar

Er vi ikke i spillutviklingsforumet nå da? Ingen som svarer på app of spillutvikling her inne, så hvorfor skal det komme flere hvis det blir et eget underforum for dette tenker jeg da.. Men hey, jeg ser selvsagt pointet ditt..

Slenger en stemme på den jeg også..!

Hmmm... Får se hva jeg kan leke meg til i løpet av uka ;) Kanskje en norsk hovedside med internasjonale rss men eget norsk brukerforum?

PuTs

Jeg føler egentlig ikke at spillutviklingsforumet passer bra her, det burde være under programmeringsforumet, det er jo der programmererne henger.

Lenke til kommentar

Veeel, nå er jo ikke spillutvikling kun programmering da, det er mye i spillutvikling, for eks grafikk og lyd også.. Alle kan ikke programmere, derfor hadde det vært fint med et forum med de visuelle programmerings programmene for folk som vil lage enkle spill uten å lære seg koder.. Man kan lage spill til de fleste plattformer med disse programmene..

Et eget spillutviklingsforum med programmer, grafikk program, lyd program, brukernes bidrag etc etc... Me får sjåu..!

PuTs

Lenke til kommentar

Veeel, nå er jo ikke spillutvikling kun programmering da, det er mye i spillutvikling, for eks grafikk og lyd også.. Alle kan ikke programmere, derfor hadde det vært fint med et forum med de visuelle programmerings programmene for folk som vil lage enkle spill uten å lære seg koder.. Man kan lage spill til de fleste plattformer med disse programmene..

Et eget spillutviklingsforum med programmer, grafikk program, lyd program, brukernes bidrag etc etc... Me får sjåu..!

PuTs

Det er helt sant. Jeg ser mest for meg spillutvikling som programmering, men det er selvfølgelig bare en del av kaka. Sånn sett passer kanskje spillutviklingsforumet her det er i dag.. men jeg vil fremdeles ha en programmeringsrettet del inn på programmeringsforumet :) Noe ala "Spillprogrammering" eller noe i den duren. Det var vel egentlig det jeg tenkte mest på når jeg kommenterte :)

Men ser også fordelen ved å ha et eget spillutviklingsforum som tar for seg alt inkl. animasjoner, grafikk, lyd, story, spillbarhet, programmeringen osv.

Lenke til kommentar

Jeg lagde min egen nettside/forum jeg da... Veldig enkel WP side som ble laget på et par timers arbeid.. Var ikke mer som trengtes gitt ;)

Her er da en lang liste over indie gaming programmer og et eget forum hvor folk kan skrive sine egne erfaringer med de diverse programmene...

Nå så bruker jeg kun gratis hosting og domene frem til siden eventuelt får flere brukere :)

Hvis folk vil hjelpe til med siden med å skrive, legge ut videoer av spill, skrive i forumet etc, bare legg igjen en beskjed på forumet og jeg skal sende deg en mail :) Jeg greier ikke alt dette alene..

Skal skifte skin på forumet, men siden deres er nede for øyeblikket...

Siden min er da: http://nindie.web44.net/wordpress/

Nindie - Norsk indie hehe ;)

Vær snill å send meg en mail hvis du vil hjelpe til med dette prosjektet..!

PuTs

Lenke til kommentar

Kan sikkert bli et nyttig sted for utviklere om forumet utvikler seg riktig.

Men en er jo mest arbeids- og økonomirelaterte spørsmål som er spesifikt for nordmenn, er alt fokuset på spillutvikling vil det nok aldri kunne måle seg med kompetansen som er på de store engelskspråklige (plattform spesifikke-)forumene.

Skal skifte skin på forumet, men siden deres er nede for øyeblikket...

Håper det endrer enkelte fargekombinasjoner som er der nå, som hvit skrift på hvit og lysegrå bakgrunn :p

Lenke til kommentar

Takk for intr og kommentar :)

Ja jeg hadde det themet på en annen side, men her blre det bare tull med fargene :p Skal som sagt fikses når siden deres er oppe igjen med skins :)

Har du tittet igjennom postene der i det hele tatt da? Er jo masse informasjon ang økonomi og støtteordninger... Og det er heller ikke et forsøk på å måle meg med andre internasjonale forums, det er et forsøk på å få nordmenn intr i spillutvikling og atm så har vi ingen slike forum, utenom underforums slik som dette...

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Liker engasjementet ditt. Du har fått opp en side som ser grei ut, et forum som er fint organisert og en del info om diverse.

Klarer du å kjøre på videre og ikke gi deg så er det mulighet for at nettstedet blomstrer. Faren er vel, som jeg nevnte tidligere, at du går lei og ikke orker mer. Ser det er en del nyheter fra 20- og 21. november, men etter det blir det stille. Du har fått opp det grunnleggende, og det er "bare" å fortsette å legge inn nyheter og interessante ting. Jeg skriver "bare" med "" fordi dette i realiteten er hovedutfordringen. Derfor nevnte jeg tidligere at hvis jeg hadde tatt på meg et prosjekt som dette så ville jeg ha punget ut litt for å få andre til å skrive artikler i tillegg til meg. Men for all del, hvis du klarer å få community'et til å bidra så kan det gå (hvis du ikke selv er supermann når det kommer til å skrive mange og gode artikler da ;)).

Du får uansett ha lykke til, håper dette slår an. Ser for meg at en virkelig spillutviklingssite med tilhørende forum kan slå an i Norge! :)

Lenke til kommentar

Takk for kommentaren kimla :)

Vel, jeg la ut siden rundt 21-22 og la inn linker og informasjon.. En liten "wiki" for spillutvikling om du vil.. Jeg har andre prosjekter også, så om jeg får skrevet så mye selv vet jeg ikke enda, men forumet er alltid åpent for folk som trenger informasjon, og folk kan legge ut så mye de vil der.. Vi er 4 medlemmer nå ;)

Men som du nevner så er det "farer" her også.. Ikke så mange som har vist intr i siden enda, men det er mange som har lest denne tråden.. Dette er også en av grunnene til at jeg laget en side med gratis hosting, hvis det blir bra, så kan jeg overføre siden til en ordentlig hosting og domene :) Hvis ikke, eller jeg går lei som du nevner, noe som er fullt mulig hvis det ikke blir vist noe intr fra det norske folk, så kan jeg legge ned siden eller gi den til noen andre uten andre kostnader enn mitt eget arbeid :)

Håper folk ser denne posten og hvis noen har lyst til å hjelpe til å lage denne siden større, vær snill å send meg en PM eller mail..

Edit: Fikk en ide for siden nå, rss fra de største sidene så slipper jeg å skrive alt selv før det eventuelt kommer flere medlemmer.. Hva tror du om dette?

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Edit: Fikk en ide for siden nå, rss fra de største sidene så slipper jeg å skrive alt selv før det eventuelt kommer flere medlemmer.. Hva tror du om dette?

PuTs

Det er nok et bidrag, så for all del. Bare husk å vise tydlig hvor informasjonen kommer fra, sånn at det ikke virker som om at du er originalkilden til disse artiklene.

Ellers tror jeg egentlig at du har overdimensjonert forumet. Du har omtrent ingen brukere, og da er det helt unødvendig å ha 10 hovedkategorier og enda flere underforum. Etter min erfaring er det best å ha kontinuerlige oppdateringer av hovedsiden med artikler (som tidligere nevnt), og heller 1-3 forumkategorier som evt. kan fylle seg litt opp før du sorterer poster ut i forskjellige kategorier som du legger til etterhvert.

Vi kommer uansett tilbake til at jevnlige artikkeloppdateringer (gjerne 3-7 artikler pr. uke over 3-6 måneder) er viktig for å bygge interesse. URL-en er også ikke akkurat noe folk går og husker på. Jeg skjønner at det er pga. kostnadene du ikke ønsker å registrere domene, men uten å legge hvertfall et minimum av penger i prosjektet (til domene + webhotell, dette koster ikke mye) så er det nesten alltid dødfødt å få det til å vokse. Det krever isåfall stor egeninnsats. Brukerne/leserne kommer ikke til å bidra uten at det meste er på plass fra før av, selv om ideen er god. Typisk flokkprinsipp! ;) (Det har jeg lært etter x-antall like prosjekter). Hvis du bare satser på forumet så gjelder de samme "reglene" som over, bare bytt ut ordet "artikkel" med "forum". ;)

Hjertet ditt må virkelig være der for at du skal lykkes med et slikt prosjekt, og en enorm arbeidsmengde er nødvendig. En god porsjon flaks er også nødvendig for å lykkes, som det er med alt. :)

Lenke til kommentar

Takk for tips og triks kimla :) Dette blir sittende i bakhodet..

Skal se om jeg får puttet inn noe rss i løpet av de neste dagene, helt enig med deg ang kontinuerlige artikler.. Har også startet Juana Magazine uten en krone og den ble ganske stor etterhvert :) Jeg har ikke penger til det, og jeg gidder ikke å betale for noe som kan hende jeg blir lei av senere..

Synes det er utrolig rart at det er såpass mange som har lest dette og to personer har svart bare? Jaja, rom ble ikke bygd på en dag, siden går om noen mnd skal du se..! Igjen, takk for triks og tips! Bra at noen liker dette prosjektet :)

PuTs

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...