Gå til innhold

Anbefaling: Julegavetips: Kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Burde ikke ett av verdens mest solgte kompaktkameraer Apple iPhone 4S vært med her ?

Nei, hvorfor det.

Ut i fra min meget subjektive definisjon så er hverken iPhone 4S eller hvilken som helst annen mobiltelefon med en bra eller mindre bra kameradel å regne som kompaktkamera.

Ut i fra min fremdeles meget subjektive definisjon, så er ett kamera (også kompakte kamera) en enhet som har fotografering som hovedfunksjon. I "nyere" tid så har også muligheten til filmopptak blitt en naturlig funksjon i slike enheter.

iPhone 4S har som alle andre mobiltelefoner sin hovedfunksjon innen "øyeblikkskommunikasjon", audio, skriftelig og også med hjelp av bilde/video.

Hvis iPhone 4S skulle være en del av en slik oversikt over kompaktkamera så regner jeg med at andre av de bedre "kameratelefonene" også burde være med. For selv om du her nevner iPhone 4S, så regner jeg med at dette ikke var et "fanboy"-innlegg fra din side og at du i så fall ønske å eskludere andre kameratelefoner fra en slik oversikt.

Nei la spade være spade, la kompaktkamera være kompaktkamera og la mobiltelefoner være mobiltelefoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er din definisjon og det er greit det. Min definisjon av ett kompaktkamera er at det er ett kompakt kamera. iPhone 4S har ett kamera og er kompakt ergo ett kompaktkamera. Og sånn går no dagan :tease:

Dro fram iPhone 4S siden det har ett av markedes beste kameraer, men finnes vel konkurrerende modeller fra Nokia, SE og Samsung som ikke er så mye dårligere.

Og dette er bare starten på denne utviklingen, for hver generasjon som lages så må man levere noe bedre pga knallhard konkurranse og følge med i timen.

På sikt tipper jeg det selges like mange kompaktkameraer som Leica`r (ikke ompakka Lumix versjoner men the real deal) her i landet.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Testet Fuji X10 i butikk nylig, og ble veldig imponert!! Ønsker meg et bra kompaktkamera, og dette er det klart mest lovende jeg har sett.

Denne kan klart erstatte min D300s i mange situasjoner, i en fin pakke. 28 til 112 mm med lysstyrke 2.0 til 2.8 er særdeles bra, og et perfekt område for meg. Den var god å holde, passe vekt og ser nydelig ut!! God tilgang til funksjoner og eksponeringsfunksjon, som vises direkte på skjermen. Med live diagram også.

Synes ikke prisen til rett under 5000 er avskrekkende når man ser hva man får, selv om P7100 til samme pris også frister da, som er enda mer lik det er jeg er vant med.

Men lysstyrken til X10 og EXR-sensoren virker lovende, slipper å bruke blitz. Fint at ekstern blitz også er støttet, forresten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Opprett ny...