Gå til innhold

Spm til rasjonelle mennesker

14 stemmer

1. 1. Inngår du en risiko for å hjelpe fiskeren?

• Nei, jeg jogger videre.
      0
    • Jeg står der og lurer på om jeg kan gjøre noe, og vurderer hva, mens fiskeren drukner
      7
    • Jeg hopper uti, tauer fiskeren i land
      6
    • Aner ikke
      1

Anbefalte innlegg

Jeg har et spm rettet til rasjonelle mennesker, som ser adferden sin som en konsekvens av årsaker knyttet opp til f.eks gener, miljø, sosiale ønsker, osv, og ikke som en funksjon av at det har forstått rett og galt.

Forutsatt at dere har et ønske om å leve i morgen, og at dere ønsker å maksimere hvor gode deres egne liv oppfattes mens dere lever, vet dere hva dere ville ha gjort i følgende situasjon?

Dere er på joggetur. Dere ser en fisker som sklir og faller uti en elv uten sterk strøm, men med kaldt vann. Det er ca 6 grader ute, og du er 30 minutter fra nærmeste hus. Det går over 20 sekunder før fiskeren kommer til overflaten, og han ligger og kaver for å holde hodet over vannet. Det ser ut som han blør fra hodet.

Hjemme har du familie som blir lei seg om du dør. Det har fiskeren også. Det er ingen livbøyer, og du har lagt igjen mobben hjemme.

Hva gjør du?

Hvilke argumenter har du for å ikke bare jogge videre, og late som om ingenting har skjedd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjort et overslag for å vurdere min egen overlevelse oppi det hele, det er bare tullinger og hollywood helter som hopper uti uten å tenke på konsekvensene... Bedre at en drukner enn to...

Var sjansene for å overleve både for meg og ham liten ville jeg nok nøyd meg med å ringt etter hjelp og heller sett om jeg hadde noen mulighet til å hjelpe fra "land"...

Jeg HAR faktisk et ansvar for mine egne jeg også vettu. Har ansvaret for seks unger jeg og MÅ tenke meg om før jeg drar stunts som kan ta livet av meg..... og det ansvaret veier tyngre enn et fremmed menneskes liv for meg og mine...

Og så rasjonell ER jeg nemlig... Tenker alltid før jeg handler, bortsett fra når noen prøver å dra til meg, da handler jeg før jeg tenker, men det kommer av selvforsvars trening over veldig mange år....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke et rasjonelt menneske. Dog så prøver jeg å se min personlighet opp imot det du nevner.

Er ganske sikker på at jeg ikke hadde jogget videre hvis jeg hadde sett noe slikt. Hadde først sett etter noe jeg kunne gitt til fiskeren til å grabbe tak i. Hvis det ikke hadde gått, så hadde jeg kastet av meg genser og skjorte, og hopt uti etter ham. Er ganske grei svømmer, og har hatt kurs på å være svømme vakt.

Av argumenter for at jeg ikke skal jogge videre, så er det vel først og fremst at slike er jeg som person. Og hvis jeg skulle ha jogget videre, ville ikke akkurat det bedret min livskvalitet og selvfølelse.

Lenke til kommentar

Det er bortimot umogleg å sei noko om så lenge ein ikkje har ein veldig klart definert situasjon. Eigensikkerhet er alltid førsteprioritet. Eg hadde kanskje ofra livet for å redde familiemedlemmer, men ikkje framande. Eg ville gjort det eg kunne utan å risikere for mykje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...