Gå til innhold

Telefoneiere avhengig av det beste?

Hansy

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en bransje som selger telefoner, pcer, tver, kameraer og mye annet elektronisk.

Det jeg opplever er at alle og en hver skal ha den ALLER beste telefonen, Iphone, Galaxy, Sensation også videre fra andre produsenter. Dette er folk i alle aldersgrupper, fra 15 til 70 år, og helt uavhengig av behov så ender de aller fleste på toppmodellene.

Mens når det kommer til Pcer, kameraer, tver, stereo/surroundanlegg, så kvier folk seg, og ønsker å bruke minst mulig.

Det er ikke lenge siden jeg leste at xx (sett inn et høyt prosenttall)% ikke klarer å utnytter produktene de har kjøpt, og tror at telefoner står for en stor del av dette.

Fra løse luften kommer jeg ut med noen alternativer hvorfor det er slik:

- Ved kjøp av abbonnoment så koster telefonene noen få hundrelapper i mnd, og at man slipper å bruke 3-6k med en gang.

- Status? Men denne faller jeg mer og mer bort fra, grunnet da alt annet elektronisk er like mye, om ikke mer status.

- Annet?

Jeg ønsker en diskusjon rundt akkurat dette, da dette er noe jeg har lurt på en god stund..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Litt artig diskusjon du fyrer opp her, har faktisk aldri tenkt helt på det på den måten du fremstiller det på.Da tenker jeg kroner brukt på f.eks pc kontra mobil.

For min egen del så har jeg i mange år vært svært opptatt av mobiltelefoner, det startet vel faktisk på slutten av b.skolen/begynnelsen av u.skolen.Kjøpte topptelefoner på ferie i utlandet som ikke hadde ankommet Norge enda.Er nå 25år. Har vel alltid vært litt bortskjemt på elektronikk og duppeditter,og startet tidlig med toppmodellene. I starten tenkte jeg nok litt "status", var svært få da i min aldersgruppe som hadde topptelefoner som meg, men selvfølgelig, etterhvert som årene har gått tenker jeg ikke status lenger. Eller, når en ny telefon er annonsert liker jeg å få den kjappest mulig, og da spiller pris liten rolle. Kjøper forøvrig aldri en tlf med binding.

Er nok mye sant i det du sier at svært mange i alle aldersgrupper har toppmodeller, og jeg tror helt klart det du nevner ang telefon med binding spiller en stor rolle her. Man får en tipptopp-tlf for noen hundrelapper i mnd, det merkes ikke like godt som et kontant-kjøp på 5-6000kr.

Men hva med selgeren? Hvilken "strategi" kjører dem på f.eks eldre aldersgrupper? Da tenker jeg på kundens konkrete behov. Jeg har sett og vet om flere eldre som har en topp smartphone, men som egentlig kun hadde trengt en telefon til 1000lappen (ok tastatur,skjerm,batteritid og nogenlunde ok camera).

Mange lytter nok til den eldre kundens behov og anbefaler en telefon som passer vedkommendes bruk, men gjør alle selgere det? Jeg tviler.

Når det gleder pc og generelt pc-utstyr brukte jeg en del kroner på det før når jeg drev med spilling, men nå bruker jeg egentlig minst mulig penger på det.Jeg har ikke behov. Fikk en laptop i Julegave i 2009 til ca 7-8000kr som funker helt utmerket til mitt bruk som er rett og slett surfing,nyheter og musikk. Hadde jeg måttet valgt vekk mobilen eller pc'en hadde valget vært klart, pc'en hadde forlatt huset. Nå til dags har vi "alt" på mobilen, eller hvertfall jeg. Jeg leser nyheter,mailer,betaler regninger og hører på musikk gjennom mobilen, og den er med meg over alt.

Klart, det finnes nok en stor "kjerne" som bruker mye penger på pc og, det ser vi jo på hw.no forumet.

I reklamebrosjyrer vises jo snart alle telefoner med binding og det er svært få (kontant)telefoner, ofte bare 1-3stk kontra alle med binding, og da gjerne telefoner litt ned på stigen, om du skjønner.

Ja, jeg vet godt at totalprisen for telefonen og 12mndr binding står i annonsen, men tror svært mange ser mest på månedsprisen, og føler dem har råd til 2-300kr/mnd for det nyeste og "beste". Det er jo og langt fra alle telefoner som kommer med i reklamebrosjyrer, men som hadde passet utmerket til enkelte i den eldre garde. Det jeg prøver og få frem her er at det muligens blir flere impulskjøp når man kan kjøpe det nyeste og beste for en nogenlunde lav månedspris.

Nok mange rare formuleringer og snodige setninger i dette innlegget her, men skylder på jeg har vært våken i over et døgn nå, og SÅNT begynner jeg å bli for gammel til:) Kommer sterkere tilbake etter noen timer på puta!

Lenke til kommentar

En mobil har de med seg overalt og mange ser den - dermed er det mer status enn andre ting som ikke vises så godt. Samtidig vet mange hva en iPhone er f.eks kontra en stasjonær eller bærbar, der mange ikke har snøring på hva som er inni av HW.

Edit: Dette er vel ikke anderledes med klær heller - det er ganske så likt med mobil. 'Alle' ser dem og da er det viktig med merkeklær, selv om andre klær kan være minst like bra og billigere.

Tror det bare er slik idag at folk har liten selvtillit og må ha status for å føle seg vel. De skifter ut ting som mobil oftere enn hva jeg skifter truser. Selv skifter jeg ut ting pga behov, mens samfunnet skifter ut for kun å ha det siste.

Sitter her på en gammel ferrari 3400 og fikk for kort tid siden beskjed om 'nå må du skifte ut den maskinen' - "hvorfor" - 'fordi den er gammel' - "ja, den er noen år, men den virker 100% og den dekker mine behov, så hvorfor skal jeg skifte ut?" - 'jo, jeg syns nå du skal få deg noe nyere' ... hmmm :)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Oi,lenge siden jeg har sett tråden nå. Men ja, det er forståelig at man gjerne ønsker toppmodeller da man har interesser for tingene,men jeg er BOMBESIKKER at 90% ikke har behov for toppmodellene, og klarer seg med langt rimeligere modeller.

Oi,lenge siden jeg har sett tråden nå. Men ja, det er forståelig at man gjerne ønsker toppmodeller da man har interesser for tingene,men jeg er BOMBESIKKER at 90% ikke har behov for toppmodellene, og klarer seg med langt rimeligere modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...