Gå til innhold

Hvordan kan kristne tro på et evig bokstavelig helvete?


Anbefalte innlegg

Syndens lønn er døden,

Ja, la oss håpe det hvis det skulle vise seg at det var den kristne guden som eide butikken..... Er det noe jeg er fælt lite lysten på så er det et evig liv... Evig er jævelig lenge skal jeg si deg.... Tror jeg klarer meg med døden og tilitentgjeøelse jeg... Har aldri vært stormannsgal og her derfor ingen behov for et evig liv, foretrekker derfor evig tilintetgjørelse, som bibleen lover hvis man spotter det hellige spøkelset...

 

Så her kommer det:

Jeg tror IKKE på det hellige spøkelset eller noen av dens bibeleske påstander... Det hellige skøkelset er en vits for meg og jeg ler og spytter og driter på det hellige spøkelset... (ikke lett å få til samtidig skal jeg si deg, men for det hellige spøkelset er det jo mulig...)

 

Tror du jeg er sikret en tilintetgjørelse nå eller krever det mer enn det bibelen lover for å oppnå tilintetgjørelse når jeg dør tror du? Må jeg spotte det hellige spøkelset enda mer for å oppnå tilintetgjørelse eller er dette nok?

 

For dette var virkelig en enkel måte å unngå helvette på må jeg si... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tenk deg og være en god gud som skapte menesker og de bynte og synde og alt mulig OG DET GJORDE DE HELE TIDEN HVORDAN HADDE DU HATT DET DA????? tenk deg det,men hva gjorde han? han sente sin sønn ikke for og drepe verden men for og frelse og redde den som tror på han!!!og hva driver dere med nå synder,synder,synder, så de soom ikke tror på han har rett på og komme i ildsjøen men gud er god du kan ha sakt forferdelige tin du kan ha rana du kan ha drept men du får tilgivels vis du bøyer ditt hjerte og ber om det gud er ikke mer glad i en kristen en en raner eller morder han bare står og venter og prøver og omvende deg og alle som ikke tror på han blir med satan til ildsjøen :cry: , men gud vill ikke at noen skal komme dit

Var det en overraskelse for gud at menneskene begynte å synde?

Er han ikke allmektig?

Var det ikke han som satte det fristende treet midt i hagen, og lot slangen få friste menneskene?

Er det ikke han som har skapt de svake menneskene som bare synder og synder hele tiden?

 

Og hvor god er han hvis han sender et godt menneske som har levd et liv uten å gjøre noe spesielt galt, utenom å ikke klare å tro på jesus, til ildsjøen?

Lenke til kommentar

tenk deg og være en god gud som skapte menesker og de bynte og synde og alt mulig OG DET GJORDE DE HELE TIDEN HVORDAN HADDE DU HATT DET DA????? tenk deg det,men hva gjorde han? han sente sin sønn ikke for og drepe verden men for og frelse og redde den som tror på han!!!og hva driver dere med nå synder,synder,synder, så de soom ikke tror på han har rett på og komme i ildsjøen men gud er god du kan ha sakt forferdelige tin du kan ha rana du kan ha drept men du får tilgivels vis du bøyer ditt hjerte og ber om det gud er ikke mer glad i en kristen en en raner eller morder han bare står og venter og prøver og omvende deg og alle som ikke tror på han blir med satan til ildsjøen :cry: , men gud vill ikke at noen skal komme dit

Var det en overraskelse for gud at menneskene begynte å synde?

Er han ikke allmektig?

Var det ikke han som satte det fristende treet midt i hagen, og lot slangen få friste menneskene?

Er det ikke han som har skapt de svake menneskene som bare synder og synder hele tiden?

 

Og hvor god er han hvis han sender et godt menneske som har levd et liv uten å gjøre noe spesielt galt, utenom å ikke klare å tro på jesus, til ildsjøen?

 

hadde ikke gud skapt oss med egen vilje vill vi vært som roboter han vill at vi skulle vite forsjell på gott og vont og at vi skal elske han

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syndens lønn er døden,

Ja, la oss håpe det hvis det skulle vise seg at det var den kristne guden som eide butikken..... Er det noe jeg er fælt lite lysten på så er det et evig liv... Evig er jævelig lenge skal jeg si deg.... Tror jeg klarer meg med døden og tilitentgjeøelse jeg... Har aldri vært stormannsgal og her derfor ingen behov for et evig liv, foretrekker derfor evig tilintetgjørelse, som bibleen lover hvis man spotter det hellige spøkelset...

 

Så her kommer det:

Jeg tror IKKE på det hellige spøkelset eller noen av dens bibeleske påstander... Det hellige skøkelset er en vits for meg og jeg ler og spytter og driter på det hellige spøkelset... (ikke lett å få til samtidig skal jeg si deg, men for det hellige spøkelset er det jo mulig...)

 

Tror du jeg er sikret en tilintetgjørelse nå eller krever det mer enn det bibelen lover for å oppnå tilintetgjørelse når jeg dør tror du? Må jeg spotte det hellige spøkelset enda mer for å oppnå tilintetgjørelse eller er dette nok?

 

For dette var virkelig en enkel måte å unngå helvette på må jeg si... :)

 

hehe, du får nok evig pine uansett skal du se ;)

Lenke til kommentar

tenk deg og være en god gud som skapte menesker og de bynte og synde og alt mulig OG DET GJORDE DE HELE TIDEN HVORDAN HADDE DU HATT DET DA????? tenk deg det,men hva gjorde han? han sente sin sønn ikke for og drepe verden men for og frelse og redde den som tror på han!!!og hva driver dere med nå synder,synder,synder, så de soom ikke tror på han har rett på og komme i ildsjøen men gud er god du kan ha sakt forferdelige tin du kan ha rana du kan ha drept men du får tilgivels vis du bøyer ditt hjerte og ber om det gud er ikke mer glad i en kristen en en raner eller morder han bare står og venter og prøver og omvende deg og alle som ikke tror på han blir med satan til ildsjøen :cry: , men gud vill ikke at noen skal komme dit

Var det en overraskelse for gud at menneskene begynte å synde?

Er han ikke allmektig?

Var det ikke han som satte det fristende treet midt i hagen, og lot slangen få friste menneskene?

Er det ikke han som har skapt de svake menneskene som bare synder og synder hele tiden?

 

Og hvor god er han hvis han sender et godt menneske som har levd et liv uten å gjøre noe spesielt galt, utenom å ikke klare å tro på jesus, til ildsjøen?

 

hadde ikke gud skapt oss med egen vilje vill vi vært som roboter han vill at vi skulle vite forsjell på gott og vont og at vi skal elske han

Du svarer ikke på spørsmålene. Du kommer kun med standardfrasene når det kommer noen vanskelige spørsmål.

Prøv å tenke gjennom spørsmålene og kom med så gode svar du kan.

 

 

hehe, du får nok evig pine uansett skal du se ;)

Synes du at mennesker som lever stort sett gode liv, men ikke klarer å tro på gud, fortjener evig pine?

Lenke til kommentar

Dette er en interessant diskusjon, ettersom den har en forfriskende vinkling: en kristen som også stiller spørsmålstegn ved hovedteksten, og sine medtroendes potensielle feiltolkning.

Keep up the good work! :thumbup: (note: oppriktig ment!).

 

To ting:

 

1. For Guds skyld (sic):

 

 

Lær dere å bruke spoilere!!

 

 

 

2. Selv om jeg karakteriserer meg som en fritenker, har det aldri fristet å lese den kristne bibel. Ikke fordi jeg er redd for at innholdet skal bryte med egen filosofi, men mest fordi det er en tekst som - mildt sagt - ikke virker spesielt pedagogisk lagt opp (eller mer presist - didaktisk).

 

Er løsningen å begynne med The Bible for Dummies?

http://www.dummies.com/store/product/The-Bible-For-Dummies.productCd-0764552961.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hehe, du får nok evig pine uansett skal du se ;)

Da må man vel tro på våset før det skjer... Og hvem skulle gi meg den straffen?

 

Ellers en merkelig gud som KUN ser på hvem som tilber ham og ut i fra det bestemmer hvor de skal tilbringe en evighet... Spesielt god er hverken den kristne gud eller deg Diskutanten, men jeg kjenner deg ikke godt nok til å tro at du IKKE ville kost deg om du viste at folk du kjente og var glad i havnet i helvette... skjønt med kristne kan man aldri vite... Vet om en del av dem som faktisk får stram tiss av å tenke på alt det deilige som skal skje alle andre enn dem selv når den store våte dagen som alle kristne venter på, selve hellig dagen i dommedags sekten kristendom, den deilige dommedagen... Så hvem vet, du føler vel kanskje en glede av at andre skal pines fordi de ikke finner påstandene om noen gud for sannsynlige... Håper du klarer å kalle deg et godt menneske også uten å føle noen anger over hvor du ønsker folk, skulle heller ikke forundre meg om du klarte det og... Helt utrolig hva religiøse kan lure seg selv til å tro...

Lenke til kommentar

Hei, ja her har du rett, jeg er kristen, men veldig imot den helveteslæren de fleste forkynner idag, som du ser i atartinnlegget så lærer bibelen utslettelse, ikke en bokstavelig evig pine. heldighvis går flere og flere kristne og kirker bort fra den grusomme helvetslæren nå.....men fremdeles er der en del kristne som nesten lyser i øyene, når de snakker om de fortapte som skal grilles i all evighet, det er veldig trist at det gleder mange slik, det er også trist, at de feiltolker slikl for bibelen er klar, angående helvete.

Dette er en interessant diskusjon, ettersom den har en forfriskende vinkling: en kristen som også stiller spørsmålstegn ved hovedteksten, og sine medtroendes potensielle feiltolkning.

Keep up the good work! :thumbup: (note: oppriktig ment!).

 

To ting:

 

1. For Guds skyld (sic):

 

 

Lær dere å bruke spoilere!!

 

 

 

2. Selv om jeg karakteriserer meg som en fritenker, har det aldri fristet å lese den kristne bibel. Ikke fordi jeg er redd for at innholdet skal bryte med egen filosofi, men mest fordi det er en tekst som - mildt sagt - ikke virker spesielt pedagogisk lagt opp (eller mer presist - didaktisk).

 

Er løsningen å begynne med The Bible for Dummies?

http://www.dummies.com/store/product/The-Bible-For-Dummies.productCd-0764552961.html

Lenke til kommentar

Ordet «helvete» oversatt fra gẹenna de 12 gangene det forekommer i de kristne greske skrifter i den vanlige norske oversettelsen. Fem av disse gangene blir Gehenna satt i direkte forbindelse med ild. Bibeloversettere har gjengitt det greske uttrykket gẹennan tou pyrọs med «helvetes ild» (1978-overs., EN, KJ, Dy), «det brennende helvete» (NTM), «ildens Gehenna» (Åk) og «det brennende Gehenna» (svensk 1917, NV).

Historisk sett er dette gamle Hinnoms dal (Gehenna) som ligger utenfor Jerusalems murer. I en periode ble det drevet avgudsdyrkelse der, og denne avgudsdyrkelsen innbefattet barneofringer. I det første århundre ble Gehenna brukt som søppelplass for Jerusalem. Skrottene av døde dyr ble kastet ned i dalen for å bli fortært av ilden som brant der. For at forbrenningen skulle bli mer effektiv, ble det tilsatt svovel. Likene av henrettede forbrytere, som ble ansett for å være uverdige til å få en minnegrav, ble også kastet i Gehenna. I Matteus 5: 29, 30 snakket Jesus om at ’hele legemet’ ble kastet i Gehenna. Hvis kroppen falt ned i den konstant brennende ilden, ble den fortært, men hvis den havnet på kanten av den dype kløften, ville den gå i forråtnelse og bli fortært av orm eller mark, som alltid var der. (Mark. 9: 47, 48) Levende mennesker ble ikke kastet i Gehenna; det var ikke et sted hvor noen var ved bevissthet og kunne pines.

 

I Matteus 10: 28 sier Jesus til sine tilhørere at de skal frykte «ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete [Gehenna]». Legg merke til at han ikke sier noe om pine i Gehennas ild, han sier at de skal ’frykte ham som kan ødelegge i Gehenna’. Ved å nevne ’sjelen’ for seg understreker Jesus at Gud kan tilintetgjøre alle muligheter for liv for et menneske; en slik person vil ikke ha noe håp om en oppstandelse. ’Gehennas ild’ står derfor for det samme som ’ildsjøen’ i Åpenbaringen 21: 8, nemlig ødeleggelse, «den annen død».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å nevne ’sjelen’ for seg understreker Jesus at Gud kan tilintetgjøre alle muligheter for liv for et menneske; en slik person vil ikke ha noe håp om en oppstandelse. ’Gehennas ild’ står derfor for det samme som ’ildsjøen’ i Åpenbaringen 21: 8, nemlig ødeleggelse, «den annen død».

Dette ville, når sant skal sies, vært langt mer overbevisende om det samtidig hadde kommet frem et bevis for at vi faktisk har en sjel... syntes jeg...

 

Så langt er det ingenting som tyder på det (annet enn i fantasien til visse religiøse som MÅ ha en sjel hvis de skal ha frelse), og hva er da vitsen med å tro på dette?

Lenke til kommentar

Bibelen lærer ikke at de fortapte skal pines i all evighet, bokstavelig talt. Bibelen sier de skal utslettes, satan også. Jeg har skrevet en side om dette emnet på nettsiden min www.bibelen-sier.net og legger den artikkelen ut her.

 

Så dere andre kristne, hvordan kan dere argumentere, med Bibelen, at de ugudelige skal pines bokstavelig talt, i all evighet?

 

Hvordan vil din evighet være, og vite samtidig at masse av dine venner og familie, koker en plass, mens du koser deg?

Dette vil uansett bli et problem for dere kristne, så lenge dere er kristne... Alle de i familie, og av venner og bekjente som ikke tror på Jesus, skal ikke få evig liv, men de skal gå fortapt. Og uansett hva som ligger i dette, så tror dere kristne at dere skal til paradis, mens resten skal fortapes... Kristendommen er en tro for de egosentriske, som i det store og det hele har tatt seieren på forskudd, og som forsøker å dytte sine forestillinger over på andre...

 

Les her og se, hva Bibelen virkelig sier om helvete:

 

 

Jesus har tatt vår fulle straff sier Bibelen

 

Tenk litt på det! Jesus døde, da han tok vår straff. Vist vår straff er og pines i all evighet bokstavelig talt, skulle ikke da Jesus fremdeles og for alltid være under pine om han skal ta vår fulle straff?Allerede her burde vi skjønne at noe er veldig galt med den helvetslæren som forkynnes idag, som ikke er Bibelsk i det hele tatt, heldighvis.

Tatt vår fulle straff har han ikke... Han har bare tatt straffen til de som tror han har tatt straffen deres...

 

 

Er vi mennesker udødelige i følge Bibelen?

 

1 tim 6:16 sier oss at: "Den eneste som er udødelig, som bor i et lys dit ingen kan komme, han som intet menneske har sett og ingen kan se. Ham tilhører ære og evig makt! Amen".

 

Dette verset er veldig klart på at kun Gud er udødelig, da må vi tro Bibelen på det.

Det står også at mennesker er guder i bibelen. Både i det nye og det gamle testamentet...

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Vatikanet er også til dels enig med trådstarter:

 

http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/audiences/1999/documents/hf_jp-ii_aud_28071999_en.html

 

3. The images of hell that Sacred Scripture presents to us must be correctly interpreted. They show the complete frustration and emptiness of life without God. Rather than a place, hell indicates the state of those who freely and definitively separate themselves from God, the source of all life and joy. This is how the Catechism of the Catholic Church summarizes the truths of faith on this subject: “To die in mortal sin without repenting and accepting God’s merciful love means remaining separated from him for ever by our own free choice. This state of definitive self-exclusion from communion with God and the blessed is called ‘hell’” (n. 1033).

Lenke til kommentar

Dette ville, når sant skal sies, vært langt mer overbevisende om det samtidig hadde kommet frem et bevis for at vi faktisk har en sjel... syntes jeg...

 

Så langt er det ingenting som tyder på det (annet enn i fantasien til visse religiøse som MÅ ha en sjel hvis de skal ha frelse), og hva er da vitsen med å tro på dette?

Det er interessant at du tar opp akkurat dette siden det er mange som mener at sjel er en ting og livskraft noe annet. I Bibelen er ordet «sjel» oversatt fra det hebraiske ordet nẹfesj og det greske ordet psykhẹ. Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar

Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Av samtelige religioners utvikling er det kristendommen som har utviklet seg mest leser jeg når jeg leser det du skriver her, for de har de beste unnskyldningene for bibelens vissvass av "forklaringer"... (Antagelig, her tipper jeg bare, fordi kristendom har vært eksponert for viten og sunn fornuft lenger enn noen av de andre religionene ute i verden...)

 

Men tilbake til påstandene din:

I ALLE år har altså kirken ( i det minste de største av de 35 000 grenene kristendommen består av, (og som du tydeligvis ikke tilhører?)) forledet folk til å tro at det er SJELEN, det som utgjør JEG'et ditt, den beviste delen av hvert menneske, er noe som sitter i alle og enhver og kjører radiobil med kroppen de sitter inne i til kroppen dør, enten av sykdom, elde eller av andre årsaker og når det skjer er det i bunn og grunn hvem gud som den sjelen trodde på som bestemmer om heisen skal gå opp eller ned… Dette har vært, og fremdeles er, den gjengse oppfattning hos de aller fleste kristne…

 

 

Siden vi ikke har funnet noen sjel, til tross for ganske så iherdig leting, så er det færre og færre som tror på dette sludderet og det er da unnskyldningene kommer… For da menes det ikke det som faktisk står der, men noe "annet" som bedre flukter med virkeligheten som faktisk alle er i stand til å se rundt seg…

Dette gjelder ikke sjelen spesifikk, men ALT av det sludderet som så å si ALLE kristne folk FULLT OG FAST trodde på for under 50 år siden… Jeg har sett unnskyldninger for syndefloden, som plutselig bare var en lokal flom som skribentene av bibelen, som på grunn av at de levde på den og den tiden og på grunn av oppfatninger hos de enkelte på den tiden også videre, fikk for seg at flommen var mye større enn den egentlig var, til tross for at det sort på hvitt står at HELE verden var oversvømmet… Jeg har sett unnskyldninger for Jesus sin dumskap når det kom til å forbanne det fikentreet fordi det ikke hadde frukt utenfor sesongen (hvor smart er en sånn gud liksom), jeg har sett unnskyldninger fordi jesus jagde onde ånder inn i en flokk med uskyldige griser når han bare kunne ha tilintetgjort dem uten videre (og hvem allmektig gud ville ha tillatt eksistensen til onde ånderi det hele tatt liksom, men det kommer heller aldri frem…) og jeg har sett unnskyldninger for det aller ALLER meste i kristen tro som de som fremsetter unnskyldningene, fordi de skjønner at folk IKKE lenger biter på slike håpløse påstander, forsøker å "renvaske" ved å unnskylde påstandene, vri og vrenge på dem, gjerne i den grad at de ikke lenger kan angripes med rasjonallitet, logikk eller kritisk tenkning….

 

Og det føler jeg du gjør her… Du påstår noe som du overhodet ikke finner belegg for i bibelen hvis du ikke vrir, vrenger og unnskylder påstandene som enhver selv kan lese i den boka og som har vært gjengs oppfatning bland de som har trodd på dem i to tusen år, før folk ble eksponert med skikkelige forklaringer og bevis. Skulle ønske du hadde brukt like mye tid til å se kritisk på det du tror på som du tydeligvis gjør for å vri, vrenge og unnskylde påstandene i bibelen… Men det ville gjort at du også hadde innsett at dette er makkverk og vissvass fra ende til annen og du ville mistet trua og DET må jo ikke skje, ikke sant? Da er det bedre å spa på med kognitiv dissonans og confirmation bias og juge til deg selv og andre mens du egentlig bruker unnskyldninger for å forbli der du er….

Men også du vil bli eksponert for mer og mer fakta… og unnskyldningene som følger vil antagelig være strekt farget av det… Dessverre.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hei, ja her har du rett, jeg er kristen, men veldig imot den helveteslæren de fleste forkynner idag, som du ser i atartinnlegget så lærer bibelen utslettelse, ikke en bokstavelig evig pine. heldighvis går flere og flere kristne og kirker bort fra den grusomme helvetslæren nå.....men fremdeles er der en del kristne som nesten lyser i øyene, når de snakker om de fortapte som skal grilles i all evighet, det er veldig trist at det gleder mange slik, det er også trist, at de feiltolker slikl for bibelen er klar, angående helvete.

Dette er en interessant diskusjon, ettersom den har en forfriskende vinkling: en kristen som også stiller spørsmålstegn ved hovedteksten, og sine medtroendes potensielle feiltolkning.

Keep up the good work! :thumbup: (note: oppriktig ment!).

 

To ting:

 

1. For Guds skyld (sic):

 

 

Lær dere å bruke spoilere!!

 

 

 

2. Selv om jeg karakteriserer meg som en fritenker, har det aldri fristet å lese den kristne bibel. Ikke fordi jeg er redd for at innholdet skal bryte med egen filosofi, men mest fordi det er en tekst som - mildt sagt - ikke virker spesielt pedagogisk lagt opp (eller mer presist - didaktisk).

 

Er løsningen å begynne med The Bible for Dummies?

http://www.dummies.com/store/product/The-Bible-For-Dummies.productCd-0764552961.html

 

jeg vill ikke at noen skal komme dit i det hele tatt.men dem som synder mot den almektige gang på gang uten og omvene seg har rett på den straffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...