Gå til innhold

Hvordan kan kristne tro på et evig bokstavelig helvete?


Anbefalte innlegg

jeg tror ingentingen, men bibelen svarer på det, se startinnlegget. de omringer den hellige stad, nye jerusalem, så faller ildregnet og de utslettes.....det er som sodoma og gomora her på jorden, slik bibelen selv sier at de to byene var et eksempel...på det som kommer.

Bibelen lærer ikke at de fortapte skal pines i all evighet,...

Hvor tror du de skal pines ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er et godt menneske? Hva er godt? hva er ondt?

 

Gud svarer på dette med de ti bud, det står i bibelen at synd er lovbrudd, altså brudd på de ti bud, så da er det bare og begynne...

 

Har jeg løyet til noen? ......gå gjennom alle ti......og du kjem fram til at du har brutt dem alle, akurat som alle oss andre. Dette er guds standard. Vist du tror gud vil dømme etter din standard, tilpasse alt til det du mener er "godt", ja da sliter du tror jeg, den dagen alt skal opp ;)

 

 

 

 

tenk deg og være en god gud som skapte menesker og de bynte og synde og alt mulig OG DET GJORDE DE HELE TIDEN HVORDAN HADDE DU HATT DET DA????? tenk deg det,men hva gjorde han? han sente sin sønn ikke for og drepe verden men for og frelse og redde den som tror på han!!!og hva driver dere med nå synder,synder,synder, så de soom ikke tror på han har rett på og komme i ildsjøen men gud er god du kan ha sakt forferdelige tin du kan ha rana du kan ha drept men du får tilgivels vis du bøyer ditt hjerte og ber om det gud er ikke mer glad i en kristen en en raner eller morder han bare står og venter og prøver og omvende deg og alle som ikke tror på han blir med satan til ildsjøen :cry: , men gud vill ikke at noen skal komme dit

Var det en overraskelse for gud at menneskene begynte å synde?

Er han ikke allmektig?

Var det ikke han som satte det fristende treet midt i hagen, og lot slangen få friste menneskene?

Er det ikke han som har skapt de svake menneskene som bare synder og synder hele tiden?

 

Og hvor god er han hvis han sender et godt menneske som har levd et liv uten å gjøre noe spesielt galt, utenom å ikke klare å tro på jesus, til ildsjøen?

 

hadde ikke gud skapt oss med egen vilje vill vi vært som roboter han vill at vi skulle vite forsjell på gott og vont og at vi skal elske han

Du svarer ikke på spørsmålene. Du kommer kun med standardfrasene når det kommer noen vanskelige spørsmål.

Prøv å tenke gjennom spørsmålene og kom med så gode svar du kan.

 

 

hehe, du får nok evig pine uansett skal du se ;)

Synes du at mennesker som lever stort sett gode liv, men ikke klarer å tro på gud, fortjener evig pine?

Lenke til kommentar
Tenk på alle som hadde slippet inn i himmelen hvis det ikke hadde finnes ett helvete.

Er du redd for at det skal bli trangt?

Kjipt med en allmektig gud som ikke klarer å holde folk ute av himmelen, eller enkelt og greit utslette dem, men det er vel fordi han er så god at han syntes det er bedre å sende dem til helvete. Litt "ute av syn, ute av sinn" opplegg fra gud det der.

Lenke til kommentar

Bibelen lærer ikke at de fortapte skal pines i all evighet,...

Hvor tror du de skal pines ?

jeg tror ingentingen, men bibelen svarer på det, se startinnlegget. de omringer den hellige stad, nye jerusalem, så faller ildregnet og de utslettes.....det er som sodoma og gomora her på jorden, slik bibelen selv sier at de to byene var et eksempel...på det som kommer.

?

 

NT > "Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans. Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde"

Lenke til kommentar

Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Av samtelige religioners utvikling er det kristendommen som har utviklet seg mest leser jeg når jeg leser det du skriver her, for de har de beste unnskyldningene for bibelens vissvass av "forklaringer"... (Antagelig, her tipper jeg bare, fordi kristendom har vært eksponert for viten og sunn fornuft lenger enn noen av de andre religionene ute i verden...)

 

Men tilbake til påstandene din:

I ALLE år har altså kirken ( i det minste de største av de 35 000 grenene kristendommen består av, (og som du tydeligvis ikke tilhører?)) forledet folk til å tro at det er SJELEN, det som utgjør JEG'et ditt, den beviste delen av hvert menneske, er noe som sitter i alle og enhver og kjører radiobil med kroppen de sitter inne i til kroppen dør, enten av sykdom, elde eller av andre årsaker og når det skjer er det i bunn og grunn hvem gud som den sjelen trodde på som bestemmer om heisen skal gå opp eller ned… Dette har vært, og fremdeles er, den gjengse oppfattning hos de aller fleste kristne…

 

 

Siden vi ikke har funnet noen sjel, til tross for ganske så iherdig leting, så er det færre og færre som tror på dette sludderet og det er da unnskyldningene kommer… For da menes det ikke det som faktisk står der, men noe "annet" som bedre flukter med virkeligheten som faktisk alle er i stand til å se rundt seg…

Dette gjelder ikke sjelen spesifikk, men ALT av det sludderet som så å si ALLE kristne folk FULLT OG FAST trodde på for under 50 år siden… Jeg har sett unnskyldninger for syndefloden, som plutselig bare var en lokal flom som skribentene av bibelen, som på grunn av at de levde på den og den tiden og på grunn av oppfatninger hos de enkelte på den tiden også videre, fikk for seg at flommen var mye større enn den egentlig var, til tross for at det sort på hvitt står at HELE verden var oversvømmet… Jeg har sett unnskyldninger for Jesus sin dumskap når det kom til å forbanne det fikentreet fordi det ikke hadde frukt utenfor sesongen (hvor smart er en sånn gud liksom), jeg har sett unnskyldninger fordi jesus jagde onde ånder inn i en flokk med uskyldige griser når han bare kunne ha tilintetgjort dem uten videre (og hvem allmektig gud ville ha tillatt eksistensen til onde ånderi det hele tatt liksom, men det kommer heller aldri frem…) og jeg har sett unnskyldninger for det aller ALLER meste i kristen tro som de som fremsetter unnskyldningene, fordi de skjønner at folk IKKE lenger biter på slike håpløse påstander, forsøker å "renvaske" ved å unnskylde påstandene, vri og vrenge på dem, gjerne i den grad at de ikke lenger kan angripes med rasjonallitet, logikk eller kritisk tenkning….

 

Og det føler jeg du gjør her… Du påstår noe som du overhodet ikke finner belegg for i bibelen hvis du ikke vrir, vrenger og unnskylder påstandene som enhver selv kan lese i den boka og som har vært gjengs oppfatning bland de som har trodd på dem i to tusen år, før folk ble eksponert med skikkelige forklaringer og bevis. Skulle ønske du hadde brukt like mye tid til å se kritisk på det du tror på som du tydeligvis gjør for å vri, vrenge og unnskylde påstandene i bibelen… Men det ville gjort at du også hadde innsett at dette er makkverk og vissvass fra ende til annen og du ville mistet trua og DET må jo ikke skje, ikke sant? Da er det bedre å spa på med kognitiv dissonans og confirmation bias og juge til deg selv og andre mens du egentlig bruker unnskyldninger for å forbli der du er….

Men også du vil bli eksponert for mer og mer fakta… og unnskyldningene som følger vil antagelig være strekt farget av det… Dessverre.

Så mange ord og meninger for å hevde at Bibelen sier at vi er delt med kropp og sjel? Leste du det jeg skrev? Du får sette deg på plass foran PC'n din - slå opp bibelen.no og kryssjekk følgende:

 

Når bibelskribentene skrev om sjelen, brukte de det hebraiske ordet nẹfesj eller det greske ordet psykhẹ. Disse to ordene forekommer godt over 800 ganger i Bibelen, og når du undersøker den måten ordet «sjel» blir brukt på i Bibelen, ser du at det i bunn og grunn betyr (1) menneske, (2) dyr og (3) det liv et menneske eller et dyr har. Du kan feks sjekke noen skriftsteder der ordet «sjel» blir brukt i disse tre betydningene:

 

Mennesker.

«I Noahs dager . . . ble noen få, det vil si åtte sjeler, ført trygt gjennom vannet.» (1. Peter 3: 20) Her er det tydelig at ordet «sjeler» står for mennesker — Noah, hans kone og deres tre sønner og tre svigerdøtre. I 2. Mosebok 16: 16 står det noen instrukser som israelittene fikk angående det å sanke manna. Det ble sagt til dem: «Sank sammen noe av det . . . etter det antall sjeler som hver av dere har i sitt telt.» Hvor mye manna de skulle sanke, ble altså bestemt på grunnlag av hvor mange personer det var i den enkelte familie. Noen andre eksempler på at Bibelen bruker ordet «sjel» om mennesker, finner du i 1. Mosebok 46: 18; Josva 11: 11; Apostlenes gjerninger 27: 37; Romerne 13: 1; 1. Korinter 15: 45.

 

Dyr.

I Bibelens skapelsesberetning leser vi: «Gud sa videre: ’La det i vannene vrimle fram en vrimmel av levende sjeler, og la flygende skapninger fly over jorden i himlenes utstrakte rom.’ Og Gud sa videre: ’La jorden frambringe levende sjeler etter deres slag, husdyr og andre dyr som beveger seg, og jordens ville dyr, etter deres slag.’ Og slik ble det.» (1. Mosebok 1: 20, 24) Her blir både fisker, husdyr og ville dyr omtalt som «sjeler». Fugler og andre dyr blir også kalt sjeler i 1. Mosebok 9: 10; 3. Mosebok 11: 46; 4. Mosebok 31: 28.

 

Liv som en person.

Noen ganger blir ordet «sjel» brukt i betydningen «liv som en person». Jehova sa til Moses: «Alle de menn som jaget din sjel, er døde.» (2. Mosebok 4: 19) Hva var det fiendene til Moses jaget? De var ute etter å ta hans liv. Og i beretningen om at Rakel fødte sin sønn Benjamin, sier Bibelen at «hennes sjel var i ferd med å gå ut (for hun døde)». (1. Mosebok 35: 16—19) Rakel mistet altså livet. Tenk også over noe som Jesus sa: «Jeg er den gode hyrde; den gode hyrde overgir sin sjel for sauene.» (Johannes 10: 11) Jesus gav sin sjel, eller sitt liv, for menneskene. I disse bibelversene ser vi tydelig at ordet «sjel» blir brukt i betydningen «liv som en person». Du finner flere eksempler på denne bruken av ordet «sjel» i 1. Kongebok 17: 17—23; Matteus 10: 39; Johannes 15: 13; Apostlenes gjerninger 20: 10; Jakob 1: 21.

 

Når du studerer Bibelen videre, vil du se at ordet «sjel» ikke forekommer noe sted i Bibelen sammen med ordene «udødelig» eller «evig». Guds Ord viser tvert imot at en sjel er dødelig, at den kan dø. (Esekiel 18: 4, 20; Jakob 5: 20) Bibelen omtaler derfor en som er død, som en «død sjel». — 3. Mosebok 21: 11.

 

Det at kirken farer med vranglære er vel i og for seg ikke noe nytt heller ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at kirken farer med vranglære er vel i og for seg ikke noe nytt heller ;)

Problemet er at det ikke kom med noen fasit som kan si om det er din mening eller kirkens som er den riktige... Så det eneste riktige er å ikke tro på noen av dem... :)

 

For i likhet med kirken kan heller ikke du komme med en fasit som sier at din tolkning av dette er riktig...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at kirken farer med vranglære er vel i og for seg ikke noe nytt heller ;)

Problemet er at det ikke kom med noen fasit som kan si om det er din mening eller kirkens som er den riktige... Så det eneste riktige er å ikke tro på noen av dem... :)

 

For i likhet med kirken kan heller ikke du komme med en fasit som sier at din tolkning av dette er riktig...

Jeg bruker Bibelen til å forklare Bibelen. Kirken bruker dogmer og ikke-bibelske læresetninger. Du får velge det du mener er riktig for deg.

Lenke til kommentar

Det at kirken farer med vranglære er vel i og for seg ikke noe nytt heller ;)

Problemet er at det ikke kom med noen fasit som kan si om det er din mening eller kirkens som er den riktige... Så det eneste riktige er å ikke tro på noen av dem... :)

 

For i likhet med kirken kan heller ikke du komme med en fasit som sier at din tolkning av dette er riktig...

Jeg bruker Bibelen til å forklare Bibelen. Kirken bruker dogmer og ikke-bibelske læresetninger. Du får velge det du mener er riktig for deg.

Som jeg sa, jeg anser ingen av de som riktige, eller gale, da det ikke finnes noen fasit på hva som er rett og vha som er gal tolkning av tåkepraten man finner i bibelen... Det blir som en penismåle konkurranse der ingen har en tommestokk å måle med....

Lenke til kommentar
Jesus og bibelen er krystallklar på at straffen og lønnen,kommer på siste dagen

 

Du som vet det meste om bibelen og sitter med den perfekte tolkningen, kan du gi en redegjørelse for hvilken grusom forbrytelse jeg personlig har begått siden jeg må straffes på den siste dagen?

Du har gjort den samme grusomme tingen som ALLE oss andre har gjort, gjort lovbrudd mot de ti bud. Bibelen sier synd er lovbrudd. Så vi er alle syndere, men der er håp, vist en sier ja til Jesus, det er de gode nyhetene ;)

Det du sier her er at du er en synder selv om du følger de ti bud eller ikke. Du kan synde så mye du vil så lenge du "sier ja" til jesus før den siste dagen kommer. Noe som gjør de ti bud mindre verdt enn brukt dopapir.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Du vet at dette er en liknelse? Bygger du teologien din på liknelser? Denne liknelsen er også i konflikt med resten av bibelen som du ser i startinnlegget, så at du klamerer deg fast i en likenelse og bygger teologi av den, er skremmende. I en annen liknelse snakker trærne, tror du at trær snakker også da?

Bibelen lærer ikke at de fortapte skal pines i all evighet,...

Hvor tror du de skal pines ?

jeg tror ingentingen, men bibelen svarer på det, se startinnlegget. de omringer den hellige stad, nye jerusalem, så faller ildregnet og de utslettes.....det er som sodoma og gomora her på jorden, slik bibelen selv sier at de to byene var et eksempel...på det som kommer.

?

 

NT > "Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans. Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde"

Lenke til kommentar

Guds nåde består ikke bare av tilgivelse for synden vi har gjort, den består av gudomelig kraft, til og motstå synd. Når en er i kristus jesus, ønsker enn ikke drive hor, en ønsker ikke lyve, en ønsker holde den rette hviledagen, osv. Det at gud tilgir oss, betyr IKKE at vi skal fortsette i samme spor, det betyr at vi skal slippe gud til, la ham arbeide i oss til seier over synd.

 

Men alle har brutt guds bud, i livet, det er riktig, men gud har kraft til seier imot synden, vist vi lar, og slipper ham til.

 

Derfor blir det du skriver veldig feil, det er slettes ikke slik at en frelst, skal fortsette, akurat som en ufrelst.

 

 

Jesus og bibelen er krystallklar på at straffen og lønnen,kommer på siste dagen

 

Du som vet det meste om bibelen og sitter med den perfekte tolkningen, kan du gi en redegjørelse for hvilken grusom forbrytelse jeg personlig har begått siden jeg må straffes på den siste dagen?

Du har gjort den samme grusomme tingen som ALLE oss andre har gjort, gjort lovbrudd mot de ti bud. Bibelen sier synd er lovbrudd. Så vi er alle syndere, men der er håp, vist en sier ja til Jesus, det er de gode nyhetene ;)

Det du sier her er at du er en synder selv om du følger de ti bud eller ikke. Du kan synde så mye du vil så lenge du "sier ja" til jesus før den siste dagen kommer. Noe som gjør de ti bud mindre verdt enn brukt dopapir.

Lenke til kommentar

Den utilgivelige synden er IKKE det du gjør der. Dette er en ny, morderne mening, helt uten ankerfeste i bibelen.

 

Bibelens selv avslører hva den utilgivelige synden er og det er noe helt annet enn dette.

 

 

 

 

 

 

Men det er en synd som ikke kan tilgis.

 

I deny the holy spirit.

Jeg avviser den hellige ånd.

 

Sånn. Nå venter et evig helvete.

 

http://www.blasphemychallenge.com/

Lenke til kommentar

Og fornekte den hellige ånd, uten og bruke tre meter skriverier og en haug med bibelvers, betyr enkelt og greit, og nekte den hellige ånd og hjelpe deg til seier over synd. når du blir frelst, vil den hellige ånd si ifra, og overbevise deg om synden i livet ditt. vist du velger og holde fast en bestemt synd, feks drive hor, vil hans rop til deg etterhvert bli svakere, for hver gang du står imot og velger synden. Til slutt er du som person forherdet i hjertet ditt og du hører overhodet ikke den hellige ånd lengre, du er forherdet. Da er du i mål med en tilstand, der det ikke er noen vei tilbake, desverre.

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Og fornekte den hellige ånd, uten og bruke tre meter skriverier og en haug med bibelvers, betyr enkelt og greit, og nekte den hellige ånd og hjelpe deg til seier over synd. når du blir frelst, vil den hellige ånd si ifra, og overbevise deg om synden i livet ditt. vist du velger og holde fast en bestemt synd, feks drive hor, vil hans rop til deg etterhvert bli svakere, for hver gang du står imot og velger synden. Til slutt er du som person forherdet i hjertet ditt og du hører overhodet ikke den hellige ånd lengre, du er forherdet. Da er du i mål med en tilstand, der det ikke er noen vei tilbake, desverre.

Jeg tror at du og jeg er enige men nå ble jeg litt usikker gitt...

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...