Trondor Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 i5-2500k er kjempe for gaming, MEN ikke den beste som du hevder. Det var poenget. Når det gjelder grafikkminne så klarer du deg fint med 1GB, så lenge du ikke kjører 2560x1600 i oppløsning som jeg gjør. da har jeg gått for noe med helst 3GB. Men samme regel gjelder her som CPU.. Kjøper du grafikk kort som klarer akkurat å dra BF3, så sliter du helt sikkert når BF4 kommer. (selv om du OC mye) Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Å anbefale noen deler ut i fra hva BF4 kan komme til å kreve når BF3 nettopp har kommet ut er ingen god anbefaling, IMHO. Innen BF4 er en realitet har det kommet nye skjermkortserier fra begge hold som vil sette dagens serier på plass. Kjøp etter dine behov i dag, ikke etter hvilke behov som kan komme neste år eller året deretter. -Deluze @Trondor Det kommer vel litt an på hvordan du ser på ting. For meg er en prosessor best når den leverer utrolig ytelse til en svært akseptabel pris. Derfor er i5-serien være "bedre" enn i7-serien i mine øyne. Uansett synes jeg det er litt unødvendig krangle om prosessorer i tråden til en bruker som skriver i førstepost at hun ikke har helt kontroll over hardware. Da er det vel greiere å akseptere at det lå litt mellom linjene til Xenon69 sin påstand over at i5-2500K er best for gaming, er det ikke? 1 Lenke til kommentar
Trondor Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Å anbefale noen deler ut i fra hva BF4 kan komme til å kreve når BF3 nettopp har kommet ut er ingen god anbefaling, IMHO. Innen BF4 er en realitet har det kommet nye skjermkortserier fra begge hold som vil sette dagens serier på plass. Kjøp etter dine behov i dag, ikke etter hvilke behov som kan komme neste år eller året deretter. -Deluze @Trondor Det kommer vel litt an på hvordan du ser på ting. For meg er en prosessor best når den leverer utrolig ytelse til en svært akseptabel pris. Derfor er i5-serien være "bedre" enn i7-serien i mine øyne. Uansett synes jeg det er litt unødvendig krangle om prosessorer i tråden til en bruker som skriver i førstepost at hun ikke har helt kontroll over hardware. Da er det vel greiere å akseptere at det lå litt mellom linjene til Xenon69 sin påstand over at i5-2500K er best for gaming, er det ikke? Ingen krangel her vel? Bare sunn diskusjon. Ville bare slå ihjel akkurat det du sier om pris/ytelse. For i mine øyne så er det kun ytelsen som sier noe om hva som er best. Hvis en ok vare koster 1000,- men du får en som yter 1% bedre til 10000,- så er den til 10000,- best rent ytelsesmessig. Hvor smart det er å kjøpe den er en helt annen diskusjon, og et spørsmål du bør stille din lommebok. hehe. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Krangel var nok feil begrep å bruke ja. Og du har rett i bruken av ordet best, selv om jeg for min egen del tenker best=pris/ytelse. Men nok om det. Skal vi da gå tilbake til topic? @Trådstarer, er det noe mer du ønsker hjelp til? -Deluze Lenke til kommentar
Neekita Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Krangel var nok feil begrep å bruke ja. Og du har rett i bruken av ordet best, selv om jeg for min egen del tenker best=pris/ytelse. Men nok om det. Skal vi da gå tilbake til topic? @Trådstarer, er det noe mer du ønsker hjelp til? -Deluze Takk for innspill så langt. Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser både her og i andre tråder. I flere tråder anbefaller dere heller å kjøpe en PC med 4 kjerner enn 6. Hvorfor det? Jeg er klar over at de fleste spill ikke bruker mer enn 4 kjerner men er ikke 6 likevel bedre å kjøpe? Det koster jo bare et par hundre lapper mer. Jeg leser også flere steder at Battlefield 3 krever mye videominne (Er videominne det samme som grafikkminne?). Hvis jeg har to 1GB skjermkort betyr det at jeg har 2GB videominne? I så fall burde det holde til at jeg kan kjøre bf3 med en alright fps? Egentlig er det ok så lenge jeg kan få rundt 40-50 fps så lenge det er stabilt. Nei, huff.. Utrolig vanskelig å bestemme seg når man ikke har full peiling, det er så mange forskjellige meninger Jeg kan vel stille et bedre spørsmål, har du/dere noen linker til PCer du vil anbefalle? Trenger ikke være en ferdig mekket pc, på de fleste nettbutikker har man jo mulighet til å konfigurere litt. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 En kjerne er ikke en kjerne. Intels i5 2500k har f.eks mye mer ytelse per kjerne enn AMDs sekskjerne. BF3 spiser videominne til frokost og kan finne på å bruke opptil 1.4GB i 1920x1080 på ultra settings. To skjermkort i SLI/CFX speiler minnet til hverandre noe som i praksis betyr at du kun vil ha 1GB minne tilgjengelig og ikke 2GB, selv om begge kortene har 1GB minne. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt GTX580 som drar BF3 helt flott på high. Dette kortet ilag med i5 2500k vil gjøre deg fornøyd, garantert Lenke til kommentar
010011110100110101000111 Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Takk for innspill så langt. Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser både her og i andre tråder. I flere tråder anbefaller dere heller å kjøpe en PC med 4 kjerner enn 6. Hvorfor det? Jeg er klar over at de fleste spill ikke bruker mer enn 4 kjerner men er ikke 6 likevel bedre å kjøpe? Det koster jo bare et par hundre lapper mer. Jeg leser også flere steder at Battlefield 3 krever mye videominne (Er videominne det samme som grafikkminne?). Hvis jeg har to 1GB skjermkort betyr det at jeg har 2GB videominne? I så fall burde det holde til at jeg kan kjøre bf3 med en alright fps? Egentlig er det ok så lenge jeg kan få rundt 40-50 fps så lenge det er stabilt. Nei, huff.. Utrolig vanskelig å bestemme seg når man ikke har full peiling, det er så mange forskjellige meninger Jeg kan vel stille et bedre spørsmål, har du/dere noen linker til PCer du vil anbefalle? Trenger ikke være en ferdig mekket pc, på de fleste nettbutikker har man jo mulighet til å konfigurere litt. Så vidt jeg vet om prosessorer så synker ytelsen i dagens spill allerede etter tredje kjerne, altså: Kjerne1: 100% Kjerne2: 100% Kjerne3: 80% Kjerne4: 65% Kjerne5: 50% Kjerne6: 35% Og innen spill bruker prosessorer som tar fult utbytte av alle 6 kjerner eller mer så er disse utdatert og trenger en oppgradering uansett. Men jeg vil ikke uttale meg så mye om det fordi jeg er ikke sikker, men dette er bare hva jeg har hørt. Angående grafikkminne så bruker begge kortene hvert sitt minne, så to 2GB VRAM grafikk kort har fortsatt bare 2GB selvom det er to av de. Hvis du skjønner. ^^ Til dere mer datakyndige der ute: Rett på meg så mye dere vil, hadde vært kjekt å være helt sikker selv. ^^ Lenke til kommentar
Neekita Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 En kjerne er ikke en kjerne. Intels i5 2500k har f.eks mye mer ytelse per kjerne enn AMDs sekskjerne. BF3 spiser videominne til frokost og kan finne på å bruke opptil 1.4GB i 1920x1080 på ultra settings. To skjermkort i SLI/CFX speiler minnet til hverandre noe som i praksis betyr at du kun vil ha 1GB minne tilgjengelig og ikke 2GB, selv om begge kortene har 1GB minne. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt GTX580 som drar BF3 helt flott på high. Dette kortet ilag med i5 2500k vil gjøre deg fornøyd, garantert Så to skjermkort er ikke nødvendigvis bedre enn et? F.eks, er et GTX580 bedre enn to "ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA"? Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Hvis jeg var deg og ikke ønsker å bygge selv ville jeg tatt utgangspunkt i denne: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10523 Jeg vet ikke helt hvordan strømforsyningen som er valgt, men kanskje noen andre her kan si noe om den. Bytt til følgende komponenter på listen: - Prosessor: i5-2500k - Minne: Corsair Dominator 8gb - Skjermkort: ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB (fabrikkoverklokket, så yter bedre en vanlig) - Fjern SSD, med mindre du ønsker å bruke ekstra penger på dette - Harddisken som er valgt er helt kurant. - Mus og tastatur er helt opp til deg. Razer deathadder musen vil jeg anbefale deg. Pris: 9740,- og da er den ferdibygget for deg. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) En kjerne er ikke en kjerne. Intels i5 2500k har f.eks mye mer ytelse per kjerne enn AMDs sekskjerne. BF3 spiser videominne til frokost og kan finne på å bruke opptil 1.4GB i 1920x1080 på ultra settings. To skjermkort i SLI/CFX speiler minnet til hverandre noe som i praksis betyr at du kun vil ha 1GB minne tilgjengelig og ikke 2GB, selv om begge kortene har 1GB minne. Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt GTX580 som drar BF3 helt flott på high. Dette kortet ilag med i5 2500k vil gjøre deg fornøyd, garantert Så to skjermkort er ikke nødvendigvis bedre enn et? F.eks, er et GTX580 bedre enn to "ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA"? Nei, to stk. GTX560ti yter bedre, men de vil kun ha 1GB videominne tilgjengelig i et SLI-oppsett. Videre er det ikke nødvendigvis problemfritt å kjøre to skjermkort heller, selv om det byr på mye mindre problemer nå enn før mtp. driver og spill-kompatibilitet. Det jeg sier er at jeg tror du vil bli like fornøyd med ett GTX580 som har drøye 1.5GB videominne og som vil klare å dra BF3 på high/ultra med god fps. I spill der kortene ikke begrenses av videominne vil GTX560ti SLI yte en del bedre enn GTX580, men i BF3 tviler jeg på at du vil se så mye bedre ytelse med et slikt oppsett kontra GTX580. Edit: Velg f.eks BF3-edition fra komplett.no og bytt ut skjermkortet med dette.. (Trykk på "konfigurer selv og velg tilbehør-knappen" for å bytte skjermkort ) Endret 12. november 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Neekita Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Hvilken vil være best for gaming? Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort Corsair HX 750W PSU MSI P67A-G45 B3, Socket-1155 Intel® Core i5-2500K Processor Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 ZOTAC GeForce GTX 580 3072MB PhysX CUDA Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S eller Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU Gigabyte GA-990FXA-UD3, Socket-AM3+ AMD Phenom II X6 1055T Antec Kuhler H2O 620 CPU Kjøler Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan" XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan" Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S Corsair SSD Force Series F60A, 60GB Seagate Barracuda® 7200.12 1TB Endret 12. november 2011 av Rumpelstiltskin Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Så to skjermkort er ikke nødvendigvis bedre enn et? F.eks, er et GTX580 bedre enn to "ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA"? Korrekt! Det er ikke alltid slik at 2 skjermkort er bedre enn 1 annet, det kommer helt an på hvilke skjermkort det er snakk om. I dette eksempelet vil 2x GTX 560 ti være litt raskere enn 1x GTX 580 (jeg forsøker å finne en kilde, men finner ingen akkurat nå). Men en ting du bør være obs på med SLI og CrossFireX (flere skjermkort, Nvidia og AMD respektivt) er såkalt microstuttering. Det kan jeg dessverre ingenting om selv, så der må du enten lese selv eller andre kan forklare deg. Her er en kilde til mer informasjon. Om valg av skjermkort. I følge denne artikkelen hos Tom's Hardware vil et HD 6950 gi 61 fps på high og 39 fps på ultra (begge ved 1920x1080) 1x GTX 560 ti vil gi 53fps på high (1920x1080), mens de ikke testet det på ultra. Om high er godt nok for deg tror jeg en av disse vil være et godt valg. -Deluze Edit: 1. oppsett har bedre prosessor og strømforsyning. 2. oppsett har SSD og kraftigere grafikkløsning. Grafikkløsning er det viktigste punktet i enhver gamerrigg, og en SSD vil også gi raskere lasting av filer i spill. Hvor stor opplevd forskjell det vil være mellom i5-2500K og Phenom II X6 1055T vet jeg ikke. Endret 12. november 2011 av Deluze Lenke til kommentar
Axeptdog Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 i7 2600 har jeg hørt er ganske bra Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 i7 2600 har jeg hørt er ganske bra Gir ikke noe bedre ytelse i spill Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) Rumpelstiltskin, en ting som burde ha vært tatt opp allerede, trenger du absolutt alt, eller har du noe fra før (eks. mus, tastatur, høytallere, skjerm eller annet)? Og en ting til, du sier du ikke har lyst til å bygge selv. Det er greit, det skal jeg ikke presse deg til (selv om det er veldig lett, morsomt, og givende ), men kjenner du noen som kunne ha bygget for deg? Når en bestiller PC'er fra Komplett, Netshop eller andre har de som regel et bestemt utvalg, og bygger en selv (eller får noen til å gjøre det) kan en plukke helt fritt mellom godbitene. -Deluze Edit: Et oppsett jeg holder på med for en annen person kan være midt i blinken for deg om du kan få noen til å hjelpe deg med å bygge. Oppsettet er uten skjerm, mus, tastatur og høytallere. Edit 2: Hardisken er liten (500 GB) grunnet spinnville priser om dagen, jeg synes ikke det forsvarer seg å kjøpe 1TB eller større før prisene har falt igjen. Endret 12. november 2011 av Deluze Lenke til kommentar
Trondor Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 (endret) guru3d har testet div. grafikk-combos med BF3: All test runs have enabled: DX11 Ultra mode 4xMSAAAA enabled 16x AF enabled HBAO enabled Level: Operation Swordbreaker Geforce GTX560 Ti SLI: ( to kort) 1280x1024 - 80 frames/sec 1600x1200 - 66 frames/sec 1920x1200 - 56 frames/sec 2560x1600 - 14 frames/sec Som dere ser så faller frames betraktelig etter 1900x1200 pga. for lite grafikkminne. Single Gforce GTX 580 kjører på 43 frames i 1900x1200 Radeon 6970 klarer kun 33 frames. Jeg har villet gått for Intel CPU og Nvidia grafikk. Hvor bra må lommeboka di fortelle deg. Endret 12. november 2011 av Trondor Lenke til kommentar
Student of Life Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Jeg har villet gått for Intel CPU og Nvidia grafikk. Hvor bra må lommeboka di fortelle deg. Drivere fra Nvidia er, etter hva jeg vet og blitt fortalt, som regel bedre. Lenke til kommentar
Neekita Skrevet 12. november 2011 Forfatter Del Skrevet 12. november 2011 Rumpelstiltskin, en ting som burde ha vært tatt opp allerede, trenger du absolutt alt, eller har du noe fra før (eks. mus, tastatur, høytallere, skjerm eller annet)? Og en ting til, du sier du ikke har lyst til å bygge selv. Det er greit, det skal jeg ikke presse deg til (selv om det er veldig lett, morsomt, og givende ), men kjenner du noen som kunne ha bygget for deg? Når en bestiller PC'er fra Komplett, Netshop eller andre har de som regel et bestemt utvalg, og bygger en selv (eller får noen til å gjøre det) kan en plukke helt fritt mellom godbitene. -Deluze Edit: Et oppsett jeg holder på med for en annen person kan være midt i blinken for deg om du kan få noen til å hjelpe deg med å bygge. Oppsettet er uten skjerm, mus, tastatur og høytallere. Edit 2: Hardisken er liten (500 GB) grunnet spinnville priser om dagen, jeg synes ikke det forsvarer seg å kjøpe 1TB eller større før prisene har falt igjen. Mus, tastatur og skjerm har jeg! Kanskje det hadde vært en bedre idè å bygge selv. jeg tror muligens jeg vet om noen som kunne hjulpet meg med det, er litt usikker men skal spørre han. Om ikke, så er det vel ikke såå vanskelig å bygge selv, er det? Jeg burde vel kunne klare det om jeg leser litt på forhånd. Jeg skal lese litt på det og se hva jeg bestemmer meg for Geforce GTX560 Ti SLI: ( to kort) 1280x1024 - 80 frames/sec 1600x1200 - 66 frames/sec 1920x1200 - 56 frames/sec 2560x1600 - 14 frames/sec To GTX560 var jo det jeg egentlig hadde planlagt å kjøpe. Jeg har 1920x1200 og 56 FPS høres jo helt greit ut så lenge det er stabilt(?) Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Her har HW testet 560ti i SLI Cdon har for tiden en svært hyggelig pris på dette 560ti kortet. Samme kortet hos MPX, der er linker til tester. Battlefield 3 - GPU round-up Lenke til kommentar
nipsen Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 i7 2600 har jeg hørt er ganske bra Gir ikke noe bedre ytelse i spill Mm. Godt poeng. Derfor er nok.. Phenom med fire kjerner det som gir desidert mest ytelse for pengene. Praktisk snakker vi om 5-10 frames ene eller andre veien mot i5.. Tomshardware hadde en test for ikke så lenge siden. i5-7 smaker mindre enn det koster om du skal spille spill, rett og slett. Så en sekskjerne Phenom X6 black edition 1100t - veldig greit kjøp. Samme prisen som en i5 i ca. samme klasse med fire kjerner. I tillegg må du ha nytt hovedkort med ny sokkel hvis du oppgraderer intel senere. Hvis du plukker opp et AM3+ hovedkort blir det kompatibelt med Fusion serien til AMD. Som nok blir det mest interessante for grafikk og slikt på PC om ikke altfor lenge. ..blir ikke akkurat lett å gjette på hvor bra det blir på forhånd. Men om det dukker opp nye akselerasjonsbiblioteker som et ekstra tillegg i noen spill -- som allikevel kjører helt greit på den gamle maskinen -- så kan det muligens være verdt det å ta en titt hvis du bare må kjøpe en ny prosessor til 1500,-. Mens det kanskje blir litt overkill å dra til med nytt hovedkort med integrert grafikk-kort, som ikke er kompatibelt med noe annet, som må ha den dyreste prosessoren, osv. For å få 50 ekstra piksler med råkule skygger, og slike ting. Så.. hvis du allikevel må kjøpe nytt hovedkort for å bruke en eventuell Ivy Bridge oppfølger som faktisk virker senere en gang, så betyr det.. penger spart akkurat nå, for bedre ytelse, ihvertfall i spill.. Og muligens veldig mye penger spart om et år eller to (AMD har lagt seg på.. 2013 før de går videre fra AM3+, tror jeg). For fremdeles å få den beste ytelsen i spill/grafikk/desktop, video-presentasjon, etc. senere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå