Gå til innhold

Problem med GigabyteHD radeon 6870 Crossfire

Aqeuitas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå oppgradert pcen min ettersom BF 3 kommet ut og har spilt med et radeon HD 6870 kort. Jeg har spilt alt på High på 1680x1050 Oppløsning(grunn av skjerm kan jeg ikke kjøre høyere) og ingen ting hakker. Jeg har også fått tilbake mitt andre radeon 6870 og er klar for å kjøre crossfire for første gang, har ikke erfaring med crossfire tidligere.

Jeg starter Battlefield 3 med de samme innstillingene og det fungerer fint de 2-3 første minuttene OGSÅ starter hakking/lagging). Det lagger noe sinnsykt og det går ikke ann og spille lenger(ender som regel opp med pcen henger seg og ting går veeeeeeeeeldig tregt. Noen som vet hva problemet er ? Jeg slettet også driverne før jeg innstallerte det nye skjermkortet, og bruker nå ATI drivern som kom ut 1 september. Har kommet innpå control center og den finner begge skjermkortene og måler temprateturen/fan speed etc på begge og crossfire er enablet.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være flere ting , jeg synser litt men i mulig rekkefølge :

*For dårlig strømforsyning. Det er viktig å ha en kvalitets psu som gir nok amp på de forskjellige railene.

*Varmeproblemer? Da bør man sørge for å passe på hvor varme skjermkortene blir og eventuelt sørge for ekstra lufting (vifter) som gir kald luft til dem for å senke temperaturen. Om kjøleren ikke er riktig montert kan det blir krasj.

*Minneproblemer : Eneste måten å vite dette på er å ta en grundig minnetest, bruk memtest86 og kjør i minst 2 timer pr Gb med minne.

Lenke til kommentar

*For dårlig strømforsyning. Det er viktig å ha en kvalitets psu som gir nok amp på de forskjellige railene.

*Varmeproblemer? Da bør man sørge for å passe på hvor varme skjermkortene blir og eventuelt sørge for ekstra lufting (vifter) som gir kald luft til dem for å senke temperaturen. Om kjøleren ikke er riktig montert kan det blir krasj.

*Minneproblemer : Eneste måten å vite dette på er å ta en grundig minnetest, bruk memtest86 og kjør i minst 2 timer pr Gb med minne.

Hei og takk for svar!

-Har en 1000w strømforsyning så denne burde være grei, Den er også helt ny av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585829

-Varmeproblemer, Hmm. Gigabyte kortet leveres med 3 vifter montert på og alle disse fungerer. Tror ikke det skal være problemet heller (Tempratur har aldri vært over 55-60¨C på noen av kortene) Har også montert 2x ekstra vifter i toppen av kabinettet i tillegg til de som er fastnmontert (4 vifter totalt) Eneste kan kansje være at det nederste skjermkortet mitt er ganske nære strømforsyningsvifta, skyldes dårlig plass i kabinettet og at skjermkortet er sinnsykt stort/bredt så det er ca 1cm i fra strømforsyningsvifta for å være nøyaktig..

-Memtest86 har jeg aldri kjørt, får vel google det, og takk for svar! Har ved en tidligere annledning vært plaget med et annet skjermkort problem(også radeon 6870 kort før jeg fikk det nye som jeg akkurat har satt inn) Da byttet jeg minne til corsair dominance(8gb) men problemet hadde jeg fortsatt)

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

-Har en 1000w strømforsyning så denne burde være grei, Den er også helt ny av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585829

-Varmeproblemer, Hmm. Gigabyte kortet leveres med 3 vifter montert på og alle disse fungerer. Tror ikke det skal være problemet heller (Tempratur har aldri vært over 55-60¨C på noen av kortene) Har også montert 2x ekstra vifter i toppen av kabinettet i tillegg til de som er fastnmontert (4 vifter totalt) Eneste kan kansje være at det nederste skjermkortet mitt er ganske nære strømforsyningsvifta, skyldes dårlig plass i kabinettet og at skjermkortet er sinnsykt stort/bredt så det er ca 1cm i fra strømforsyningsvifta for å være nøyaktig..

-Memtest86 har jeg aldri kjørt, får vel google det, og takk for svar! Har ved en tidligere annledning vært plaget med et annet skjermkort problem(også radeon 6870 kort før jeg fikk det nye som jeg akkurat har satt inn) Da byttet jeg minne til corsair dominance(8gb) men problemet hadde jeg fortsatt)

Last ned msi afterburner og sjekk temp

Lenke til kommentar

Jeg har 6970 crossfire også,spiller det uten problemene du forteller.Det har jo kommet flere oppdateringer etter den i september,hvorfor ikke laste ned nyeste?

Pluss denne:ATI Catalyst Application Profiles

This release of ATI Catalyst™ delivers support for the latest ATI CrossFireX™ profiles in a separate executable file ensuring users have access to the absolute latest set of profiles installed on their PC.

New profiles added to this release:

- Battlefield 3 – Provides great CrossFire scaling and resolves stuttering issues when running in CrossFire mode - Deus Ex Missing Link: Improves CrossFire performance

- F1 2011: Improves CrossFire performance

- Dead Island: Improves CrossFire performance

- Batman Arkham City (DX9 version): Improves CrossFire performance

- NBA 2012: Disables CrossFire

Lenke til kommentar

Selv om du har en "Kvalitets" psu så er det ikke en garanti for at den faktisk leverer det den skal.

Har selv måttet returnere en høy kvalitets Corsair nettopp pga fabrikasjonsfeil som førte til at psu'en ble knapt 11 måneder.

Om jeg ikke husker helt feil så mener jeg at Fsp er den skjulte Fabrikanten som svenskene bruker på akkurat den Psu'en og da kan kvaliteten også være varierende.

Om du har mulighet til å teste hvert enkelt kort hver for seg så og sjekke hvor stabilt det er så vil du være godt på vei , det neste du da kan gjøre er å teste skjermkortene i de forskjellige sporene (1 av gangen her også) og se om det utgjør noen forskjell. På denne måten kan du i det minste feilsøke både skjermkort og pci-e sporene sånn at du kan utelukke disse.

Når man er sikker på at både skjermkort og hovedkort ikke er problemet (Husk å oppgradere bios) så har man kommet litt lenger. Det vil da peke mot enten driver eller psu som ikke greier å levere nok Watt under last.

Du har jo også skrevet tidligere i oktober at du slet med random bluescreen selv med annet skjermkort så jeg tror personlig at det er noe i systemet ditt som gir deg krøll , du bør som sagt få testet minnet og se om du kanskje må endre på innstillingene i bios for å få det stabilt om det overhodet er problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har lastet ned catalyst software suite 11.10 (Dette er vel den nyeste ifølge ATI's sine sider?) og ATI Catalyst Application Profiles så skal prøve BF på nytt nå.

Og ja Malvado, det kan jo selvfølgelig hende at det ikke er en topp kvalitetsPSU men jeg tok vel sjansen og håpet på det når jeg kjøpte den. Jeg er vel den mannen i gata som leser 1000W og tenker den sikkert er kjempe bra men har ikke så greie på PSU at jeg klarer å skille ut hva som er bra eller dårlig.. :p

Og jeg opprettet en post for en stund siden når jeg hadde noen andre problemer med skjermkortet også, det stemmer. Her feilsøkte jeg som du sa med å finne ut om et av kortene/pci-e portene var defekte og jeg fant ut at det ene skjermkortet ødela for meg samme hvilken port det sto i det så det leverte jeg tilbake og fikk et nytt et. Dem sa det var feil på minne.

Bios har jeg aldri oppgradert før så det kan bli spennende! memtest86 har jeg også lastet ned en ISO fil av, men vet ikke helt hvordan jeg skal "starte" programmet. Har mountet filen i deamon tools men der stopper det.

Lenke til kommentar

Jeg har såvidt sett på oppgradere BIOS men det virker litt skremmende, Har aldri gjort det før så er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det. Har lasted ned den nyeste BIOS nå fra MSI sine hjemmesider.

Har også lastet ned den nyeste ATI Catalyst Application Profiles også men problemet er der fortsatt. 20 sekunder med ganske fin gaming også begynner det å slite på resten av systemet. Ender opp med at jeg lagger så mye at jeg bare på quite gamet. Begynner å lure på om det kan ha noe med den andre pci-e porten min på hovedkortet. Muligens fjerne det skjermkortet som står i den første pci-e porten og starte på nytt med kun et skjermkort tilkoblet i pci-e port nr 2?

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo synes det hadde vært litt rart om det nye kortet mitt var defekt også. Har jo akkurat sendt inn et annet radeon 6870-kort som det var noe feil på og fikk da et helt nytt et som er det jeg bruker nå.

Hovedkortet mitt er av typen: http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3743482

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692

Tempraturen min på cpu overstiger ikke 60-65 grader.

Lenke til kommentar

Jeg hadde jo synes det hadde vært litt rart om det nye kortet mitt var defekt også. Har jo akkurat sendt inn et annet radeon 6870-kort som det var noe feil på og fikk da et helt nytt et som er det jeg bruker nå.

Hovedkortet mitt er av typen: http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3743482

Har du ATI CCC 11.10 og ATI Catalyst application profile (CAP) 4 v 11.9?

Lenke til kommentar

Har du ATI CCC 11.10 og ATI Catalyst application profile (CAP) 4 v 11.9?

Ja har begge deler

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt hva du mente med posten din arni90. Jeg har lastet ned cpu-z men jeg får jo bare opp en haug av informasjon, hva skal jeg overvåke mens jeg hadde spilt i bakrunnen?

Jeg laster opp et bilde mens jeg spilte BF3 også.

Mens jeg spilte BF3 så la CPU usage på mellom 80% og det høyeste var vel 96% tror jeg. Det er vel ikke helt sunt ? Ihvertfall så var den ganske ofte innom 90% usage, var vel der den lå mest men den droppa også ned til 60% enkelte perioder. Memory usage lå på 3,2-3,3 gb omtrent hele tiden. Totalt har jeg 4gb med minne.

Det ligger også en oversikt over tempraturer og activity over begge GPU.

oversiktthomas.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Lenke til kommentar

En ting er klart: Du har en enorm flaskehals på CPU-siden din.

Jeg håpet å finne ut om prosessoren din klokket seg ned på grunn av varmeproblemer, altså måtte du minimere BF3 mens det kjørte for så å se på Core Speed om denne hoppet opp og ned ;)

Slik det ser ut nå er det derimot mulig du har for dårlig prosessor til å få noe nytte av kortene og hakkingen oppstår fordi microstutter viser seg frem fra sin beste verste side. GPU Usage hopper også opp og ned, som kan tyde på at prosessoren din har varmeproblemer, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt igjen. Denne gangen har jeg sjekket temperatur på CPU også.

Denne lå på rundt 60-65 grader og 65 var det den ble målt til maks.

Noe jeg la merke til var at det andre skjermkortet ikke var (aktivert?) Legger meg et screenshot:

nyyp.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Her minimerte jeg også BF3 en stund og core speeden endra seg ikke noe særlig, Den var på 3399,4ghz lissom men ellers holdt den seg på 3400ghz.

Kjører jeg rett og slett for høy grafikk at pcen min ikke klarer å følge med ? Jeg leste posten din om BF3 Hardwart Arni og jeg deaktiverte 4xMSAA men ellers står det meste på ultra nå men oppløsninga fortsatt på 1680x1050

Lenke til kommentar

En ting er klart: Du har en enorm flaskehals på CPU-siden din.

Jeg håpet å finne ut om prosessoren din klokket seg ned på grunn av varmeproblemer, altså måtte du minimere BF3 mens det kjørte for så å se på Core Speed om denne hoppet opp og ned ;)

Slik det ser ut nå er det derimot mulig du har for dårlig prosessor til å få noe nytte av kortene og hakkingen oppstår fordi microstutter viser seg frem fra sin beste verste side. GPU Usage hopper også opp og ned, som kan tyde på at prosessoren din har varmeproblemer, men jeg er ikke sikker.

Jeg har samme CPU og to 5850 i cfx og jeg kjører BF3 med 50-100 FPS, så tror ikke det er grunnen. Da er det ødelagt eller skadet, evt.

Lenke til kommentar

Ifølge denne testen skal man ha ganske veik CPU før den blir en flaskehals i BF3. Jeg holder heller en knapp på throttling som man er inne på lengre bak her. Det at ting starter å skje først etter noen minutter kan jo også tyde på overoppheting.

Du bruker vel standard prosessorkjøler TS? Prøv å jekk opp viftehastigheten i BIOS eller evt. Speedfan etc.

Lenke til kommentar

Kan bare legge til at min CPU-bruk og GPU-bruk ser slik ut i BF3:

KWzcNhM.png

Det er da med en i7-2600k @ 4.7GHz og 6950 CFX @900/1500

Jeg mistenker at noen MESH Quality har en del å si på CPU-ytelse i BF3, men ellers tror jeg ikke det er mye man kan gjøre. At du sliter med throttling tviler jeg ikke et sekund på nå. Mest sannsynlig har kjøleren løsnet på et vis mens du installerte ditt nye grafikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...