1245112654122755325882462 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Forresten, må man forklare seg i Norge? Altså, hvis det var en konflikt i en rettsak, kan vitnet da si for eksempel at han velger å ikke forklare seg? Viss dem mener det er avgjørende i saken heter det vell seg at du skal vitne. Sjøl har eg bare blitt kalt inn som vitne, uten og egentlig noken gang sjekka opp om eg må eller ikkje. http://www.lovdata.no/all/tl-19750321-009-0.html Men er en prosess rundt det hele, vertfall der eg har vært. Endret 13. november 2011 av Priim Lenke til kommentar
Neekita Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Har også stor respekt for lov og orden. Men selger ikkje vennane mine av den grunn, uansett kva dei har gjort så veit ikkje eg om det. Synes ikke du at du motsier deg selv litt her..? 7 Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Respekt for venner er nå en ting. Men venner bør ha respekt for deg og dine venner også, med å ikke trekke dere ned i slike situasjoner i første omgang. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Har også stor respekt for lov og orden. Men selger ikkje vennane mine av den grunn, uansett kva dei har gjort så veit ikkje eg om det. Synes ikke du at du motsier deg selv litt her..? Nei, for dem får stå for sine handlinger. Men eg har på ingen måte tenkt å sette siste skuddet i skutsida på dem, viss det finnes noe tvil. For og sei det sånn; bidrar ikkje i noken retninga, men selger dei ikkje ut. Det er ikkje som eg set og seie at det aldri skjedde, eg har bare sagt at eg ikkje har sett det. Endret 13. november 2011 av Priim Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Dette er en spennende diskusjon. Skal man elske sannheten eller vennskapet høyest? Det vennen hans gjorde var et alvorlig brudd på loven, ikke en bagatell. Så hvis han velger å forkaste sannheten og støtte vennskapet i stedet, så må han akseptere at alle andre gjør det også. Hvis alle gjorde det, så ville man ende opp med en haug med mordere, tyver, svindlere og andre farlige mennesker som går fri. Dette er ikke greit selv om man vet med seg selv at dette var et éngangstilfelle som aldri vil skje igjen. Hvis det skal være opp til gjerningsmennenes beste venner å vurdere den risikoen, ville vel ikke det vært en særlig pålitelig vurdering i lengden? Det er ikke trådstarter som har felt vennen sin. Det er rettsstaten, en av de mest grunnleggende verdiene for samfunnet vårt som har dømt ham. Gjerningsmannen plasserte seg selv i den situasjonen. Trådstarter fortalte bare hva han så, noe som var det eneste riktige etter min mening. Man må respektere lovene. Uten regler som alle forholder seg til, vil samfunnet falle sammen. Noen vil sikkert påpeke at det ikke er anarki fordi én person slipper straff, men hvor går grensen? Kan du selv la en forbrytelse av denne alvorligheten bli glemt uten å tillate at alle andre gjør det samme, slik at hver person du treffer kan komme til å knivstikke deg? For det har han muligens gjort med én eller flere før deg. Dette er ikke et brudd på lojaliteten. En person vet ikke alltid hva som er best for en selv. Fengsel i to år er ikke avgrunnen. Fengsel skal ikke bare straffe en person, men også hindre farlige mennesker i å skade andre. Fengselet skal også tilby rehabilitering og forebygge nye forbrytelser. Slikt sett har trådstarter gjort vennen sin en tjeneste. Han har også et ansvar overfor offeret han så ble stukket ned. Er vennen hans mer verd enn denne personen? Gjelder ikke likhet for loven? Ville han ikke svikte en person som var døden nær ved å la være å gjøre noe? Vennen din, trådstarter, synes kanskje du sviktet ham nå. Men når han har sonet straffen sin og kommet seg på bena igjen, kan han på nytt bli en lovlydig samfunnsborger. Da er han klar over at det han gjorde var galt, samme hva grunnen var, og han forstår at du måtte gjøre det du gjorde. Mitt råd er at du besøker ham og ser hvordan det står til. Hvis besøket ikke går så bra, så vær likevel åpen for at han har forandret seg etter straffen. 4 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Forresten, må man forklare seg i Norge? Altså, hvis det var en konflikt i en rettsak, kan vitnet da si for eksempel at han velger å ikke forklare seg? Du har forklaringsplikt i Norge, og det er få ting du kan nekte å forklare deg om, eneste eksemplene jeg kan komme på er om forklaringen din kan få deg selv eller nær familie straffet. Og det betyr også at du ikke trenger å vitne mot nærmeste familie. Lenke til kommentar
Analmeth Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Mye som blir antatt her; 1. Såvidt jeg har sett står det ingensteder at vennen som stakk bar med seg kniv ut på byen. 2. Det står heller ingen steder at det er blind vold. Det kan ha vært slik at de havnet i slåsskamp, fordi innvandreren provoserte. Innvandreren står da og tøffer seg med kompisa sine, det blir knuffing, puffing og etterhvert slåssing. Knivstikkeren ser ingen annen mulighet for han selv enn å ta et våpen som han ser, med mindre han skal ta imot grisejuling. Han fekter rundt seg for å holde dem unna, og ender da opp med å stikke ned personen. Uansett, det TS gjorde var å tyste på kompisen sin. Hadde en av mine kompiser tysta på meg hadde han vært som død for meg, tystere er svin man klarer seg uten. Som Priim sier, han kunne heller latt være å si noe. Høyst usannsynlig. Hvor ofte finner du plutselig en kniv under en slåsskamp? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 TRÅDSTARTER HER. Vennen min har kommet hjem, og jeg har snakket med han. Ringte han idag og spurte om jeg kunne komme innom. Det var ingen problemer, vi spiste kjøttsuppe og tok en røyk sammen. Han er ikke sint, han er på veldig bra humør faktiskt. Vi har snakket om saken og faktiskt hatt det veldig morro sammen idag. Vi har avtalt å møtes igjen i kveld, så vennskapet vårt er det nok ingen problemer med Hilsen TRÅDSTARTER. Postet av anonym: 730e4b7f33f17d579f885afc33a9ca62 6 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 2pac, BIGGIE ble aldri etterforska. Mye mord utført i svarte miljøer blir aldri etterforska og henlagte. Mye vold mot svarte blei og har blitt undervurderte, pågrunn av undertrykkelse. Han etterlyser kilder, og du svarer med å gjenta påstanden. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 TRÅDSTARTER HER. Vennen min har kommet hjem, og jeg har snakket med han. Ringte han idag og spurte om jeg kunne komme innom. Det var ingen problemer, vi spiste kjøttsuppe og tok en røyk sammen. Han er ikke sint, han er på veldig bra humør faktiskt. Vi har snakket om saken og faktiskt hatt det veldig morro sammen idag. Vi har avtalt å møtes igjen i kveld, så vennskapet vårt er det nok ingen problemer med Hilsen TRÅDSTARTER. Postet av anonym: 730e4b7f33f17d579f885afc33a9ca62 Bra å høre at det løste seg. I denne verden er alt mulig. 2 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 2pac, BIGGIE ble aldri etterforska. Mye mord utført i svarte miljøer blir aldri etterforska og henlagte. Mye vold mot svarte blei og har blitt undervurderte, pågrunn av undertrykkelse. Han etterlyser kilder, og du svarer med å gjenta påstanden. African-Americans are six times as likely as white Americans to die at the hands of a murderer, and roughly seven times as likely to murder someone. Young black men are fifteen times as likely to be murdered as young white men. So given this information, when those under death sentence are examined more closely, it turns out that race is a decisive factor after all. http://www.aclu.org/capital-punishment/case-against-death-penalty http://www.miller-mccune.com/legal-affairs/fewer-murder-cases-get-solved-3695/ Mange mord som blir utført på svarte menn blir jo aldri løst. Fordidei bare konkluderermedatdet er gjengkriminalitet. 2pac - Saken blei aldri etterforksa, selv om han blei skutt 7 ganger. Biggie - Saken blei aldri etterforksa http://www.murdervictims.com/Unsolved%20Homicides.htm Du finner mye informasjon på den siste sida, desverre. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Bra å høre at det løste seg. I denne verden er alt mulig. Hvorfor skulle det være umulig å være venner etter en rettegang? TRÅDSTARTER. Postet av anonym: 730e4b7f33f17d579f885afc33a9ca62 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Det var ikke det jeg mente. "I denne verden er alt mulig" var en allusjon til skuespillet av Klaus Hagerup med samme navn. Skuespillet har et positivt menneskesyn som på en måte ble bekreftet da vennen din tilga deg selv om du vitnet mot ham om et drapsforsøk. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Mye som blir antatt her; 1. Såvidt jeg har sett står det ingensteder at vennen som stakk bar med seg kniv ut på byen. 2. Det står heller ingen steder at det er blind vold. Det kan ha vært slik at de havnet i slåsskamp, fordi innvandreren provoserte. Innvandreren står da og tøffer seg med kompisa sine, det blir knuffing, puffing og etterhvert slåssing. Knivstikkeren ser ingen annen mulighet for han selv enn å ta et våpen som han ser, med mindre han skal ta imot grisejuling. Han fekter rundt seg for å holde dem unna, og ender da opp med å stikke ned personen. Uansett, det TS gjorde var å tyste på kompisen sin. Hadde en av mine kompiser tysta på meg hadde han vært som død for meg, tystere er svin man klarer seg uten. Som Priim sier, han kunne heller latt være å si noe. Høyst usannsynlig. Hvor ofte finner du plutselig en kniv under en slåsskamp? Ingenting er umulig, og mye som kan bli brukt som en kniv og dermed bli kalt en kniv. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Of topic, men hvordan er det relevant at det var en innvandrer han stakk? Hvordan er det relevant at det var 2 ganger han stakk, og ikke 5, 1 eller 4? Hvordan er det relevant at hjertet ble truffet? Hvordan er det relevant at dem er akkurat 19? Bedre med for mye info en for lite info... 1 Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 snip At sakene ikke ble løst er ikke ensbetydende med at de ikke ble etterforsket. Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Har ikke lest hva dere andre har skrevet. Men hvorfor vil noen være venner med en som har gjort noe slikt? Jeg er kanskje veldig trangsynt og gammel av meg, men jeg hadde ikke ville vært venner med en som har stukket ned en fyr. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Leon: Du vet ikke hvilke omstendigheter det var rundt slagsmålet som til slutt førte til en knivstikking. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Leon: Du vet ikke hvilke omstendigheter det var rundt slagsmålet som til slutt førte til en knivstikking. Med mindre den andre står klar med kniv og det er rent selvforsvar (noe to knivstikk taler sterkt mot), så spiller det egentlig ingen rolle. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Selvsagt gjør det det. Det er enormt stor forskjell å bedrive blind vold mot et tilfeldig offer, og å redde sitt eget liv med en kniv, uansett om man har bært den kniven ulovlig eller ikke. Det er alt for mange basement-dwellers her inne som sitter høyt på sin stol, leser "knivstikk" og antar at trådstarters kompis er en djevel som representerer alt som er galt med Norge, og som var ute etter å drepe noe eller noen den kvelden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå