Bjerknez Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg har tidligere hatt et UV-filter på objektivene mine som kostet noen få hundrelapper på elkjøp og har vel ikke akkurat intrykk av at disse er av høy kvalitet. Riper dukker opp som ingenting og selv de minste berørelser setter merker man vanskelig får fjernet igjen. Disse filtrene er nå kastet i søpla og blir aldri kjøpt igjen. MEN!... Jeg er på desperat jakt etter skikkelig ND-filter (Gråfilter) som er justerbart opp til rundt 10 stop. Siden jeg har et objektiv med diameter 77mm og 82mm. så blir dette en kostbar affere og rundt 2.000,- koster det garantert hvis ikke mer. Men jeg har overhodet ingen lyst til å kjøpe så dyre filter hvis riper dukker opp fra "intet". Jeg er mer enn villig til å betale for kvalitet og jeg ser for meg samme glass som man bruker i dyrere klokker som kalles "saphirglass". Får man linser med "skikkelig" glass? Spurte på Japan Photo om disse gråfilterene vare mulig å tegne "idiotforsikring" på, men svare var nei. Hadde dette vert mulig hadde jeg dratt kortet med det samme. Men 2.000,- er MYE penger for et filter som man må bære på bomullsfat og oppevare i rumpesprekken for å unngå riper. Er ikke noe særlig å få nervesammenbrudd hver gang man skal ta opp filteret av esken. Så er det noen her som har noe å annbefale av kvalitet? Gir gjerne 5.000,- for et filter, men kvaliteten må være der etter. Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hoya-HD sin serie skal vere ganske bra. Ser etter filter sjøl, eg også på 77mm og samme stopp som deg. Vurderer B+W sitt ND110-filter, det virker til å vere av solid kvalitet. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Kjøper du et godt merke som Hoya eller B+W får du bedre optisk kvalitet og mye bedre coating, som gir mindre reflekser. De tåler nok mye mer! Filtre er sykt dyrt i Norge, vurder å bestille fra eBay. Der får du de til godt under halv pris. Men det er litt vanskelig å velge, Hoya har vel f.eks. 7 utgaver av sine filtre, med forskjellige ringtykkelser, glass og coating. Så man må holde tunga rett i munnen! Og hvis du skal ha filtre til forskjellige diameter håper jeg du kjenner til step-up ringer, så trenger du bare ett filter til den største? Og skrur step-up ringen mellom på det andre. Koster MYE mindre enn et eget filter. Lenke til kommentar
oysteitm Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Sjekk ut filterene til Light Craft Workshop, de har en modell som heter Fader ND mk. II, http://lightcraftworkshop.com/ Dette filteret brukte NRK da de filmet ekstremsportveko på Voss, med Canon 5D mk.II med Sigma 50mm f/1.4. Se her: http://nrkbeta.no/2011/07/08/pa-ekstremsportveko-med-speilrefleks/ Øystein Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hva tror dere om dette filteret? http://fotovideo.no/Produkter/Filter/Gr%C3%A5filter/LCW/LCW-Fader-ND-ULTRA-MkII-77mm-77mm-Variabelt-Gr%C3%A5filter-fra-9-til-12-EV-123664-p0000133772.aspx Kan dere evt. linke til filter med tilnermet samme styrke som har skikkelig kvalitet? Legg merke til at jeg trenger filter i 77mm. størrelse. Tror jeg dropper å kjøpe et filter til både 24-105 og 16-35. Det blir fort dyrt Lenke til kommentar
ventle Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Hva tror dere om dette filteret? http://fotovideo.no/Produkter/Filter/Gr%C3%A5filter/LCW/LCW-Fader-ND-ULTRA-MkII-77mm-77mm-Variabelt-Gr%C3%A5filter-fra-9-til-12-EV-123664-p0000133772.aspx Jeg har den varianten av denne som ikke heter Ultra, dvs. den som gir fra 2 til 8 stopp blending. Fungerer greit, men ettersom det ikke er ett vanlig gråfilter, men to polariseringsfiltere satt sammen, har det sine særegenheter: - ND-effekten er lavere på (ultra)vidvinkeloptikk. På ultravidvinkel får du ikke stort mer enn 2-3 stopp på maks. - justeringen av gråeffekten er ulineær, over det meste av skalaen blir det ganske lite mørkere, før det plutselig blir veldig mørkt. - polariseringseffekten er også til stede. Det er ikke bestandig det er ønskelig. - lysmåleren i kameraet fungerer ikke helt som den skal når dette filteret er montert på. Jeg har opplevd både grov overeksponering og grov undereksponering selv om jeg har justert etter lysmålerens indikasjoner. Skyldes trolig polariseringseffekten. Jeg kjøpte min på ebay for ca 650 kroner. Ultra-varianten er litt dyrere, men vesentlig billigere enn det fotovideo vil ha herfra: http://www.ebay.com/itm/Light-Craft-Workshop-Fader-ND-filter-ULTRA-MK-II-variable-ND-77mm-/140607337834?pt=Camera_Filters&hash=item20bcd9b56a For optimal bildekvalitet og forutsigbare resultater vil nok ett fast gråfilter være det beste. Men til f.eks. video er det ganske elegant med justerbart, bla. fordi man kan justere eksponeringen trinnløst. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Hva tror dere om dette filteret? http://fotovideo.no/Produkter/Filter/Gr%C3%A5filter/LCW/LCW-Fader-ND-ULTRA-MkII-77mm-77mm-Variabelt-Gr%C3%A5filter-fra-9-til-12-EV-123664-p0000133772.aspx Jeg har den varianten av denne som ikke heter Ultra, dvs. den som gir fra 2 til 8 stopp blending. Fungerer greit, men ettersom det ikke er ett vanlig gråfilter, men to polariseringsfiltere satt sammen, har det sine særegenheter: - ND-effekten er lavere på (ultra)vidvinkeloptikk. På ultravidvinkel får du ikke stort mer enn 2-3 stopp på maks. - justeringen av gråeffekten er ulineær, over det meste av skalaen blir det ganske lite mørkere, før det plutselig blir veldig mørkt. - polariseringseffekten er også til stede. Det er ikke bestandig det er ønskelig. - lysmåleren i kameraet fungerer ikke helt som den skal når dette filteret er montert på. Jeg har opplevd både grov overeksponering og grov undereksponering selv om jeg har justert etter lysmålerens indikasjoner. Skyldes trolig polariseringseffekten. Jeg kjøpte min på ebay for ca 650 kroner. Ultra-varianten er litt dyrere, men vesentlig billigere enn det fotovideo vil ha herfra: http://www.ebay.com/itm/Light-Craft-Workshop-Fader-ND-filter-ULTRA-MK-II-variable-ND-77mm-/140607337834?pt=Camera_Filters&hash=item20bcd9b56a For optimal bildekvalitet og forutsigbare resultater vil nok ett fast gråfilter være det beste. Men til f.eks. video er det ganske elegant med justerbart, bla. fordi man kan justere eksponeringen trinnløst. Takker for svar Problemet er at jeg sliter litt med å finne faste gråfilter med størrelse 77/82 som er sterkere enn ND8, som kun blender ned rundt 3 blendertrinn. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Hva med filterholder, så du kan stacke filtre og sette i kraftige filtre som Lees Big Stopper (10 blendertrinn)? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Hva med filterholder, så du kan stacke filtre og sette i kraftige filtre som Lees Big Stopper (10 blendertrinn)? Jeg har neeesten bestemt meg for å kjøpe dette filteret: http://www.japanphoto.no/product/objektivtilbehor/filter/gradert-nd-filter/kenko-variabel-ndx-82mm/ Men har ett par spørsmål: Hvis jeg skal bruke gråfilteret på mine to objektiver som er 77mm og 82mm. i diamater, må jeg da kjøpe 82mm. filter og en adapterring/overgangsring som går fra 77mm-82mm? Det vil da si (hvis dette stemmer) at jeg må bruke adapterring på mitt 77mm. objektiv for å bruke 82mm. filteret. Går litt i surr... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Ja, helt korrekt. Du skal bruke en 77 til 82mm step-up ring. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Ja, helt korrekt. Du skal bruke en 77 til 82mm step-up ring. Og et 82mm. filter, ikke sant? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 Og et 82mm. filter, ikke sant? Korrekt. :-) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Og et 82mm. filter, ikke sant? Korrekt. :-) Flotters, da vet jeg hva jeg skal kjøpe til meg selv som julepresang Lenke til kommentar
arthon Skrevet 17. november 2011 Del Skrevet 17. november 2011 (endret) Hvis du har tenkt å kjøpe det overprisete Kenko filteret fra Japan foto, så hadde jeg sjekket grundig at det faktisk dekker ND 2,5 til ND1000 og at det faktisk er ganske så farge nøytralt. Det er store variasjoner på kvaliteten mellom de forskjellige Vari ND filtrene, og ingen er helt som produsentene påstår. Kenko Variabel NDX er et helt nytt filter, og foreløbig så har jeg kke funnet noen tester som sammenlikner det med Variable ND fra Singh Ray, Lightcraft Workshop og Genus (bare for å ta noen merker). Du får et Fader ND mark II (2 til 8 blendertrinn) fra Lightcraft Workshop for 125.00 USD =724.456 NOK +shipping og eventuelt moms/fortollingsgebyr (vanlighvis sklir de rett igjennom uten moms) og du får det på døren i løpet av 3-4 dager. Da har du råd til både 77mm og 82mm med penger til overs. Kan kjøpes rett fra Lightcraft workshop http://www.lightcraf...product-list/19 Alle disse filtrene er aget på samme fabrikken i Kina, så forskjellen er ikke alltid like stor. Denne testen mellom det dyre Singh Ray filteret (circa KENKO pris) og det billige Genus filteret viser at det dyreste ikke nødvendigvis det beste i forhold til prisforskjellen. http://www.benjaminmoritz.com/blog/2011/03/30/david-vs-goliath-can-a-cheap-variable-neutral-density-filter-beat-the-top-of-the-line/ Endret 17. november 2011 av arthon Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 17. november 2011 Forfatter Del Skrevet 17. november 2011 Du får et Fader ND mark II (2 til 8 blendertrinn) fra Lightcraft Workshop for 125.00 USD =724.456 NOK +shipping og eventuelt moms/fortollingsgebyr (vanlighvis sklir de rett igjennom uten moms) og du får det på døren i løpet av 3-4 dager. Da har du råd til både 77mm og 82mm med penger til overs. Takker for innfo Da har jeg bestillt både Lightcraft Workshop ND II og ND Ultra II Kjøpte begge i 82mm størresle så nå trenger jeg bare en step-up ring, men det får man jo kjøpt over alt Kostet meg 1900,- for begge filtrene, og hos Fotovideo skulle dem ha 2695,- KUN for den ene. Så da får vi se om dem holder mål når jeg får dem i posten til uka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå