mike88 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Hei lurer på hvordan jeg kan få gamle bilder tatt med engangskamera og gamle kameraer altså fysiske bilder inn på pc slik at det blir digitalt, må jeg kjøpe en scanner eller noe? kan jeg gå til en fotobutikk og få dem til å gjøre det? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 En scanner er da veldig kjekt å ha til mye. De billigste koster ikke stort mer enn det du må betale om du leverer inn de gamle bildene dine og får de på en CD...anbefaler det å kjøpe en scanner. (Kjekt også med en som tar film og slides, det er lurt når man først kjøper en scanner.) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 En multifunksjonsprinter kan også ha en relativt god scanner. Investerer du dog i en god scanner vil du som regel ha langt større dpi og kvalitet på bildene som scannes. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Ja, egentlig er det lurt å kjøpe kvalitet...jeg "kastet" to,tre scannere før jeg kjøpte Canon Canoscan 8800F og den gjør det meste, kjempefornøyd med den. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Hvis det er papirbilder (rundt 10x15cm) du har, så holder scanneren i en middels god multifuksjonsskriver lenge. Hvis du derimot har lysbilder og negativer, så bør du over på en ren scanner. Epson V500 og Canon Canoscan 9000 er vel minimumsnivå. Ja, egentlig er det lurt å kjøpe kvalitet...jeg "kastet" to,tre scannere før jeg kjøpte Canon Canoscan 8800F og den gjør det meste, kjempefornøyd med den. Den er vel erstattet med Canoscan 9000 nå, og er sevlfølgelig billigere enn forrige modell. Bare for å erte de som kjøpte den forrige modellen Lenke til kommentar
mike88 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 hvor mye koster en OK scanner da og hvor bør jg helst gå for å kjøpe det? Hvordan funker scannere egentlig? er det bare å koble det til en stikk kontakt? Noen som gidder å forklare? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Jeg har ikke noe behov for 9000...er veldig fornøyd med den jeg har, den gjør alt jeg ønsker. Litt dyr var den kanskje, men jeg skal ikke bytte den ut...(Det burde jeg kanskje gjøre med printeren HP Photosmart 8150 - den skulle være så eksklusivt bra da jeg kjøpte den, har mange finesser, men den var ingen fulltreffer slik scanneren var) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 hvor mye koster en OK scanner da og hvor bør jg helst gå for å kjøpe det? Hvordan funker scannere egentlig? er det bare å koble det til en stikk kontakt? Noen som gidder å forklare? En scanner sender lys opp mot bildet og inneholder en lysfølsom enhet som leser av bildet i små striper av gangen og så bygges det opp et bilde på PC-en til slutt (Det ville blitt for dyrt å lage en enhet som leste av hele bildet på en gang). Prossesen gjør at det tar noe tid. Scanneren kobles til PC'en via en USB-kabel. Og det følger med programvare som gjør selve scanning-jobben. En scanner som Epson V500 og Canon 9000 ligger på rundt 1800 kroner avhengig av leverandør. Jeg har ikke noe behov for 9000...er veldig fornøyd med den jeg har, den gjør alt jeg ønsker. Litt dyr var den kanskje, men jeg skal ikke bytte den ut...(Det burde jeg kanskje gjøre med printeren HP Photosmart 8150 - den skulle være så eksklusivt bra da jeg kjøpte den, har mange finesser, men den var ingen fulltreffer slik scanneren var) Det stemmer - du har ikke behov for en 9000; men 8800 selges ikke lenger da 9000 er den nye versjonen til Canon i den prisklassen Lenke til kommentar
mike88 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 finnes det ikke noe under 1000 lappen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 finnes det ikke noe under 1000 lappen? Er det papirbilder eller negativer du skal scanne? Lenke til kommentar
Axeptdog Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Min lenke Dette er en scanner. under 1000 kroner. Lenke til kommentar
mike88 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 det er papir bilder alt sammen! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 det er papir bilder alt sammen! Da er det litt enklere, scanneren som Axeptdog linker til holder lenge. Tror nok ogs at scanneren på de bedre multifunksjonskriverene også vil gjøre jobben. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Er det kun papirbilder holder det med er middels god multifunksjonskriver som Tomsi nevner, er relativ enkelt og håndtere sålenge man får katalogisert bildene etterhvert som man skanner. En annen mulighet er og ta bilde av bildene med et digitalt-kompaktkamera, bare få godt med lys uten at det skinner i bildene. Dette bildet er et avfotografert bilde, gjort med enkelte midler. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Synes ikke det tar lang tid jeg....den jeg har scanner utrolig fort sammenlignet med mange andre. Jeg ville absolutt ha lagt i noen kroner og kjøpt noe skikkelig. De tre første jeg hadde var billig-scannere og trøbbel oppstod lett...savnet etter hvert å kunne scanne film og slides også, ofte dukker det opp gamle bilder som man vil digitalisere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Synes ikke det tar lang tid jeg....den jeg har scanner utrolig fort sammenlignet med mange andre. Jeg ville absolutt ha lagt i noen kroner og kjøpt noe skikkelig. De tre første jeg hadde var billig-scannere og trøbbel oppstod lett...savnet etter hvert å kunne scanne film og slides også, ofte dukker det opp gamle bilder som man vil digitalisere. Scanner er fint, men det må måles opp mot hvor mange bilder det er og om det er verdt slitet med å få juster scanneren riktig samt katalogiseringen Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Den har da så mange bruks-områder, scanne inn viktige dokumenter, utklipp fra aviser, bøker, gamle brever m.m. (Det fulgte forresten med PhotoShop Elements med den jeg kjøpte) Lenke til kommentar
mike88 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 tusen takk for svar alle sammen:) Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Hvis du enda ikke har kjøpt scanner, vennligst ta imot et godt tips fra en som har vært igjennom samme opplegget. Jeg kjøpte en scanner som skal duge bra til fotografier på papir, for å omsider få brutt meg på denne oppgaven - en stor skuff med sikkert 1500 - 2000 papirbilder. Koblet opp alt, tok noen prøvescanninger og satte i gang. Etter en times tid hadde jeg en liten mappe med bilder. God kvalitet, dvs ikke noe merkbart kvalitetstap i forhold til originalene. Men så, var det en tanke som slo meg: med denne farten er jeg ikke ferdig før en gang til neste år. Å fortsette var uaktuelt. Jeg satte kameraet mitt på stativ, satte på macroobjektivitet og kjøre i gang med god belysning og svart bakgrunn på gulvet der jeg la ett og ett bilde mellom hvert trykk på fjernkontrollen. Utvilsomt den mest effektive måten hvis man har mer enn en håndfull bilder. Hvis du ikke har slikt utstyr så er prisen en fotobutikk skal ha for jobben, verdt hver eneste krone. Denne jobben tar alt for lang tid til at (i alle fall jeg) gidder å bruke så fryktelig mye tid på det. Edit: Ja, eller så fungerer nok et eller annet digitalkamera også bra som Nautica sier Endret 24. november 2011 av Ciryaher Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå