MrLord Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 (endret) Hei, Har et solid problem med min Peugeot Boxer 2,8 hdi 2001 modell. Startsperren er død, kodelyset i dash skal blinke eller lyse om startsperren er i ustand og lyset skal blinke for så å gå av om alt er iorden, men hos meg lyser den ikke i hele tatt. Eg har prøvd en startsperreboks fra en annen lik Boxer og da kom lyset på og ble stående på, men bilen startet selvfølgelig ikke. Så eg må vel få tak i ny boks? Er det noen som har noen tips angående dette problemet? Eg har hatt bilen på diagnosetest hos merkeverkstedet i Arna ( Bertel O Steen ) og de sa bare det eg vet fra før, at bilen ikke har kontakt med startsperren, samt at eneste de kunne gjøre var å feilsøke ledningsnettet og ta det fra der. Men eg vet at det er startsperreboksen som er problemet ettersom lyset kommer på når en annen boks blir koblet til. Bilen starter med startgass inn innsuget noe som forsterker mistanken om boksen. Endret 11. november 2011 av MrLord Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Diesel biler starter som regel alltid på startgass uten tenning på ettersom kompresjonen fortsatt er der. Problemet ditt er nok at den boksen du prøvde fra en annen bil ikke har samme chassi nr! Få dem til å programere en annen startsperreboks så den får samme chassi nr.. så starter den nok. tenk deg selv, hvis du kunne tatt en boks fra en annen bil og bytta, så kunne du tatt hvem vil du ville.. Lenke til kommentar
MrLord Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Riktig det og takk for svar. Grunnen til at eg prøvde en annen boks var for å se om kodelyset i dashbordet våknet til liv, og det gjorde det. Så da åpnet eg startsperreboksen og feilsøket den og fant en ødelagt krets som eg fikk ordnet med litt lodding, etter montering kom kodelyset på og gikk av igjen! HURRA ! Så ENDELIG var det tegn til tenning i motoren men den startet ikke.. Har det noe å si hvilken rekkefølge injektorene sitter? Disse har nemlig blitt byttet på av tidligere eier. Isåfall, står det noe nummer et sted på de som indikerer rekkefølgen eller er det en smart måte å teste dette? Eg er ganske nærme en start nå føler eg Takker for respons ! Mvh Leon Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 bra å høre at du turte å prøve!! Det lønner seg å ta en titt!! Hmmm.. det har ikke ha noe å si hvilken rekkefølge de står i, men det kan være trimkoder på dem som må endres med parameterprogramering.men tviler på at personbil har det.. den har vel ikke stått veldig lenge? Diesela kan ha rent tilbake, letteste er å prøve å legge litt trykkluft på tanken mens en kinner. Så pumpa får litt hjelp med å suge diesel. Lenke til kommentar
MrLord Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Det lønner seg å være litt nysgjerrig Okei, så rekkefølgen trenger eg ikke å tenke på altså og om det er injektorene fra den gamle eller nye motoren har ikke noe å si heller vil eg tro? Bilen har stått en solid stund gitt, nærmere 3 år! Så eg får sjekke dieselfilter, tømme tanken og fylle på ny diesel og så se om det kommer seg. Gir en lyd imorgen Kom gjerne med tips og triks Takker ! Leon Endret 15. november 2011 av MrLord Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Nei rekkefølgen har ikke noe å si. Er injektorene av samme type så er det ikke noe problem. Nærmere 3år ja, da trenger nok bare pumpa litt hjelp med å få diesel, så starter den nok! Hehe.. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Synes det var elendig av merkeverksted og ikke i det minste sprette opp den boksen, det er rimelig enkel feilsøking. Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ja, det vil jeg si meg enig i! Men du vet.. gjør ikke noe ekstra uten betaling! Antageligvis hadde de vel bare byttet boksen også... Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ja, hadde jeg fått den bilen selv så var det det første jeg hadde sett på. Tenk om de hadde gått over hele ledningsnettet først også boksen til slutt. Er vel sikkert ikke noen ukjent feil for merkeverkstedet. Jeg ville nok også skiftet oljen ganske fort. Lenke til kommentar
MrLord Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hehe Sjefen på merkeverkstedet sa til meg at eneste de kunne begynne med var feilsøking av ledningsnett og ta det fra der Eg sa neitakk, blir for dyrt og da sa han at han kunne sette en lærling på jobben mot rimeligere regning Det hele virket amatørmessig for et merkeverksted å være. Så det endte med at eg tok bilen med meg hjem og fikk fikset det selv. Forøvrig fikk eg den igang, det viste seg at den ikke fikk diesel fra pumpen, det var en bevegelig del der dieselen kommer inn som satt fast. DEILIG !!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå