operg Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Var godt i gang med å spille Skyrim da skjermen plutselig gikk i svart. Viften på skjermkortet gikk i 100% og ble der. Jeg slo av maskinen, og da jeg slo den på igjen, fikk jeg ikke noe bilde på skjermen, og igjen gikk viften på skjermkortet i 100% med en gang jeg slo på maskinen. Jeg resatte BIOS og alle de vanlige tingene uten at det nyttet. Hvis jeg bruker det integrerte skjermkortet i hovedkortet fungerer alt som det skal, så jeg er sikker på at det er skjermkortet som er problemet. Har en mistanke om at skjermkortet er blitt overopphetet og dødd, men hvis det er noen som har forslag til ting jeg kan prøve før jeg kjøper nytt kort hadde det vært greit å få høre. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Reklamasjon kan du prøve før du kjøper nytt Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det kan også være hovedkortet som er delvis ødelagt så prøv å sett skjermkortet inn i en annen datamaskin eller prøv et annet og se hvordan det fungerer eller ta det med til et sted hvor dem reparer datamaskiner og spør om de kan finne det ut kjapt dersom garantien har gått ut så du kan forsøke å få det gratis. Jeg syns det høres ut som at faktisk er hovedkortet som ikke er som det skal men det er ikke sikkert. Men uansett, hvis skjermkortet ditt var litt gammelt så vil du uansett kjøpe deg et nytt kort. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Reklamasjon kan du prøve før du kjøper nytt Da hadde Trådstarter mest sannsynlig vært klar over det for det er noe alle bør vite. Men det som er dumt er at hvis det var overklokka eller innstilt feil så har man ikke lenger rett på reklamasjon og det finner dem lett ut. Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Kan prøve å finne kvitteringen og bruke garantien, men jeg vet ikke om det er verdt fraktkostnaden å sende inn kortet. trespiser: Hvorfor tror du hovedkortet er problemet? Som sagt fungerer det integrerte skjermkortet fint. Prøvde også den andre PCI-E-slotten uten at det hjalp. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Reklamasjon kan du prøve før du kjøper nytt Da hadde Trådstarter mest sannsynlig vært klar over det for det er noe alle bør vite. Men det som er dumt er at hvis det var overklokka eller innstilt feil så har man ikke lenger rett på reklamasjon og det finner dem lett ut. Jeg tviler sterkt på at det er lett å oppdage om et skjermkort er overklokket eller ei. Vennligst forklar meg hva som får deg til å tro dette, for etter det jeg vet er det ingenting som skjer annet enn ekstra varme (som kan bortforklares med dårlig ventilasjon). EDIT: Det er alltid greit å ha et skjermkort i backup om noe skjer Kortet har ytelse tilsvarende HD 6770, til ~800 kr eller mer, så det er absolutt verdt noen hundrelapper Endret 12. november 2011 av arni90 Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 (endret) To ting jeg glemte å nevne: hvis jeg ikke plugger i strømledningene går viften som normalt, og da vises det på skjermen en beskjed om at jeg må plugge i strømledningene. Jeg mistenkte også at jeg av en eller annen grunn hadde for lite strøm, men selv om jeg kobler fra alt annet enn hovedkort, CPU og skjermkort virker det ikke. Endret 12. november 2011 av operg Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Kan prøve å finne kvitteringen og bruke garantien, men jeg vet ikke om det er verdt fraktkostnaden å sende inn kortet. trespiser: Hvorfor tror du hovedkortet er problemet? Som sagt fungerer det integrerte skjermkortet fint. Prøvde også den andre PCI-E-slotten uten at det hjalp. som sagt så mener jeg at det kan være deler av hovedkortet som er ødelagt og det er fullt mulig. Dersom du ikke har kvittering så kan du fortelle det til leverandøren og da kan de se på hva du har kjøpt. Kan faktisk være PCI-E portene eller kretsene rundt som er ødelagt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Det at viften går på 100% tyder på at BIOSen til skjermkortet ikke lastes. Derfor vil du se at spesielt på 780i hovedkort hvor en NF200 må startes først og den startes sent så vil skjermkortet gå på full pupp i noen sekunder. Prøv ett annet PCI-E spor eller HK før du erklærer skjermkortet dødt, da vet du med sikkerhet. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Da kan du fiske opp multimeteret og sjekke +12v fra strømforsyningen Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Det at viften går på 100% tyder på at BIOSen til skjermkortet ikke lastes. Derfor vil du se at spesielt på 780i hovedkort hvor en NF200 må startes først og den startes sent så vil skjermkortet gå på full pupp i noen sekunder. Prøv ett annet PCI-E spor eller HK før du erklærer skjermkortet dødt, da vet du med sikkerhet. Jeg har ikke et annet hovedkort å prøve det på, men jeg har som nevnt prøvd det i det andre PCI-E-sporet og det fungerte like dårlig. Da kan du fiske opp multimeteret og sjekke +12v fra strømforsyningen Har dessverre ikke et multimeter. Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Har oppdaget noen flere ting: Hvis jeg tar ut alle strømledningene fra kortet men lar det stå i PCI-E-sporet, blir det detektert av Windows (det blir det ikke hvis jeg lar strømledningene stå i). Men uten strømledningen i fungerer det selvsagt ikke uansett. Jeg har prøvd å flashe kortet med et fungerende BIOS, men det fungerer fortsatt like dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå