Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Ja, det var nok feil tråd. Og Nissen er tysk. Og ikke kristen. Du visste vel at nissen er en "videreutvikling" av Heimdall og dermed ikke tysk men Nordisk.. Wikipedia sier Odin. Som ER tysk, men det er vel mer eller mindre tilfeldig. Hvis vi virkelig vil argumentere er den nåværende nissen fra Coca Cola. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Derfor stusser jeg over at det er han av alle, som liksom forsøker å "jødifisere" oss. Jeg forsøker ikke å "jødifisere" noen. De gamle isrelittene var ikke jøder. Jødene i dag er jøder pga religionen jødedommen, men denne religionen eksisterte ikke i gammeltestamentlig tid. Hvorvidt dagens jøder er nedstammet fra de gamle hebraerne interesserer meg egentlig ikke noe særlig. Men du har hevdet at vi nordeuropeere derimot er nedstammet fra disse folkene uten å legge frem noen solid dokumentasjon. Og det er mulig at religionen "jødedommen" i dens nåværende form ikke eksisterte i identisk form i gammeltestamentlig tid , men jødedommen er minst like mye påvirket av de gammeltestamentlige skriftene som kristendommen. Ja, det var nok feil tråd. Og Nissen er tysk. Og ikke kristen. Du visste vel at nissen er en "videreutvikling" av Heimdall og dermed ikke tysk men Nordisk.. Wikipedia sier Odin. Som ER tysk, men det er vel mer eller mindre tilfeldig. Odin er ikke "tysk" (som betyr noe fra den moderne staten Tyskland), men germansk. Odin fantes hos de fleste germanske stammene i gammel tid, men dog ikke under helt identisk navn. Moderne norske formen "Odin" kommer fra norrøne Óðinn, mens han hos de angel-saksiske stammene som invaderte England ble kalt Woden, og kontinentalgermansk Wotan. I rekonstruert proto-germansk var formen Wōđanaz. Den proto-nordiske formen ska ha vært Wōdin. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Og germansk betyr tysk. Vi sa tyskland i Norge i hundrevis av år før Bismarck, så kom ikke her! Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Og germansk betyr tysk. Vi sa tyskland i Norge i hundrevis av år før Bismarck, så kom ikke her! Nei, germansk er ikke det samme som "tysk". 'Germansk' kommer av det romerske ordet Germani, som var et samlebegrep brukt av romerne på mange ulike nordeuropeiske stammer med lignende språk og kultur, og som skilte seg utifra 'gallerne' (keltere). Man mener at dette er det tidligste landområdet befolket av stammer som tydelig kan klassifiseres som germanske språkmessig, under den nordiske bronsealderen: Senere ekspansjon: Endret 14. desember 2011 av Wyrd Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 bortsett fra Vikinge historier har vi egentlig ikke så mye og ta vare på, tenk så lite folk vi var etter Svartedøden (the plage) Synd at ingen norske folk er stolt over vikingene tenk hvor mye vi kunne om og lage båter, det var jo derfor vi var så farlige, og vikinger har ikke horn på hjelmene, det er bare høvdingene som hadde det, og veldig få av dem som brukte det, Vi har saga om Raud den rame på Skjerstad i Nordland , 2 timer der alle lokal folkene viser en fantasisk nordisk historie fra Ragnilds drøm, Det er veldig populert, og når de nordiske gamle båtene kommer bak scenen er det helt fantasisk , Tenk deg en hel lansbygd som scene, for det er det de gjør i sagaen, Jeg lerte mye om Vikingene tiden på skolen og jeg vil si at skolen tar godt vare på historien, HAHA den meste rare historien er Slangen som dekket hele jorda eller det store trollet som døde og alt blodet hans var det som skapte havet XP ganske simpel grotesk fantasi norrøn folk hadde. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 HAHA den meste rare historien er Slangen som dekket hele jorda eller det store trollet som døde og alt blodet hans var det som skapte havet XP ganske simpel grotesk fantasi norrøn folk hadde. Viktige elementer i den myten der (om Ymir) har eldgamle indoeuropeiske/ariske røtter som går langt tilbake i tid før de germanske stammene var formet. Symbolikken om at universet ble til av et urvesen kan også finnes i tidlige indoariske myter i den gamle vediske religionen i India (bl.a. i skriften 'Rigvedia'), grunnet den indoeuropeiske ekspansjonen både vestover, lengre inn i Europa, og østover til Iran, nord-India, etc. 1 Lenke til kommentar
Realzi Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 HAHA den meste rare historien er Slangen som dekket hele jorda eller det store trollet som døde og alt blodet hans var det som skapte havet XP ganske simpel grotesk fantasi norrøn folk hadde. Viktige elementer i den myten der (om Ymir) har eldgamle indoeuropeiske/ariske røtter som går langt tilbake i tid før de germanske stammene var formet. Symbolikken om at universet ble til av et urvesen kan også finnes i tidlige indoariske myter i den gamle vediske religionen i India (bl.a. i skriften 'Rigvedia'), grunnet den indoeuropeiske ekspansjonen både vestover, lengre inn i Europa, og østover til Iran, nord-India, etc. lol du har peiling, Norrøn histori var det jeg var best på i skolen, trist at alt er glemt nå, Den ringen du har i profil bilde vi har en ganske lik replika som ble funnet i skjerstad den ordentlig er i museum nå Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Skal ha en drøfteprøve neste uke, hvor jeg var så "utrolig" heldig å få temaet; bør vi ta vare på norsk kultur? Jeg må argumentere mot, men vil gjerne høre deres tanker rundt dette - både for og mot.. Anyone? F..... lærere og deres selvhat mot norsk kultur. De er så &$!*!!@ i mot alt norsk og har alltid noe hjernevask på gang mot elever. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Og germansk betyr tysk. Vi sa tyskland i Norge i hundrevis av år før Bismarck, så kom ikke her! Nei, germansk er ikke det samme som "tysk". 'Germansk' kommer av det romerske ordet Germani, som var et samlebegrep brukt av romerne på mange ulike nordeuropeiske stammer med lignende språk og kultur, og som skilte seg utifra 'gallerne' (keltere). Man mener at dette er det tidligste landområdet befolket av stammer som tydelig kan klassifiseres som germanske språkmessig, under den nordiske bronsealderen: Senere ekspansjon: Bullshit. Tysk kommer fra det gamle nordiske ordet for tyskere. Vi snakket ikke latin. Til å være den som er for norsk kultur vet du lite om den... Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Ja, det var nok feil tråd. Og Nissen er tysk. Og ikke kristen. Du visste vel at nissen er en "videreutvikling" av Heimdall og dermed ikke tysk men Nordisk.. Wikipedia sier Odin. Som ER tysk, men det er vel mer eller mindre tilfeldig. Hvis vi virkelig vil argumentere er den nåværende nissen fra Coca Cola. Odin er også en norrøn gud som langt i fra kan stedsbestemmes til Tyskland, men jeg vil faktisk våge å påstå at Wikipedia tar feil her... Men det er en annen diskusjon... han er i alle fall mer "norsk" enn jesus og allah... 1 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Tysk. Eksisterte Tyskland 4-5000 år før vår tidsregning ?? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Som område ja. Med tyskere. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Bullshit. Tysk kommer fra det gamle nordiske ordet for tyskere. Vi snakket ikke latin. Jeg kan ikke si at jeg bryr meg særlig mye om hvor lenge nordmenn har kalt tyskere for tyskere. Det kan være det samme! Har jeg noengang hevdet at nordmenn snakket latin? Uttrykket 'germansk' har aldri vært ensbetydende med det vi forbinder med 'tysk'. Det har alltid vært brukt som et samlebegrep på ulike europeiske stammer med nært beslektet språk og kultur. Begrepet ble først tatt i bruk av romerne, men idag er det meget utbredt som navn på en av hovedgrenene av den indoeuropeiske språkfamiliene, på samme måten som vi kan snakke om keltisk og slavisk. Til å være den som er for norsk kultur vet du lite om den... Jeg er ikke for dagens "norske", globaliserte, sjelløse konsumerings"kultur". Jeg er for NORDISK kultur og NORDISK identitet. Uansett, hva mener du med at jeg ikke vet noe om norsk kultur fordi jeg ikke er enig i din ville påstand om at Odin er en "tysk" gud? Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nå blir det dobbel-posting, men det får så være. Som område ja. Med tyskere. Det fantes ingen "tyskere" på den tiden. Ordet fantes ikke, og heller ingen folkegruppe det ville være fornuftig å bruke det på. Det området som idag kalles Tyskland var på den tiden befolket av flere forskjellige germanske stammer, med ganske likt språk, kultur og religion. Men det var ikke noe samlet kongerike, og ihvertfall ingen stat. Det ville være rart å sette et radikalt skille mellom disse germansk-talende stammene i det "tyske" området og de i Norden, da de hadde like mye til felles med de nordiske stammene som med hverandre. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 (endret) Nei, tysk og germansk har IKKE vært ensbetydende hele tiden. Det har bare vært ensbetydende siden rundt 100 AD, når ORDET GERMANIA BLE OPPFUNNET! Ordet þiudiskaz, derimot... JEG HATER når folk bare copy/paster fra wikipedia uten å faktisk sjekke hva som står i det de kopierer. Germania er et ROMERSK ord, mens tyskerne SELV kalte seg Thiuskas. Edit: Glimrende, denne posten svarer på begge de to siste postene. Og hvis noen lurer på hvordan jeg finner ut av disse magiske detaljene: FØKKINGS SKOLEGANG! Edit2: Og for de som sier at det ikke fantes tyskere før ca. 2000 år før kristus; bullshit. Arkeologiske funn har påpekt den samme kulturen fra nesten 8000 år tilbake, bare mer og mer avansert. Språket var nok ikke det samme, men so fucking what. De var tyskere, og de snakket det som ble til tysk. Endret 14. desember 2011 av tofagerl Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Nei, tysk har IKKE vært ensbetydende hele tiden. Det har bare vært ensbetydende siden rundt 100 AD, når ORDET GERMANIA BLE OPPFUNNET! Ordet þiudiskaz, derimot... JEG HATER når folk bare copy/paster fra wikipedia uten å faktisk sjekke hva som står i det de kopierer. Germania er et ROMERSK utstyr, mens tyskerne SELV kalte seg Thiuskas. Dette har jeg ikke bare lest om på Wikipedia, men også i ulike bøker. Men takk for at du linket til siden om thiuskas. Dette har jeg ikke vært borte i tidligere. Det stemmer at Germania og germani var uttrykk oppfunnet av romerne, dette har jeg nevnt tidligere. Jeg har dog lest mange ulike steder at de gamle germanske stammene ikke hadde noe samlende begrep på seg selv som språklig og kulturell gruppe, da de ulike germanske småkongedømmene og stammene hadde navn på sine egne stammer, og ikke var forent som et felles rike. Men det var absolutt kontakt mellom de ulike stammene (både fredelig og fiendtlig), og bl.a. Arminius (Hermann) fikk samlet mange ulike germanske stammer i et samarbeid for å bekjempe romernes imperialistiske fremrykking. Jeg skal således ikke utelukke at det faktisk forekom begreper for de germanske stammene som helhet, men dette ville nok isåfall ikke vært noe helt uniformt. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Edit2: Og for de som sier at det ikke fantes tyskere før ca. 2000 år før kristus; bullshit. Arkeologiske funn har påpekt den samme kulturen fra nesten 8000 år tilbake, bare mer og mer avansert. Språket var nok ikke det samme, men so fucking what. De var tyskere, og de snakket det som ble til tysk. LOL. Det fantes ikke et samlet tysk folk for tusenvis av år siden, men de stammene som senere skulle forenes som tyskere, fantes! Disse snakket ulike germanske dialekter og alle hadde nesten identisk kultur. Både moderne tysk og norsk er utviklet fra proto-germansk, som igjen gradvis var utviklet fra proto-indoeuropeisk. Som du ser på de kartene jeg postet, kom både forfedrene til nordmennene, tyskerne og andre germansk-talende folkegrupper gjennom de samme gamle folkevandringene. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 De germanske stammene var stort sett av samme kultur, da de kom samtidig. Husk at mellom germania og roma (altså rundt 100 ad) var det stort sett ingen andre folk før folkevandringstiden. Alle kom fra enten germanerne/tyskerne eller romerne. Litt kulturavvik ble det sikkert når de spredte seg til England og ble keltere, Norden og ble norrøna, frankrike og ble gallere osv, men via arkeologi og den lille delen kultursamling som er blitt gjort er det helt tydelig at de var samme kultur. Den kulturen kaller vi i dag prototyskere. Eller protogermanere om du vil; men da bruker du bare samme ord på to forskjellige språk. Det blir som å krangle om hvorvidt Døner eller Kebab er best mat. Edit2: Og for de som sier at det ikke fantes tyskere før ca. 2000 år før kristus; bullshit. Arkeologiske funn har påpekt den samme kulturen fra nesten 8000 år tilbake, bare mer og mer avansert. Språket var nok ikke det samme, men so fucking what. De var tyskere, og de snakket det som ble til tysk. LOL. Det fantes ikke et samlet tysk folk for tusenvis av år siden, men de stammene som senere skulle forenes som tyskere, fantes! Disse snakket ulike germanske dialekter og alle hadde nesten identisk kultur. Både moderne tysk og norsk er utviklet fra proto-germansk, som igjen gradvis var utviklet fra proto-indoeuropeisk. Som du ser på de kartene jeg postet, kom både forfedrene til nordmennene, tyskerne og andre germansk-talende folkegrupper gjennom de samme gamle folkevandringene. Ja, dette svarte jeg på i forrige innlegg. Og hvis du mener at forfedrene til tyskere ikke var tyskere så er du stein dum og må UMIDDELBART ta Ex. Phil og Ex. Fac på universitetet før du dør av det. Lenke til kommentar
Wyrd Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 (endret) De germanske stammene var stort sett av samme kultur, da de kom samtidig. Husk at mellom germania og roma (altså rundt 100 ad) var det stort sett ingen andre folk før folkevandringstiden. Alle kom fra enten germanerne/tyskerne eller romerne. Det avhenger av hva du mener med "alle". Om du mener de europeiske områdene generelt, fantes det nok av folkestammer som hverken kan klassifiseres som romerske eller germanske fra en språklig, (eldre) historisk og kulturell vinkel. Romerne hadde riktignok lagt store deler av Europa under seg, så i Europa var det nesten bare en bråte kontinentalgermanske og nordiske stammer, samt keltere i Irland og store deler av øst-Europa (til en stor grad befolket av den slavisk-språklige grenen) som ikke var underlagt Romerriket. Men til tross for dette vil jeg ikke regne alle folkegruppene innenfor det romerske imperiet som "romere", da veldig mange av dem fortsatte å ha sine eldre stammeidentiteter. Romerne viste forholdsvis stor toleranse mot de erobrede folkeslagenes kultur. Kelterne i Britannia fikk f.eks. lov til å praktisere sine keltiske tradisjoner. En del av druide-'prestene' ble riktignok utsatt for voldelige anti-kampanjer fra romernes side, men grunnen til dette var først og fremst politisk, grunnet druidenes sentrale rolle innen den antiromerske motstanden. Litt kulturavvik ble det sikkert når de spredte seg til England og ble keltere, Germanske (eller "tyske", som du sier) stammer spredte seg aldri til England og "ble keltere". De indoeuropeiske kelternes ekspansjon fra et sted i sentral-Europa (ifølge mange historikere) begynte for mer enn 200 år f.Kr. Det var denne invasjonen som først brakte den indoeuropeiske kulturen og dessuten denne språkfamilien til Britannia. De eldre britene ble aldri utryddet eller helt fortrengt, men kelterne tok over makten i samfunnet, og etterhvert ble resten av folket "keltifisert", både språklig og kulturelt. Germanskspråklige stammer (juter, anglere og saksere) begynte å invadere England ("anglernes land") fra områder i dagens Danmark og nord-Tyskland ca. 500 e.Kr. om jeg husker riktig, og konsekvensen ble, som vi vet, at man snakker et germansk språk i England den dag i dag. Engelskmennenes avstamning er mest germansk i øst, og mest keltisk helt i vest. Generelt er deres avstamning kelto-germansk med mindre influens fra bl.a. romerne. De invaderende germanske folkene ble aldri keltere hverken språklig eller kulturelt sett, da. Norden og ble norrøna, Norden er ett av de eldste germanske territoriene, og flere av de germanske stammene som hjalp til med å skape kaos i Europa under folkevandringstiden kom faktisk fra Skandinavia opprinnelig. Goterne bør nevnes spesielt - deres opphav var i Sverige (antagelig Götaland). frankrike og ble gallere osv, Gallerne (romernes navn på diverse keltiske stammer i bl.a. dagens Frankrike) ble ikke til av noen germansk utvandring. Men de har absolutt noe av den samme opprinnelsen, nemlig i den indoeuropeiske ekspansjonen. men via arkeologi og den lille delen kultursamling som er blitt gjort er det helt tydelig at de var samme kultur. Den kulturen kaller vi i dag prototyskere. Eller protogermanere om du vil; men da bruker du bare samme ord på to forskjellige språk. Det blir som å krangle om hvorvidt Døner eller Kebab er best mat. Du må gjerne bruket ordet "tyskere" på det folkeslaget som først talte et germansk språk, det er greit for meg. Men du må regne med en del misforståelser, da de fleste forbinder "tysker" med noe/noen fra staten Tyskland. Uttrykket "germansk" er åpenbart langt mer utbredt innenfor dette feltet ('Germanic' på engelsk). Edit2: Og for de som sier at det ikke fantes tyskere før ca. 2000 år før kristus; bullshit. Arkeologiske funn har påpekt den samme kulturen fra nesten 8000 år tilbake, bare mer og mer avansert. Språket var nok ikke det samme, men so fucking what. De var tyskere, og de snakket det som ble til tysk. LOL. Det fantes ikke et samlet tysk folk for tusenvis av år siden, men de stammene som senere skulle forenes som tyskere, fantes! Disse snakket ulike germanske dialekter og alle hadde nesten identisk kultur. Både moderne tysk og norsk er utviklet fra proto-germansk, som igjen gradvis var utviklet fra proto-indoeuropeisk. Som du ser på de kartene jeg postet, kom både forfedrene til nordmennene, tyskerne og andre germansk-talende folkegrupper gjennom de samme gamle folkevandringene. Ja, dette svarte jeg på i forrige innlegg. Og hvis du mener at forfedrene til tyskere ikke var tyskere så er du stein dum og må UMIDDELBART ta Ex. Phil og Ex. Fac på universitetet før du dør av det. Unnskyld? Moderne tyskeres avstamning er overveiende, med en del andre mindre influenser, nedstammet fra en rekke ulike germansk-talende stammer i det samme geografiske området. Kall det hva du vil, men spar meg for slike frekke kommentarer. Endret 16. desember 2011 av Wyrd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå