Gå til innhold

PCidiot trenger hjelp.


Anbefalte innlegg

Hvis du er usikker på PC-hardware og ikke oppgraderer ofte er ikke SLI noe for deg. SLI har haugevis av problemer og kan til tider være rimelig irriterende å ha med å gjøre.

 

Driverproblemer, skalering med to kort som sjeldent er perfekt og i mange spill helt enkelt ikke fungerer...

Videre har man microstutter som kan føre til at opplevd fps blir mer som 50% av målt fps, minimum fps kan ofte synke drastisk, VRAM-problemer blir mer fremtredende med SLI.

 

Mange spill støtter helt enkelt ikke SLI som igjen fører til at du sitter med langt dårligere ytelse enn om du hadde gått for et enkelt kort. Om et nytt spill kommer ut uten SLI-støtte kan det ta opp til to måneder før SLI-støtte er på plass med en godkjent driver. SLI legger faktisk inn en viss mengde inputlag (rundt 10-15ms) i min erfaring.

 

Det er ikke barer problemer med SLI, men være klar over at dette er en high-end teknologi med mange problemer, og oftest er et enkelt, kraftigere kort langt mer fleksibelt og mye enklere å spille med. Om du er ute etter 100 fps i Crysis eller å sette rekord i 3DMark11 (som faktisk kan være rimelig gøy) er SLI en flott teknologi, siden du møter på færre konkurrenter og det er også mye mer å fikle med for bedre resultater (eldre drivere fungerer bedre i enkelte tester, enkelte innstillinger øker ytelse o.s.v.)

SLI kan også fungere flott om du skal ha 120fps i spill, da microstutter blir veldig vanskelig å oppleve på slike høye bilderater og det er nettopp i høyere tall at SLI utmerker seg best. Sitter du med et spill der du får 20 fps med et enkeltkort er det ikke særlig mer spillbart med SLI og 37 fps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har kanskje et poeng der. Jeg fant nettopp disse:

 

http://www.geforce.com/Active/en_US/shared/images/guides/battlefield-3-beta/bf3-performance-chart-small.png

 

http://www.geforce.com/Active/en_US/shared/images/guides/battlefield-3-beta/sli-scaling.png

 

Jeg vurderer nå å kjøpe GTX590 istedenfor to GTX560. Jeg mekket sammen dette:

 

Lancool PC-K58, Miditower, Sort

Chieftec Super 750W CFT-750-14CS

ASUS M4N98TD EVO, Socket-AM3

AMD Phenom II X6 1100T Black Edt.

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

ASUS GeForce GTX 590 3072MB PhysX

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

 

 

Ser dette bra ut? Er det eventuelt noe jeg bør endre?

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/article/core-i5-2500k-and-core-i7-2600k-review/20 se litt her

her gjør phenom ii x4 970 BE det bedre enn sekskjerner prosessoren.

Men eg hadde nok gått for intel i5 2500K eit gen3 hovedkort for støtte for ivy bridge og neste rekke sjermkort asus p8z68-v/gen3 eller p8z68-v pro/gen3, men viss du ikkje vil oppgradere gå f. eks. asus p8z68-v pro.

 

Og gå for eit kabinett du synest ser fint ut og det kjøler/er stille (sjå på testar)

Og ta corsair hx 750W enn den chieftec-en

Endret av Stian838
Lenke til kommentar

 

Mm. Godt poeng. Derfor er nok.. Phenom med fire kjerner det som gir desidert mest ytelse for pengene. Praktisk snakker vi om 5-10 frames ene eller andre veien mot i5.. Tomshardware hadde en test for ikke så lenge siden. i5-7 smaker mindre enn det koster om du skal spille spill, rett og slett.

 

Så en sekskjerne Phenom X6 black edition 1100t - veldig greit kjøp. Samme prisen som en i5 i ca. samme klasse med fire kjerner.

 

I tillegg må du ha nytt hovedkort med ny sokkel hvis du oppgraderer intel senere. Hvis du plukker opp et AM3+ hovedkort blir det kompatibelt med Fusion serien til AMD. Som nok blir det mest interessante for grafikk og slikt på PC om ikke altfor lenge. ..blir ikke akkurat lett å gjette på hvor bra det blir på forhånd. Men om det dukker opp nye akselerasjonsbiblioteker som et ekstra tillegg i noen spill -- som allikevel kjører helt greit på den gamle maskinen -- så kan det muligens være verdt det å ta en titt hvis du bare må kjøpe en ny prosessor til 1500,-. Mens det kanskje blir litt overkill å dra til med nytt hovedkort med integrert grafikk-kort, som ikke er kompatibelt med noe annet, som må ha den dyreste prosessoren, osv. For å få 50 ekstra piksler med råkule skygger, og slike ting.

 

Så.. hvis du allikevel må kjøpe nytt hovedkort for å bruke en eventuell Ivy Bridge oppfølger som faktisk virker senere en gang, så betyr det.. penger spart akkurat nå, for bedre ytelse, ihvertfall i spill.. Og muligens veldig mye penger spart om et år eller to (AMD har lagt seg på.. 2013 før de går videre fra AM3+, tror jeg). For fremdeles å få den beste ytelsen i spill/grafikk/desktop, video-presentasjon, etc. senere..

 

Dette er så mye feilinformasjon:

LGA1155 støtter neste prosessorserie fra Intel: 3000-serien

AM3+ skal skrapes etter neste prosessorserie fra AMD (Piledriver), "Fusion" vil aldri støttes på AM3+ grunnet designet.

 

i5-2500k kjører sirkler rundt Phenom II X6 i gaming.

Phenom II vil være relevant for gaming i maks 1 år til vil jeg tippe.

2500k vil være relevant for gaming i minst 3 år fremover.

 

EDIT:

GTX 590 er SLI på et kort med dårligere ytelse per kort enn GTX 570. Det er billigere og bedre å kjøpe 2x GTX 570.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ok, i så fall må det blir noe ala dette:

 

Netshop Miditower, "Chiron", sort

Corsair GS 800W strømforsyning

ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gainward GeForce GTX 590 3072MB PhysX

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

 

Looks good or no?

Lenke til kommentar

Ok, i så fall må det blir noe ala dette:

 

Netshop Miditower, "Chiron", sort

Corsair GS 800W strømforsyning

ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gainward GeForce GTX 590 3072MB PhysX

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

 

Looks good or no?

 

Som sagt, kabinett er smak og behag. (Ta eit du synest ser fint ut og som ikkje er lagd billigt)

Ein Corsair HX 650W/750W (80+ silver, og 7 års garanti!!) vil nok vere bedre enn den corsair gs

Som arni sa to gtx 570 er bedre og billigere enn ein 590.

Ka med 500GB 7200 rpm hdd (viss du ikkje vil ha ssd), til dei grønne hdd blir billigere

anbefaler eit z68 hovedkort frå asus, gen3 eller ikkje

 

PS: anbefaler å kjøpe på komplett/dustinhome, god service på begge, men dustin er billigere enn komplett

Endret av Stian838
Lenke til kommentar

Ok, i så fall må det blir noe ala dette:

 

Netshop Miditower, "Chiron", sort

Corsair GS 800W strømforsyning

ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gainward GeForce GTX 590 3072MB PhysX

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

 

Looks good or no?

 

Som sagt, kabinett er smak og behag. (Ta eit du synest ser fint ut og som ikkje er lagd "billigt")

Ein Corsair HX 650W/750W (80+ silver, og 7 års garanti!!) vil nok vere bedre enn den corsair gs

Som arni sa to gtx 570 er bedre og billigere enn ein 590.

Ka med 500GB 7200 rpm hdd (viss du ikkje vil ha ssd), til dei grønne hdd blir billigere

anbefaler eit z68 hovedkort frå asus, gen3 eller ikkje

 

PS: anbefaler å kjøpe på komplett/dustinhome, god service på begge, men dustin er billigere

 

Da har jeg bare et par spørsmål.

 

Jeg har sett på netshop.no men tror kundeservice og leveringstid der er noe dårligere enn komplett. De har jeg bare gode erfaringer med. Er det en PC fra komplett jeg kan ta utgangspungt i?

 

Er dere sikker på at to GTX570 skjermkort er bedre enn et GTX590? Arni nevnte jo også at det var en del ulemper med crossfire skjermkort..

Lenke til kommentar

Ok, i så fall må det blir noe ala dette:

 

Netshop Miditower, "Chiron", sort

Corsair GS 800W strømforsyning

ASUS P8P67 B3 P67 hovedkort socket 1155

Intel Core i5 2500K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA

Gainward GeForce GTX 590 3072MB PhysX

Sony DVD-brenner AD-5280S intern

 

Looks good or no?

To ting:

Anbefaler sterkt å ta med en 60GB SSD, jeg anbefaler på det sterkeste å ikke kjøre OS på en "green"-disk.

GTX 570 SLI er en bedre løsning enn GTX 590 med tanke på garantitilfeller, støy og ytelse.

Lenke til kommentar

 

Mm. Godt poeng. Derfor er nok.. Phenom med fire kjerner det som gir desidert mest ytelse for pengene. Praktisk snakker vi om 5-10 frames ene eller andre veien mot i5.. Tomshardware hadde en test for ikke så lenge siden. i5-7 smaker mindre enn det koster om du skal spille spill, rett og slett.

 

Så en sekskjerne Phenom X6 black edition 1100t - veldig greit kjøp. Samme prisen som en i5 i ca. samme klasse med fire kjerner.

 

I tillegg må du ha nytt hovedkort med ny sokkel hvis du oppgraderer intel senere. Hvis du plukker opp et AM3+ hovedkort blir det kompatibelt med Fusion serien til AMD. Som nok blir det mest interessante for grafikk og slikt på PC om ikke altfor lenge. ..blir ikke akkurat lett å gjette på hvor bra det blir på forhånd. Men om det dukker opp nye akselerasjonsbiblioteker som et ekstra tillegg i noen spill -- som allikevel kjører helt greit på den gamle maskinen -- så kan det muligens være verdt det å ta en titt hvis du bare må kjøpe en ny prosessor til 1500,-. Mens det kanskje blir litt overkill å dra til med nytt hovedkort med integrert grafikk-kort, som ikke er kompatibelt med noe annet, som må ha den dyreste prosessoren, osv. For å få 50 ekstra piksler med råkule skygger, og slike ting.

 

Så.. hvis du allikevel må kjøpe nytt hovedkort for å bruke en eventuell Ivy Bridge oppfølger som faktisk virker senere en gang, så betyr det.. penger spart akkurat nå, for bedre ytelse, ihvertfall i spill.. Og muligens veldig mye penger spart om et år eller to (AMD har lagt seg på.. 2013 før de går videre fra AM3+, tror jeg). For fremdeles å få den beste ytelsen i spill/grafikk/desktop, video-presentasjon, etc. senere..

 

Dette er så mye feilinformasjon:

LGA1155 støtter neste prosessorserie fra Intel: 3000-serien

Klart. Men hva med Ivy Bridge, eller noe som vil ha noe for seg i forhold til video-dekoding, eller OpenCL, etc..?

AM3+ skal skrapes etter neste prosessorserie fra AMD (Piledriver), "Fusion" vil aldri støttes på AM3+ grunnet designet.

AM3 støtter ikke grensesnittet. AM3+ blir mulig å bruke en stund. Men den planlagte neste serien vil ha en ny sokkel, selvsagt. ..problemet er at det kommer ikke ut før om et par år.

i5-2500k kjører sirkler rundt Phenom II X6 i gaming.

:) ..les testen på Tomshardware. Har veldig lite å si på praktisk ytelse. Trodde det var mer jeg og.

2500k vil være relevant for gaming i minst 3 år fremover.

hmm? Veldig enig i det du sier om skjermkort... men..hvorfor er en i5/x86 burst ytelse spesiellt relevant for spill?

Lenke til kommentar

Ok, etter å ha lest deres anbefallinger tror jeg det blir dette:

 

QPAD FH Komplett L.E.

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Corsair TX V2 650W PSU

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

Intel® Core i5-2500K Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Corsair SSD Force Series 3, 90GB

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Lenke til kommentar

Klart. Men hva med Ivy Bridge, eller noe som vil ha noe for seg i forhold til video-dekoding, eller OpenCL, etc..?

Ivy Bridge er 3000-serien...

AM3 støtter ikke grensesnittet. AM3+ blir mulig å bruke en stund. Men den planlagte neste serien vil ha en ny sokkel, selvsagt. ..problemet er at det kommer ikke ut før om et par år.

Ja, og Intels Haswell kommer ut i 2013 akkurat som AMDs Steamroller. Man er like langt begge veier, og Intel gir bedre ytelse nå.

:) ..les testen på Tomshardware. Har veldig lite å si på praktisk ytelse. Trodde det var mer jeg og.

AMD FX-8150 Multi-GPU Gameplay Performance Review

FX-8150 på 4.6GHz er raskere enn Phenom II X6 overklokket eller stock i gaming, GTX 580 er 10% raskere enn 570. "Veldig lite å si på praktisk ytelse" ser ikke ut til å være så riktig, særlig med tanke på at oppløsningene burde føre flaskehalsen på skjermkortene.

hmm? Veldig enig i det du sier om skjermkort... men..hvorfor er en i5/x86 burst ytelse spesiellt relevant for spill?

Fordi 2500k gir bedre minimum fps?

Fordi 2500k gir det nesten 50% bedre enkelttrådytelse.

Fordi spill bruke stort sett ikke mer enn to kjerner.

Fordi phenom II X6 + hovedkort bruker nesten dobbelt så mye strøm som 2500k + hovedkort. Igjen betyr det penger spart på strømforsyning.

Fordi det ikke er garantert at neste AMD-prosessor vil levere bedre ytelse enn 2500k.

 

Ok, etter å ha lest deres anbefallinger tror jeg det blir dette:

 

QPAD FH Komplett L.E.

Corsair Obsidian 650D Midi Tower Sort

Corsair TX V2 650W PSU

MSI P67A-G45 B3, Socket-1155

Intel® Core i5-2500K Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Corsair SSD Force Series 3, 90GB

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB

Hovedkortet støtter ikke SLI.

Strømforsyningen kan bli litt liten, 750W passer bedre.

 

Blir dette for dyrt kan du fjerne et GTX 570 fra oppsettet nå og oppgradere senere.

Eller du kan gå for et billigere kabinett, 650D er jo absolutt et herlig kabinett da :)

 

EDIT:

PCIe 3.0 blir relevant når hovedkort og prosessor er skrap. Ingenting å bekymre seg for der :)

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrap syns jeg blir tullete å si men.

 

Det hovedkortet er litt spesielt siden det står på hovedkortet at SLI er støttet, mens siden til MSI sier nei. Ville sjekket det noe nærmere, hvis du gjerne vil ha det kortet.

 

Jeg fant et svar fra MSI:

 

Q: On the specification page for the P67A-G45 motherboard SLI is not listed as a feature, however on the phrase "True PCI-E 2.0 SLI & Crossfire X" is printed on the PCB itself (see the attached image). Can you confirm whether or not this board supports SLI, and if so in what configuration (8x8, 16x4, etc).

 

A: Regarding your concern,for the p67a-g45,it supports nvidia 2 way SLI.For more details,please refer to the test report on MSI website.First you should connect two vga card with SLI bridge, then install vga driver from MSI website. At last, please enable SLI in control panel referring to attached picture.

 

Det er visst 8x/8x.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Ivy Bridge er 3000-serien...

Haha. Oops. ..hvordan mener de at det skal gi dem god båndbredde mellom gpu og cpu instruksjonsområdene da. Har ikke noe for seg å legge til et integrert skjermkort om det er beskyttet i forhold til kjørbart minne. Det var det AM3+ "retter opp" i forhold til APUene..

Ja, og Intels Haswell kommer ut i 2013 akkurat som AMDs Steamroller. Man er like langt begge veier, og Intel gir bedre ytelse nå.

..mnja..

AMD FX-8150 Multi-GPU Gameplay Performance Review

FX-8150 på 4.6GHz er raskere enn Phenom II X6 overklokket eller stock i gaming, GTX 580 er 10% raskere enn 570. "Veldig lite å si på praktisk ytelse" ser ikke ut til å være så riktig, særlig med tanke på at oppløsningene burde føre flaskehalsen på skjermkortene.

Som du sier, fleste spillene bruker maks 4 kjerner uansett. Og at flaskehalsen gjerne blir skjermkortet. Jeg bare pekte på at en i7 vs. Phenom6 vs. i5 har nesten lik praktisk ytelse. ...Og at Phenom koster mindre. Kan jo ta en titt her også, på grafen på tid til ferdig render avhengig av kjerner i Rage.

 

Mao. enkel-trådet kode kjører best på intel, det er ikke noe nytt. Men så fort vi har godt trådede applikasjoner blir det andre veien.

Fordi 2500k gir bedre minimum fps?

Fordi 2500k gir det nesten 50% bedre enkelttrådytelse.

Fordi spill bruke stort sett ikke mer enn to kjerner.

Fordi phenom II X6 + hovedkort bruker nesten dobbelt så mye strøm som 2500k + hovedkort. Igjen betyr det penger spart på strømforsyning.

Fordi det ikke er garantert at neste AMD-prosessor vil levere bedre ytelse enn 2500k.

...50%? Som i.. 300fps mot bare 220fps i spesiellt utvalgte enkelttråds og cpu-bounde spill, eller noe slikt? :p

 

Og ja, helt klart at det blir sakte og små ytelsesøkninger i prosessor-ytelse fremover. Akkurat det er uunngåelig akkurat nå. Så jeg tror at om du kjøper prosessor nå, sitter du nok igjen med et helt kurant system en lang stund. Slik at.. å oppradere PCen med ny prosessor kun for enkelttrådsytelse.. vel, hm, osv...

 

Den interessante biten er om AMD dukker opp med en AM3+ prosessor med rimelig grei ytelse og et integrert grafikk-kort som kan brukes til artige ting med OpenCL. Ikke noe å basere kjøpet på, selvsagt. Men det er her det blir gjort forbedringer i forhold til unike effekter og parallel koding.

 

10-15% mindre frames i gamle spill vil nå være en veldig liten pris å betale da..

 

..ellers, dobbelt så mye strøm var vel ikke helt riktig, da men. Vært artig å høre hvor du får tallene fra - jeg vet at du kan konstruere en situasjon der en Phenom6 ender opp med en god del høyere strøm-bruk.. godt trådet koding av video, mot enkelttrådet koding av det samme, med diverse strømsparing satt på - der man velger å bare poste strømforbruket og ikke hvor lang tid det tok å kode videoen, for eksempel :D Men ellers ligger det på 150w mot 200w eller noe slikt på i5 mot Px6 ser det ut til.

 

Skjermkortet drar jo gjerne mest strøm uansett. ..Hvor mye trekker et 570 med en montert vifte under bruk? 250w.. litt mer? Tror ikke det er noe sjakktrekk å kutte ned strømforsyningen om du bytter fra AMD til intel her..

Lenke til kommentar

AM3+ er AM3 med en ekstra pinne, ingen støtte for integrert grafikk på denne sokkelen. Tror du virkelig at AM3+ har støtte for integrert grafikk på prosessor? Det er en grunn til at Llano har sokkel FM1 og ikke AM3+

FM1 har færre pinner enn LGA1155. Om noe, så har LGA1155 bedre båndbredde enn både AM3+ og FM1.

 

Eller så ser jeg du prøver å anbefale å kjøpe en Phenom II X6 framfor en i5-2500k, uten å gjøre noen vurderinger på hva som er best i tilfellet: "PC-idiot trenger hjelp".

 

Phenom II X6 er en god prosessor, den kan for eksempel kjøre f@h hakket raskere enn i5-2500k (dog med langt høyere strømforbruk), og den har gitt AMD-brukere en grei oppgraderingsmulighet fra Phenom II X3 eller eldre Phenom X4 og Athlon X2 på AM2. I dag er den fullstendig utklasset i pris/ytelse av i5-2500k, hvis du ikke skjønner dette anbefaler jeg deg å finne noen andre å trolle.

 

Du overser dessuten poenget her:

Phenom II gir dårligere SLI-skalering enn i5-2500k.

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis du ikke skjønner dette anbefaler jeg deg å finne noen andre å trolle.

.. ja, er ikke maken til intel-trolling de driver med på tomshardware. Du overdriver, testen på tomshardware og dataene på anandtech viser det.

 

Men siste jeg hørte var at am3+ ville ha en apu modell et sted lenger fremme. Hvis det ikke er tilfelle, så blir Bulldozer projektet rimelig spesifikt opp mot flere kjerner til lavere pris. Men generellt med lavere ytelse på normalt trådet kode. Og så ingenting annet. Så da vil det jo ikke være så interessant lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...