Gå til innhold

Hvordan kan kristne tro på et evig bokstavelig helvete?

Anbefalte innlegg

så da kan de leve i hor, drepe, lyve og stjele, i følge deg.

vist du mener at vi skal følge jesus, og leve slik han levde, noe jeg er enig i, da skal vi følge de ti bud, det gjorde han, eller mener du at han ikke levde etter de ti bud?

Joda Jesus Kristus oppfylte loven til punkt og prikke. De kristne bare trer inn i Jesu Kristi sko og har derved oppfylt hele loven til punkt og prikke sammen med Jesus Kristus, og ferdig med det.

.. hva betyr dette i praksis? kan du som kristen drive hor, lyve, drepe, holde feil hviledag, osv, uten at det gjør noe da, for jesus har oppfylt loven for deg som du sier?

Nei, det betyr bare at det er over og ut med loven for de kristne. De kristne lever nå Jesu Kristi nye liv, som aldrig har gått ut på noe negativt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere ikke såpass forståelse for samfunnet i dag at dere ikke forstår hvordan man skal oppføre seg?

Må dere virkelig følge en urgammel lov som en sopp hogget inn på en steintavle for 2000 år siden for at dere skal kunne skille på hva som er rett og galt?

Og enda er det uendelig forskjellige måter å tolke disse reglene på. Kan dere ikke bruke huet og tenke selv?

Lenke til kommentar

Har dere ikke såpass forståelse for samfunnet i dag at dere ikke forstår hvordan man skal oppføre seg?

Må dere virkelig følge en urgammel lov som en sopp hogget inn på en steintavle for 2000 år siden for at dere skal kunne skille på hva som er rett og galt?

Og enda er det uendelig forskjellige måter å tolke disse reglene på. Kan dere ikke bruke huet og tenke selv?

Hvem definerer hva som er rett og galt? Rett og galt er en illusjon uten én objektiv, moralsk autoritet, aka. Gud.

Lenke til kommentar

det som er trist, er når kristne opphever guds bud, og tror en kan tro seg til himmelen. bibelen lærer ikke det, den lærer at vi skal omvende oss fra synd, den lærer oss at de ti bud viser oss hva synd er, de peker til jesus kristus, de viser oss at vi trenger jesus nåde, når kristne opphever guds bud, fjerner de behover for jesus, og de fremmer en lovløs lære, noe bibelen advarer imot ville komme.

de bruker noen megetet få utvalgte paulus vers som argumentasjon, bibelverse der de blander moseloven og de ti bud. Dette advarer bibelen mot, paulus er den eneste bibelen selv advarer imot å misforstå, til lovløshet. Se 2 peter 3:14-17.

Lenke til kommentar

artig lesing..

Spørsmål til IHS, cberg70 og sofiemyr: Hvilke forskjellige grener innen kristendommen hører dere til? kunne vært fint å vite slik at synet til de forskjellige grenene blir lettere å skille for oss ateister :)

Den ekte kristendommen selvfølgelig! (:p)

Er ganske sikker på at IHS har unngått dette spørsmålet før.

Lenke til kommentar

Hvem definerer hva som er rett og galt? Rett og galt er en illusjon uten én objektiv, moralsk autoritet, aka. Gud.

Hva er det som stopper deg i å drepe et annet menneske, stjele eller lyve? Du vet det er galt fordi du er medfødt med samvittighet. Det er ikke fordi det er skrevet ned på en tavle.

Ville du drept et annet menneske hvis det hadde stått i de ti bud:

- Du skal ikke drepe. Unntak av hvis det er en ikke-troende. ?

Var det greit å drepe før de ti bud ble skrevet?

Edit: Leif

Endret av Metaldude
  • Liker 1
Lenke til kommentar

det som er trist, er når kristne opphever guds bud, og tror en kan tro seg til himmelen. bibelen lærer ikke det,...

Du cberg70, Jesus Kristus er veien inn i himmelriket, ikke dine bud, forskrifter og trosspørsmål.

Poenget er at du ikke forstår hvordan/på hvilken måte Jesus Kristus er veien inn i himmelriket. Fordi du ikke har gått inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus.

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

Lenke til kommentar

artig lesing..

Spørsmål til IHS, cberg70 og sofiemyr: Hvilke forskjellige grener innen kristendommen hører dere til? kunne vært fint å vite slik at synet til de forskjellige grenene blir lettere å skille for oss ateister :)

Den ekte kristendommen selvfølgelig! (:p)

Er ganske sikker på at IHS har unngått dette spørsmålet før.

det kan jeg tenke meg.. men hvorfor dette skal være noe de ikke ønsker å fortelle oss skjønner jeg ikke!

Lenke til kommentar

Først, nå er det du som følger menneskebud, som feks søndagen, ikke meg.

Jesus er helt klart den eneste veien inn til himmelen, ingen bud eller regler kan få oss frelst, det kan kun troen på jesus gjøre, og det ufortjent, av bare nåde. Men når vi ER FRELST, vil vi i kjærlighet til Jesus og våre medmennesker ønske og leve etter guds bud.

Paulus tar for seg veien inn til frelse, det er troen på Jesus, jacob, snakker om RESULTATET av det og være frelst, tro uten gjerninger er en død tro sier Jacaob.

Et spørsmål til deg? Du som mener der ikke finnes regler og bud, vær snill og svar på et spørsmål for en gangs skyld:

Vil feks et homofilt par, som elsker hverandre, og de tror på Jesus, vil de vinne himmelen, om de holder fast i og leve sammen og praktisere dette helt til de dør, men de tror på jesus, vil de kunne bli frelst mener du? Eller er der PLUTSELIG krav, regler og bud nå?

det som er trist, er når kristne opphever guds bud, og tror en kan tro seg til himmelen. bibelen lærer ikke det,...

Du cberg70, Jesus Kristus er veien inn i himmelriket, ikke dine bud, forskrifter og trosspørsmål.

Poenget er at du ikke forstår hvordan/på hvilken måte Jesus Kristus er veien inn i himmelriket. Fordi du ikke har gått inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus.

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Hva er det som stopper deg i å drepe et annet menneske, stjele eller lyve? Du vet det er galt fordi du er medfødt med samvittighet. Det er ikke fordi det er skrevet ned på en tavle.

Det er helt riktig, jeg er helt enig med deg. Det var ikke greit å drepe før de ti bud ble skrevet ned, ifølge Bibelen, men mennesker visste at det var galt helt ifra skapelsen av pga. sin guddommelig avstamning.

Mitt poeng er at dette er én av de tingene som ikke henger i hop med "the survival of the fittest"-teorien der hele meningen med livet er å være "sterkest, størst og best". Hvorfor fordømmer evolusjonister drap av svakere individer, eller f.eks. rasisme? Hvorfor gir vi av våre penger og vår tid til mennesker som aldri kan gjengjelde oss for det? Om det var ved å albue seg frem at menneskerasen i det hele tatt ble til, burde vi ikke fjerne fra eksistensen dem som ikke yter for samfunnets videre utvikling slik at de sterkeste kan utvikle seg mer?

Dersom ikke det finnes en objektiv, overordnet, moralsk autoritet som vi stammer fra, hvorfor finnes ideen om egenskaper slik som menneskerettigheter, rettferdighet, uselvisk kjærlighet og samvittighet i det hele tatt blant oss? Hva er det som skiller oss fra dyrene? Hvorfor?

Jeg stiller bare spørsmål ved evolusjonsteoriens svar på hvorfor tingenes tilstand er som de er.

Endret av Mennesket
Lenke til kommentar

Gud's bud oppfylles ikke med kalde bokstaver på stein. Gud har lagt loven i våre hjerter, de skal fullføres i kjærlighet og guds lov oppfylles av kjærligheten. Og det er den samme loven gud har lagt i våre hjerter, som sto på stein, jeg håper ingen tror det er en helt annen lov gud har lagt i våre hjerter. da ville det vært kjekt og høre hva lov det er.

Det er helt riktig, jeg er helt enig med deg. Det var ikke greit å drepe før de ti bud ble skrevet ned, ifølge Bibelen, men mennesker visste at det var galt helt ifra skapelsen av pga. sin guddommelig avstamning.

Mitt poeng er at dette er én av de tingene som ikke henger i hop med "the survival of the fittest"-teorien der hele meningen med livet er å være "sterkest, størst og best". Hvorfor fordømmer evolusjonister drap av svakere individer, eller f.eks. rasisme? Hvorfor gir vi av våre penger og vår tid til mennesker som aldri kan gjengjelde oss for det? Om det var ved å albue seg frem at menneskerasen i det hele tatt ble til, burde vi ikke fjerne fra eksistensen dem som ikke yter for samfunnets videre utvikling slik at de sterkeste kan utvikle seg mer?

Dersom ikke det finnes en objektiv, overordnet, moralsk autoritet som vi stammer fra, hvorfor finnes ideen om egenskaper slik som menneskerettigheter, rettferdighet, uselvisk kjærlighet og samvittighet i det hele tatt blant oss? Hva er det som skiller oss fra dyrene? Hvorfor?

Jeg stiller bare spørsmål ved evolusjonsteoriens svar på hvorfor tingenes tilstand er som de er.

Lenke til kommentar

Mitt poeng er at dette er én av de tingene som ikke henger i hop med "the survival of the fittest"-teorien der hele meningen med livet er å være "sterkest, størst og best".

Det er vel kun enkelte som har disse meningene. Alle kan ikke være "sterkest, størst og best". Noen må være svake og det er balansen som bygger et bra samfunn.

Hvorfor fordømmer evolusjonister drap av svakere individer, eller f.eks. rasisme? Hvorfor gir vi av våre penger og vår tid til mennesker som aldri kan gjengjelde oss for det? Om det var ved å albue seg frem at menneskerasen i det hele tatt ble til, burde vi ikke fjerne fra eksistensen dem som ikke yter for samfunnets videre utvikling slik at de sterkeste kan utvikle seg mer?

Vi har samvittighet og følelser/emosjoner. Vi gir håp til mennesker som ikke klarer seg selv. Vi bygger et samfunn på godhet, ikke redsel og frykt.

Lenke til kommentar

ne som ikke henger i hop med "the survival of the fittest"-teorien der hele meningen med livet er å være "sterkest, størst og best". Hvorfor fordømmer evolusjonister drap av svakere individer, eller f.eks. rasisme? Hvorfor gir vi av våre penger og vår tid til mennesker som aldri kan gjengjelde oss for det? Om det var ved å albue seg frem at menneskerasen i det hele tatt ble til, burde vi ikke fjerne fra eksistensen dem som ikke yter for samfunnets videre utvikling slik at de sterkeste kan utvikle seg mer?

Du skjønner tydeligvis ikke et plukk av evolusjon du.... Greit nok det, men jeg fraråder deg fra å dra sluttninger på dette også, som du her gjør, for du drar de sluttningene på helt feil grunnlag. Blir som om jeg skulle ha sagt at jeg ikke tror på jesus fordi han ble skutt med hagle... Men dette gjenspeiler bare hvor ufattelig lite religiøse egentlig bryr seg om andre forklaringer enn den "forklaringen" de tror er en sannhet... Vet ikke om du har lagt merke til det mennesket, men de aller ALLER fleste ateister har i det MINSTE satt seg inn i det de kritiserer FØR de kritiserer det...

Ikke for at jeg tror du gidder å følge rådet, men personlig ville jeg funnet det lurt å lese seg litt mer opp på hva du faktisk kritiserer, hvis ikke får du slike feilsluttninger som du har drar på grunn av manglende informasjon...

Hva er det som skiller oss fra dyrene? Det er mye, men ikke så mye allikevel...

Det ironiske her er at du ikke evner å føre et eneste adekvat bevis for at det er DIN gud som står bak... Syntes ikke du at det er litt rart at det er KUN i fantasien din som dette "beviset" er for påstandene om at det er akkurat den guden som du har et føleri til og som forteller deg at det er riktig? Eller er du ikke så ærlig engang at du evner å innrømme at denne gud du peker på er så diffus og lite bevist at det kan være allaah, manitou, heraklicon, Ra, ja hvem som helst av disse påståtte gudene. Det er KUN ditt føleri til den kristne gud og din egen fantasi som baserer seg til det føleriet som forteller deg hvem gud du tror det er... For det kan være hvem som helst gud, du evner ikke å bevise noen av dem, minst av alt den du har føleriet ditt til....

Helt utrolig at du evner å være så uærlig mot deg selv og andre at du tørr å hevde at det er DIN gud som står bak her... Men siden DU er sikker så bør vi andre høre på det liksom...?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...