Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kan vi bli venner igjen? Vittnet mot min venn i retten idag.


Anbefalte innlegg

I begynnelsen på oktober begikk min ENESTE nære venn en brutal handling. Han var på fylla og havnet i slåsskamp med en innvandrer, han stakk han 2 ganger i brystet med kniv. Et av hoggene traff hjertet, men han overlevde. Jeg ble vittne. Idag, mer enn 1 måned etter hendelsen, har jeg vært i retten og vittnet mot bestekompisen min. Vet ennå ikke hvor lang tid han må være i fengsel, men opptil 2 år skulle jeg tro.

 

Jeg har vittnet mot min egen bestekompis i retten og har ikke forsvart han på noen måte. Jeg sa det jeg har sett, ville ikke lyve i retten. Det tok cirka 1 time, og han ikke noen som helst øyekontakt med meg. Jeg prøvde et par ganger å få øyekontakt, men fikk ikke det. Kanskje verdt å tillegge at han hadde ganske stor respekt for meg gjennom hele vårt vennskap?

 

Han er ikke den populæreste fyren i bygda akkurat...Men når han kommer ut fra fengslet, hva skal jeg si når jeg møter han? Vil ikke at vårt vennskap skal ta slutt!

 

Vi er begge 19 år gamle gutter.

 

 

 

Postet av anonym: 23234cc87c90fd718aaff468c0a44f34

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med du mener hva du skal si når du besøker han i fengselet ... hvis han vil møte deg?

 

 

Muligens skal jeg besøke han i fengselet, men det kommer an på hvilket fengsel han havner i. Kan bli alt fra 20 til 60 mil unna meg. Og jeg har ikke lappen, så det blir vanskelig for meg å ferdes ei lengre strekke.

 

Men tenkt deg inn i hans situasjon...Ville du være kompis med en som vittnet mot deg i retten dersom du hadde begått en voldshandling?

 

Trådstarter

 

Postet av anonym: 730e4b7f33f17d579f885afc33a9ca62

Lenke til kommentar

Man juger ikke under ed (eller, er det bare jeg som har sett alt for mange amerikanske serier og dermed tror det er ed i Norge også).

 

Regner med han forstår det.

 

Det stemmer, man juger ikke under ed. Og der gjorde jeg ikke heller! Men uansett...Hvorfor ville han ikke ha øyekontakt med meg? Tror han ristet på huet en gang også, når jeg svarte på spørsmålene fra advokaten hans. Håper vårt vennskap kan fortsette.

 

TS

 

Postet av anonym: 730e4b7f33f17d579f885afc33a9ca62

Lenke til kommentar
Men tenkt deg inn i hans situasjon...Ville du være kompis med en som vittnet mot deg i retten dersom du hadde begått en voldshandling?

Vanskelig å svare på. Kommer an på situasjonen.

Men jeg oppfører meg og er lovlydig og 'snill', så hvis jeg hadde gjort noe slik, så hadde det vært en god grunn og uten stor gjentagelsesfare. Så da mener jeg muligens at han skulle ha løyet eller ennå bedre, latt være å vitnet (bare sagt han var så full at han ikke husker elns)

Hadde han vitnet mot meg, så bør han ha hatt en bedre grunn enn 'det er riktig å gjøre det', for hadde han gjort det samme, så hadde jeg støttet han ved å ikke vitnet. (nå er mine venner lovlydige og 'snille', så jeg ville ikke brutt tillit ved å vitne imot de for en feil)

 

Vennen din er ikke populær fordi han er en bråkmaker elns? Utifra at han går med kniv, så er det grunn til å tro at dette ikke er en engel som plutselig i rusens tåke ble med skit på vingene plutselig?

 

Hvis så er, så vet jeg ikke helt om jeg hadde brutt tillit eller ikke, for hvis det er en som tror han er tøffere enn toget og der jeg ikke hadde klart å snakke og 'lære' han litt bedre verdier, så kunne kanskje fengsel ha vært det som vekker han .... ikke vet jeg. Men tror fortsatt jeg hadde latt være å vitnet - de andre bevisene har vel holdt til å fengsle han uansett og det at jeg ikke har brutt tillit kunne jeg kanskje utnyttet til å få han inn på et annet spor. Fengsel og det å miste kontakt til faste holdepunkter kan gjøre vondt verre også.

Lenke til kommentar

Handlingen kompisen din har gjort er like ille som et mord, bare at resultatet ble ikke like ille. Jeg kan ikke se hvorfor det virker som du strever etter et vennskap med en sånn fyr, og hvis kompisen din er sur på deg når han kommer ut er han virkelig ikke din venn, men kun en egoistisk drittsekk som ikke bryr seg om deg.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Handlingen kompisen din har gjort er like ille som et mord, bare at resultatet ble ikke like ille. Jeg kan ikke se hvorfor det virker som du strever etter et vennskap med en sånn fyr, og hvis kompisen din er sur på deg når han kommer ut er han virkelig ikke din venn, men kun en egoistisk drittsekk som ikke bryr seg om deg.

Jeg er ikke enig. Den som har begått en så alvorlig forbrytelse har bruk for støtte. Hadde det vært min kompis, ville han fortsatt være min kompis.

Lenke til kommentar

Har selv vært i lignende situasjoner noen ganger, er jo bare og sei at du ikkje såg noke :)

 

Alle 3 blei dømt alikavell, forstår jo at eg ikkje kunne "lyge" for da hadde jo eg også blitt dømt i lag med dem, men gode venner tilgir, men du backstabba han jo faktisk.

 

Of topic, men hvordan er det relevant at det var en innvandrer han stakk?

 

Større straff for gjerningsmannen.

 

hate crime

 

Siden "under loven er alle like" så burde det faktisk ikkje ha noke og bety, men velkommen til Norge.

norske fengsler er jo som hoteller nedi i landene deres. så, de burde være fornøyd?

 

 

Har klart og skjære klar det å sitte i fengsel selv, men ifølge mange så er det ikkje så ille, bedre en og måtte jobbe for og kanskje måtte betale 7500 for en leilighet med dårligare fasiliteter.

Lenke til kommentar

Of topic, men hvordan er det relevant at det var en innvandrer han stakk?

 

Større straff for gjerningsmannen.

 

hate crime

 

Siden "under loven er alle like" så burde det faktisk ikkje ha noke og bety, men velkommen til Norge.

 

Ta det med en klype salt. At folk får strengere straffer fordi offeret er mørk i huden tror jeg ikke er så vanlig i Norge som f.eks. USA, men det er klart at det skaper et visst tankemønster og uformelle sanksjoner hos folk når de leser om innvandrere som blir utsatt for vold av hvitinger.

Lenke til kommentar

Of topic, men hvordan er det relevant at det var en innvandrer han stakk?

 

Større straff for gjerningsmannen.

 

hate crime

 

Siden "under loven er alle like" så burde det faktisk ikkje ha noke og bety, men velkommen til Norge.

 

Ta det med en klype salt. At folk får strengere straffer fordi offeret er mørk i huden tror jeg ikke er så vanlig i Norge som f.eks. USA, men det er klart at det skaper et visst tankemønster og uformelle sanksjoner hos folk når de leser om innvandrere som blir utsatt for vold av hvitinger.

 

I usa er det som regel mildare straff viss mannen er svart.

 

Mange mord på svarte blir aldri løst, Tupac saken blei jo til dømes aldri etterforksa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...