jaja11 Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Kjørte på en landevei med 80-sone i går kveld. Hadde kjørt rundt fartsgrensen lenge, men ga litt ekstra gass etterhvert, fordi det var få biler og egentlig god og fin sikt. plutselig ser jeg to politimenn i refleksvest med en laser i veikanten, med bilen plassert litt lenger ut i grøfta. så de kun en 20-30 meter før og bremser det jeg klarer, men føler jeg fortsatt kjørte alt for fort. snur hodet da jeg passerer og fortsetter å kikke i speilet etter passering, setter også farten ned betraktelig, men de fortsetter kun å se i måleren. vurderte der og da og stoppe og spørre, men velger å kjøre videre. ingen som henger seg på etter meg videre på veien.. Synes det virker svært rart. Vet jeg var oppe i rundt 120 (ifg. gps) før jeg så de, og fikk bremset ned litt, men at jeg kom under 80 kan jeg ikke fatte. Så til det store spørsmålet. Har de lov til å ettersende bot etter menneskelig måling i posten? Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Kjørte på en landevei med 80-sone i går kveld. Hadde kjørt rundt fartsgrensen lenge, men ga litt ekstra gass etterhvert, fordi det var få biler og egentlig god og fin sikt. plutselig ser jeg to politimenn i refleksvest med en laser i veikanten, med bilen plassert litt lenger ut i grøfta. så de kun en 20-30 meter før og bremser det jeg klarer, men føler jeg fortsatt kjørte alt for fort. snur hodet da jeg passerer og fortsetter å kikke i speilet etter passering, setter også farten ned betraktelig, men de fortsetter kun å se i måleren. vurderte der og da og stoppe og spørre, men velger å kjøre videre. ingen som henger seg på etter meg videre på veien.. Synes det virker svært rart. Vet jeg var oppe i rundt 120 (ifg. gps) før jeg så de, og fikk bremset ned litt, men at jeg kom under 80 kan jeg ikke fatte. Så til det store spørsmålet. Har de lov til å ettersende bot etter menneskelig måling i posten? Ettersende boten, hvilken bot? Var det du som kjørte eller? Kanskje det var en venn som lånte bilen som kanskje lånte den bort til en annen venn akkurat da? Uansett sikt bør du ALDRI kjøre så fort men blir du ikke stoppet på stedet så kan de nok ikke ettersende en bot til en person de ikke vet kjørte bilen en gang. Blir du for eksempel tatt i fotoboks med litt dårlig kvalitet på bilde slipper du automatisk bot hvis du spør etter bilde og klager hvis ansiktet ikke vises bra. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Så til det store spørsmålet. Har de lov til å ettersende bot etter menneskelig måling i posten? Selvfølgelig. Hvorfor skulle de ikke ha det? Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Så til det store spørsmålet. Har de lov til å ettersende bot etter menneskelig måling i posten? Selvfølgelig. Hvorfor skulle de ikke ha det? Fordi de ikke vet hvem som kjørte... hvis du hadde lest innlegget mitt over så hadde du visst det. Man kan gi parkeringsbot til registrert eier av bil uten å hvite hvem som parkerte. Fartsbot kan man kun gi hvis man har bevis på hvem som kjørte. Håper det ble klarere nå!! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Fordi de ikke vet hvem som kjørte... hvis du hadde lest innlegget mitt over så hadde du visst det. Jeg var under den oppfatning at de en til tre menneskene som står ved veien der har til sammen mellom to og seks fungerende øyne, for ikke å snakke om at politiet som institusjon har tilgang til førerkortregisteret... Håper det ble klarere nå!! Det ble klarere hvor lite du har oversikt over. Jeg takker så meget. Så, for å gjenta meg selv: Ja, det er ingen lovmessige forbud mot at politiet kan sende deg en bot etter en slik fartsmåling. Ressursene som inngår i det taler imidlertid normalt mot, og jeg har ikke hørt om at det har skjedd. Spørsmålet her var imidlertid om de hadde lov til å ettersende bot, og svaret er ja. Endret 13. november 2011 av krikkert Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Jeg var under den oppfatning at de en til tre menneskene som står ved veien der har til sammen mellom to og seks fungerende øyne, for ikke å snakke om at politiet som institusjon har tilgang til førerkortregisteret... Så du mener hardnakket at ett par personer på veien skal kunne se hvem som kjører gjennom ett bilvindu på en sjårfør som kanskje ser rett frem og kjører rett forbi i 80-90 km/t og være så sikker på identiteten at de har grunnlag for å gi en bot. Endret 13. november 2011 av Nasciboy 1 Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Vel, de har utstyr og trening til å se forskjell på om du snakker i mobiltelefon eller peller deg i nesa i den hastigheten. Dessuten hjelper det ikke saken din at du fortsetter med å argumentere for hva de greier å få til, spørsmålet var hva de har anledning til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Så til det store spørsmålet. Har de lov til å ettersende bot etter menneskelig måling i posten? Selvfølgelig. Hvorfor skulle de ikke ha det? Fordi de ikke har noen som helst form for dokumentasjon på hvem som kjørte bilen ? Lenke til kommentar
jaja11 Skrevet 25. november 2011 Forfatter Del Skrevet 25. november 2011 Jaja, ikke hørt noe enda, så jeg regner med at det ikke skjer noe. hørte at laserne kan måle fra flere hundre meter, og om det var det de her gjorde, så er det ikke usannsynlig at det var etter målinga jeg dro på. Lenke til kommentar
trollhatt Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) De måler deg glatt hundre+ meter unna så om du bremset 20-30m foran de er det uansett for sent Om de derimot hadde målt deg over tillatt fratsgrense hadde de nok stoppet deg på stedet, de har ikke for vane måle kun for å ettersende bøter. Og visst har Politiet LOV til å ettersende en bot, hva er det som skulle tilsi noe annet? Endret 25. november 2011 av trollhatt Lenke til kommentar
hean Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 (endret) Og visst har Politiet LOV til å ettersende en bot, hva er det som skulle tilsi noe annet? Fordi fartsbøter går på person og ikke på bileier... uten bevis for hvem som kjørte kan man ikke sende en fartsbot i posten. Edit: De kan selvsagt det hvis de får tatt bilde av synder og registreringsnummer men tviler på at man har slikt utstyr da politiet nok baserer seg på å stoppe synderne på stedet. Endret 25. november 2011 av Nasciboy Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 Jeg tror de kan ettersende deg en bot men jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 30. november 2011 Del Skrevet 30. november 2011 Og visst har Politiet LOV til å ettersende en bot, hva er det som skulle tilsi noe annet? Fordi fartsbøter går på person og ikke på bileier... uten bevis for hvem som kjørte kan man ikke sende en fartsbot i posten. Edit: De kan selvsagt det hvis de får tatt bilde av synder og registreringsnummer men tviler på at man har slikt utstyr da politiet nok baserer seg på å stoppe synderne på stedet. Så det du påstår, er at hvis politiet ikke har bilde av den kriminelle hendelsen kan de ikke ta deg for det? Jeg ser for meg noe ala: Politiet har fartskontroll. De måler deg til 120km/t. De ser hvem som kjører på en eller annen måte. UP bruker for eks ofte kikkert/teleskop for å observere føreren på lengre hold. Dette for å bla se de som spenner på seg beltet i siste liten. Uansett hvordan, så har de sett føreren. Slår så opp reg.nr. og finner bileieren. Sjekker så førerkortet til eieren og med bilde der, identifiserer de føreren. Sender så forlegget i posten. Du kan da godta eller møte dem i retten. I retten møter du så politimannen eller politimennene som sier under ed at den og den datoen ble bil x målt til 120km/t og føreren av den bilen sitter der, mens han/dem peker på deg... De har observert en ulovlig handling (bil som kjører for fort), de har sett hvem som kjørte (i kikkert eller på annen måte, kanskje bare med øynene) og de har identifisert føreren fra bilde. Så hvorfor skal de ikke kunne sende forlegget i posten???? Det er jo bare å se på alle de som blir tatt av politi på sivile motorsykler... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Politiet må (heldigvis) ha dokumentasjon. Det holder (heldigvis) ikke å bare sende forelegg i posten og hevde at to politimenn så hendelsen. Hvis politiet registrerer at du kjører for fort/mangler bilbelte/begår en forseelse så må de stoppe deg, dokumentere hvem det er som er fører av bilen og finne ut om du vedtar boten/straffen eller ei. Det sier seg selv at det er litt vel mange usikkerhetsmomenter hvis det hadde eksistert en praksis hvor det holdt at politiet kunne sende boten i etterkant fordi de så ansiktet til personen bak rattet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Og visst har Politiet LOV til å ettersende en bot, hva er det som skulle tilsi noe annet? Fordi fartsbøter går på person og ikke på bileier... uten bevis for hvem som kjørte kan man ikke sende en fartsbot i posten. Edit: De kan selvsagt det hvis de får tatt bilde av synder og registreringsnummer men tviler på at man har slikt utstyr da politiet nok baserer seg på å stoppe synderne på stedet. Så det du påstår, er at hvis politiet ikke har bilde av den kriminelle hendelsen kan de ikke ta deg for det? Jeg ser for meg noe ala: Politiet har fartskontroll. De måler deg til 120km/t. De ser hvem som kjører på en eller annen måte. UP bruker for eks ofte kikkert/teleskop for å observere føreren på lengre hold. Dette for å bla se de som spenner på seg beltet i siste liten. Uansett hvordan, så har de sett føreren. Slår så opp reg.nr. og finner bileieren. Sjekker så førerkortet til eieren og med bilde der, identifiserer de føreren. Sender så forlegget i posten. Du kan da godta eller møte dem i retten. I retten møter du så politimannen eller politimennene som sier under ed at den og den datoen ble bil x målt til 120km/t og føreren av den bilen sitter der, mens han/dem peker på deg... De har observert en ulovlig handling (bil som kjører for fort), de har sett hvem som kjørte (i kikkert eller på annen måte, kanskje bare med øynene) og de har identifisert føreren fra bilde. Så hvorfor skal de ikke kunne sende forlegget i posten???? Det er jo bare å se på alle de som blir tatt av politi på sivile motorsykler... Hehe, bra sammeligning... håper du selv ser hullene i den! Nei, politiet kan IKKE ettersende en fartsbot! Lenke til kommentar
jaja11 Skrevet 13. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2011 Uansett, ikke mottatt noe, og regner med at jeg går fri. Forresten ferdig med prøveperioden, nå slipper jeg ny oppkjøring osv. om jeg skulle miste den. Litt godt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå