Gå til innhold

Hvordan kan kristne tro på et evig bokstavelig helvete?


Anbefalte innlegg

Det er djevelen som tar seg den jobben og koser seg med det, RWS Gud er langt borte fra det, RWS

Hvorfor stopper han det ikke da? Han er jo ALLMEKTIG.

Det må være en grense mellom de onde og de gode. Som igjen fører til en himmel og et helvete.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Sofiemyr:

 

Hvorfor feirer vi Jesus fødsel på julaften når vi ikke vet når på året han er født?

 

Det er djevelen som tar seg den jobben og koser seg med det, RWS Gud er langt borte fra det, RWS

 

Hvorfor stopper han det ikke da? Han er jo ALLMEKTIG.

@Metaldude:

 

Du finner mye om dette på nettet, men kort summert så fant religiøse ledere det som en fin "vervekampanje" å slå sammen feiringen av vintersolverv, den romerske guden Sol og den persiske Mithra bare for å nevne noen feiringer som var tilknyttet vintersolverv. Juletreet er enda en barnål i det hele...

 

Snu på det hele slik...

 

Vi skal altså feire en fødselsdag for noen på feil dag, på toppen av det på dagen som tilhørte (teologisk sett) flere av hans "fiender", vi skal gi gaver til alle andre enn han vi visstnok skal feire - og på toppen av det igjen så skal vi fråtse beyond belief...???

 

ah... glemte at på toppen av det igjen skal vi ha en stjerne med lys i...

 

Og folk sier vi som er JV er gale..... :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er djevelen som tar seg den jobben og koser seg med det, RWS Gud er langt borte fra det, RWS

Hvorfor stopper han det ikke da? Han er jo ALLMEKTIG.

Det må være en grense mellom de onde og de gode. Som igjen fører til en himmel og et helvete.

Så alle de uskyldige menneskene som dør i verden er bare et eksempel fra Gud sin side for å vise oss hva som skjer hvis vi ikke tror på han?

Nei, nei det er fordi de tror på djevelen at de havner hos djevelen.

Lenke til kommentar

@Metaldude:

 

Du finner mye om dette på nettet, men kort summert så fant religiøse ledere det som en fin "vervekampanje" å slå sammen feiringen av vintersolverv.

 

Så de løy?

 

Nei, nei det er fordi de tror på djevelen at de havner hos djevelen.

 

Jeg tror ikke barn som dør i krybbedød ha skapt seg noen formeninger om det finnes en Gud eller djevel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Metaldude:

 

Du finner mye om dette på nettet, men kort summert så fant religiøse ledere det som en fin "vervekampanje" å slå sammen feiringen av vintersolverv.

 

Så de løy?

 

Nei, nei det er fordi de tror på djevelen at de havner hos djevelen.

 

Jeg tror ikke barn som dør i krybbedød ha skapt seg noen formeninger om det finnes en Gud eller djevel.

Du må i det minste vedgå at IHS er tidvis god underholdning - men det er jo forsåvidt Jackass også...

 

Om de løy? Døm selv... http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

Lenke til kommentar

Du må i det minste vedgå at IHS er tidvis god underholdning - men det er jo forsåvidt Jackass også...

 

Om de løy? Døm selv... http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

 

 

Ja, det er festlig å lese hva IHS har å si. Noen ganger vet jeg ikke om han er seriøs eller bare dum.

 

Jeg tror de løy. Hvis de gjorde det sier det litt om hva kristne egentlig feirer ved Jul, om alt er basert på en løgn. Da tenker jeg på de ti bud, som sier at du ikke skal lyve.

Lenke til kommentar

Du må i det minste vedgå at IHS er tidvis god underholdning - men det er jo forsåvidt Jackass også...

 

Om de løy? Døm selv... http://no.wikipedia.org/wiki/Jul

 

 

Ja, det er festlig å lese hva IHS har å si. Noen ganger vet jeg ikke om han er seriøs eller bare dum.

 

Jeg tror de løy. Hvis de gjorde det sier det litt om hva kristne egentlig feirer ved Jul, om alt er basert på en løgn. Da tenker jeg på de ti bud, som sier at du ikke skal lyve.

Det er også grunnen til at det er uenigheter innen "kristenheten"

 

Håper du ser forskjellen?

 

IHS er ikke tro mot Bibelen (vet ikke helt hva slags trosretning han tilhører) men sett fra et eksternt synspunkt så er de to største trosretningene som i det minste forsøker å følge Bibelen (og ikke lærestninger skrevet på grunnlag av Bibelen) henholdsvis Syvendedagsadventister og Jehovas Vitner.

 

Merk deg at IHS neppe er enig - men det er vel i og for seg ingen overraskelse...

Lenke til kommentar

Det er djevelen som tar seg den jobben og koser seg med det, RWS Gud er langt borte fra det, RWS

Hvorfor stopper han det ikke da? Han er jo ALLMEKTIG.

Det må være en grense mellom de onde og de gode. Som igjen fører til en himmel og et helvete.

 

Hehe... Gud bestemmer vel selv hva som MÅ være og ikke. Og Gud er tydeligvis fornøyd med denne himmel og helvete ordningen.

Lenke til kommentar

Det er djevelen som tar seg den jobben og koser seg med det, RWS Gud er langt borte fra det, RWS

Hvorfor stopper han det ikke da? Han er jo ALLMEKTIG.

Det må være en grense mellom de onde og de gode. Som igjen fører til en himmel og et helvete.

Så alle de uskyldige menneskene som dør i verden er bare et eksempel fra Gud sin side for å vise oss hva som skjer hvis vi ikke tror på han?

Nei, nei det er fordi de tror på djevelen at de havner hos djevelen.

Jeg tror ikke barn som dør i krybbedød ha skapt seg noen formeninger om det finnes en Gud eller djevel.

Hvem har sagt det ?

Lenke til kommentar

17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket.

 

En viktig advarsel, det og være minst i himmelen betyr ikke at en vil bli freslt og komme til himmelen, det betyr at en vil være blandt de laveste (snakkes om) der, vi ser i neste vers (20) at de IKKE vil entre himmelen.

Lenke til kommentar

Jammen, cberg, du må huske på at de kristne kan tolke dette akkurat som de vil, og når Jesus sier at ingenting skal forandres på, alt skal gjelde, så tolker de kristne det som at de reglene som jeg liker og som er flotte og fine og som passer med dagens samfunn, skal gjelde, resten er det ikke så nøye med.

 

Dessuten tror jeg IHS er den nye profeten som avløser Jesus fordi han har alle svarene og er ufeilbarlig i sin visdom. Derfor trenger vi ikke å høre på Jesus lenger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jammen, cberg, du må huske på at de kristne kan tolke dette akkurat som de vil, og når Jesus sier at ingenting skal forandres på, alt skal gjelde, så tolker de kristne det som at de reglene som jeg liker og som er flotte og fine og som passer med dagens samfunn, skal gjelde, resten er det ikke så nøye med.

 

Dessuten tror jeg IHS er den nye profeten som avløser Jesus fordi han har alle svarene og er ufeilbarlig i sin visdom. Derfor trenger vi ikke å høre på Jesus lenger.

Snart to uker uten at IHS svarte på den gitt - tror nesten du tok'n der ;)

Lenke til kommentar

Jammen, cberg, du må huske på at de kristne kan tolke dette akkurat som de vil, og når Jesus sier at ingenting skal forandres på, alt skal gjelde, så tolker de kristne det som at de reglene som jeg liker og som er flotte og fine og som passer med dagens samfunn, skal gjelde, resten er det ikke så nøye med.

 

Dessuten tror jeg IHS er den nye profeten som avløser Jesus fordi han har alle svarene og er ufeilbarlig i sin visdom. Derfor trenger vi ikke å høre på Jesus lenger.

Snart to uker uten at IHS svarte på den gitt - tror nesten du tok'n der ;)

Husker jeg reagerte på et (av mange) avsnitt i et Vakttårnet-hefte som jeg fikk av et par JV'ere.

JV anerkjenner det faktum at det finnes andre trosretninger innenfor kristendom. Men, selv om disse skulle være overbevist om at de har rett tro og samvittighetsfullt prøver å følge denne, så tar de feil. Og ikke bare tar de feil, de tilber faktisk Satan.

 

Vet dette blir en liten skråkrysser ift diskusjonen, men det ringte noen bjeller ift hva man mener en "sann kristen" er...

Lenke til kommentar

Er dette slik katolikker ser på livet?

 

"In his Planery Sessions with the Pontifical Academy of the Sciences (October 22, 1996), Pope John Paul II said that the theory of evolution by natural selection was factually correct and in no way contradictory to Christian theology."

Ja. Den katolske kirke har gått ut offentlig å erklært at de har godtatt evolusjonsteorien.

 

Men mange katolikker, slik som IHS her inne, deler ikke Kirkens syn.

Njæææ... De (og alle som ikke er ultrakreasjonister) anser artenes utvalg, tilpasning og "survival of the fittest" som tilnærmelsesvis udiskutabelt. Artenes opprinnelse derimot - det blir noe annet ;) Husk at Bibelen lærer ikke at alt skjedde på 6000 år slik enkelte mener.

 

Artig forresten - hva har dette ned et bokstavelig helvete å gjøre? Skal vi endre diskusjon.no til digresjon.no :D

De aller fleste kristne tror at de som tror på evolusjonsteorien skal brenne i helvete. Det har selvsagt noe med temaet å gjøre.

Kristendommen er synonymt med helvete, sludder og vås!

 

Evolusjonsteorien og bibelens mytologiske skapelsesberetning passer ikke sammen. Evolusjonsteorien forklarer at alt er naturlig på en slik måte at Gud blir overflødig... Når man har satt seg godt nok inn i den, så vil man ikke lenger si at det "trengs en gud er(...)" siden den er innlysende og selvforklarende, i det den forklarer hvordan naturlover som naturlig seleksjon, ikke gud, har formet alt liv til det livet vi ser i dag...

Lenke til kommentar

Helvette har, som alt annet i de kristne myter, like mange tolkninger som det er kristne. Noen tror fullt og fast på at det venter et helvette med ild og flasmmer og evig tortur for de som ikke bøyer knærne for den store fiktive helten i de kristne annualer mens andre, som syntes deres gud blir litt i overkant morderisk og tilbedningskåt, velger bort hele helvettes ideen i det hele...

 

Så her finnes det ingen fasit.. Merkelig nok er ikke den guden allmektig nok til å få dette ned klart og tydelig i sin egen bok, men det er vi jo vant til fra den kanten... Fyren klarte jo ikke engang å samle sammen øyenvitner til sin egen (jesus) sin liksom lidelse og død en gang, men må juge om det mellom påstander vi vet er feil.. :no:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Helvete finnes, det er plassert i jordens indre (i jordens hjerte, som bibelen sier).

Her kan du lese om folk som har vært der og fått en ny sjangse i livet: http://www.insightsofgod.com/

 

Bibelen forteller jo også om dette, f.eks Lukas 16,19-31

Helvete finnes, det er plassert i jordens indre (i jordens hjerte, som bibelen sier).

Her kan du lese om folk som har vært der og fått en ny sjangse i livet: http://www.insightsofgod.com/

 

Bibelen forteller jo også om dette, f.eks Lukas 16,19-31

He he. En ting du kan være HELT sikker på er at du ikke kommer tilbake igjen etter en tur i jordens indre... Er noen tusen grader der og der smelter nemlig ALT..

 

Helvette er en trussel som ble drømt opp av de som likte å true dette på andre og som et middel til å holde folk i den troen de var i... alle religioner som har en gud har et slikt sted, spesielt for tvilere og folk som ikke rekker opp og de eneste som faktisk blir skremt av disse truslene er de som tror på slikt... for meg og andre ikke troende er dette bare tomme trusler.

 

For skulle det finnes en gud som gadd å bry seg om tilbedelsen til noen bittesmå ubetydelige karbonbaserte livsformer på en avsides liggende og liten planet blandt 10 000 000 000 000 000 000 000 000 planeter vi hr funnet så langt er jeg sikker på at han ikke ville vært så smålig, dum og tilbedningskåt som bibelen fremstiller den kristne gud... det blir liksom litt for hevngjerrig og småttt liksom i forhold til hva han får ut av tilbedelsen..

 

Og igjen, bibelen er ingen troverdig kilde selv om din subjektive mening sier noe annet. Les deg heller opp på løgnene og bortfarklaringene bibelen tilbyr, forsket frem av ordentlige forskere, og se selv da vel. Den boka skal du ikke feste for mye lit til skal jeg si deg, til det er den i alt for stor grad beviselig feil...

Lenke til kommentar

Helvete finnes, det er plassert i jordens indre (i jordens hjerte, som bibelen sier).

Her kan du lese om folk som har vært der og fått en ny sjangse i livet: http://www.insightsofgod.com/

 

Bibelen forteller jo også om dette, f.eks Lukas 16,19-31

Bibelen forteller ikke at helvete er i jordas indre i Lukas 16, 19-31.

 

Hvorfor nevner du den teksten når den ikke sier noe som helst om at helvete er i jordas indre?

 

Den teksten du nevner handler om en rik mann og Lazarus. Lazarus dør fattig og kommer til himmelen mens den rike mannen kommer til helvete uten å kunne advare sine brødre.

 

Hvilke tekster sier at helvete er i jordas indre?

 

Slik du fremstår nå er du enten et lite barn som ikke har hatt nødvendig skolegang, eller så er du en voksen person som har skulket eller på andre måter unngått å lære om virkeligheten. For du kan åpenbart ikke et kvekk om biologi, matematikk, fysikk eller kjemi. Det eneste du har fyllt hodet ditt med er fundamentalistisk propaganda. Lykke til med det.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...