Gå til innhold

Problemer med NTE fiber (hyppige inn/ut koblinger)

Anbefalte innlegg

Hei

Har for tiden problemer med fibernettet fra NTE. Nettet detter ofte ut hvis jeg belaster det. Det faller ut og inn veldig fort, men det er nok til at jeg mister connection i spill og msn går berserk blant annet. Er snakk om ei 10/10 linje som ble oppgradert til 30/30, og videre til 60/60.

Det merkelige er at hvis jeg slår av alt av programmer (torrent osv) som bruker nettet går det bra, men hvis jeg starter opp torrent går det ikke lange tiden før nettet "hikker". Lasta nettopp ned en liten oppdatering, og det var nok til at nette datt inn og ut en gang.

Den andre brukeren av nettet bruker også tv via fiberen, og merker stadig hakking når dette skjer. Da jeg ble koblet fra så funket alt fint selv når han lastet ned, mens når jeg kobler til går det også fint, helt til torrent eller en eller annen form for nedlasting blir satt på. Har byttet switch og kabler, og det eneste som ikke er byttet på min side er routeren fra NTE. Kan det være denne som ikke henger med? Som et eksempel så hadde vi over 30-40 slike ut/inn koblinger i løpet av to-tre timer da dette ble målt.

Jeg blir selvfølgelig mistenkt siden nettet blir merkelig om jeg begynner å bruke det litt mer enn vanlig surfing. Kan virkelig pc'n min fucke til hele linja så ille? Eventuelt forslag til hva det kan være? Nå skal det sies at jeg ikke har fått anledning til å teste med kun min pc tilkoblet nettet enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel en rimelig vanlig feil på routere som ikke er kraftige nok og som kneler når man kjører ubegrensede torrent tilkoblinger. D-Link har vært en av de fabrikantene som har hatt mest problemer med dette.

Løsningen er å begrense torrents eller kjøpe en skikkelig router fra f.eks Netgear, Linksys som takler internett anno 2011.

Lenke til kommentar

Har den hvite standardrouteren fra NTE, mer vet jeg ikke da abonnementet ikke står i mitt navn. Jeg mistenker også routeren, men det er vel lettere å skylde på meg. :) Jeg bruker torrent, men har begrenset til 250 connections fordelt på maks 30 pr torrent, og maks 8 aktive om gangen (opp og ned).

Lenke til kommentar

Den hvite finnes i to versjoner. Jeg tipper du har den eldste, for det er en kjent sak at den ikke greier å route høyere hastigheter enn ca. 35 mbit. Iom at du nevner torrents så vil jeg tro en kombinasjon av disse to forholdene gjør at hjemmesentralen din kneler. Jeg vil anbefale deg å skaffe deg en god router også ringer du NTE og ber de sette hjemmesentralen din i bridgemodus.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sen oppdatering, men har fått testet litt mer nå. Har satt hjemmesentralen i bridge, og skaffet en annen router men jeg er fortsatt ikke fornøyd.

Nå er det sikkert ikke verdens beste router, skaffet den beste de hadde i butikken som jeg fant (D-Link DIR-655). Men også her er nettet merkelig. Som et eksempel så seeda jeg vel en 7 torrents, 160 global connections fordelt på maks 20 pr stk. Lå på stabilt 1,7mb/s opp og ingenting ned, men fortsatt gikk nettet treigt. Jeg kan ikke huske å ha lagt merke til at nettet faller ut og inn slik som tidligere, men av og til får jeg ikke lastet nettsider, og må refreshe mange ganger før det plutselig kommer frem.

Merkelige greier egentlig. Straks jeg slo av torrenten, så gikk alt kjapt igjen. Forslag?

Lenke til kommentar

Tenkte å prøve med en annen router også, forslag til en som takler mye? Helst ikke så alt for dyr. Duger DENNE for eksempel? Har ikke bruk for trådløsdel, så det er ikke så viktig.

Syntes ikke jeg kjørte så hardt med belastning akkurat, så om grunnen er at DIR'en kneler, så er den nesten like ubrukelig som den andre.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

WNDR3700 er en meget god router som tåler meget høy belastning. Har selv hatt en i drift i flere år og den har aldri krasjet og har vært dønn stabil. Den er også kompatibel med DD-WRT 3dje parts firmware som har betydelig mer funksjonalitet enn stock firmwaren. Personlig har jeg dog aldri hatt behovet for å bruke dette så hvordan det evt. fungerer kan jeg ikke svare for, men DD-WRT har en stor tilhengerskare her inne så om behovet skulle melde seg så kan du bare spørre.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet i over et døgn. Kjørte først 4-5 timer med heftig torrentbelastning, og det var ingen problemer. Deretter hadde jeg på torrent på deling strupet til 2,5mb/s i over 15timer i strekk uten noen problemer også. Før ble nettet mongo hvis jeg gjorde dette.

Fikk først i dag en krasj på nettet, hvor det var borte i et par minutter. Logga inn på routeren og da var det kommet fiks til dns krasj, så håper det er problemet. Mista kun tilgangen til nettsider, msn, skype osv var fortsatt oppe å gå. Etter oppdateringa, for ca en times tid siden, så har det enda ikke skjedd noe, så det lover jo bra. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...