Gå til innhold

Valg av speilrefleks!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

550D har tilsvarende bildekvalitet som alle Canon 7D, xxD og xxxD produsert de siste 2/3 årene, det er andre ting som er forskjellig, så som hurtigere skuddtakt, vribar skjerm, flere dedikerte knapper og video-delen.

Har du ingen spesielle kvalifikasjoner for et speilreflekskjøp så er 550D midt i blinken.

Når det gjelder objektiv så er det lommeboken som bestemmer der, jeg vil nok anbefale Canon 15-85 IS, der har du veldig bra zoomområde og skarp som bare det, blir det for dyrt så kjøp med kid-objektivet 18-55 IS, tar man en Canon 70-300 IS eller 55-250 IS i tillegg er man godt skodd "IS= stabilisering" samt en blits, der er Canon 430 EX II best i forhold til prisen.

Du kan også kjøpe en superzoom/reiseobjektiv med et enormt brennvidde-område, aberet med disse er de ikke er så skarpe og trenger mer lys for og kunne fungere godt. Her er det to som går for og være litt bedre enn de dårligeste, og det er Tamron 18-270 VC og Canon 18-200 IS, du får også en som er litt bedre, på linje med kid-objektivet og det er Canon 18-135 IS.

Det finnes mange rimelige og gode objektiver som jeg også kan anbefale og kikke på men de fordrer at fotografen forstår noe av prinsippet bak fotografering, det samme gjelder kameraer, det er i grunn ikke nødvendig å kjøpe et dyrere kamera hvis man ikke vil lære seg fotografering.

Lenke til kommentar

Sier til deg som de fleste andre:

1. Hva kommer du til å ta mest bilder av?

2. Hva er budsjettet ditt?

3. Hva er minstekravene dine til kameraet?

1. Jeg kommer nok til å ta mest bilder av naturen, familie, venner og turer.

2. Jeg hadde håpet på å få noe under 6.500 ihvertfall.

3. Er ikke sikker. Ihvertfall 15 Mp (+)

Lenke til kommentar

1. Jeg kommer nok til å ta mest bilder av naturen, familie, venner og turer.

Et allroundkamera med andre ord - ingen ekstreme krav her.

2. Jeg hadde håpet på å få noe under 6.500 ihvertfall.

Det er mye bra å finne til den prisen.

3. Er ikke sikker. Ihvertfall 15 Mp (+)

Megapiksler gir desverre ingen indikasjon på kvalitet, desverre - 8MP er nok til å skrive ut bilder på 50x70cm. Viktigere egenskaper er kvaliteten på optikken og brukervennlighet. Til ditt bruk, så vil jeg si at alle modellene som finnes på markedet vil dekke ditt behov. Canon 550D (eller 600D), Nikon D3100, Panasonic G3 eller Pentax K-r er modellene jeg ville konsentrert meg om.

Canon 550D er et greit valg, men jeg er enig med Nautica at du bør absolutt velge et bedre objektiv. Der synes jeg 18-135mm er et godt alternativ sett i forhold til pris/ytelse. Tislvarende Nikon pakke bør være D3100 + 18-105mm. Panasonic sitt kittobjektiv har ikke like god rekkevidde, men er god optisk. Det samme gjelder Pentax.

Lenke til kommentar

Får si som de andre sikkert kommer til å si: Gå og pell litt på kameraene i butikken. Det er viktig å finne et som passer deg. Jeg hadde 550D, og i bildekvalitet, ISO-håndtering, osv, hadde jeg absolutt ingenting å utsette på det. Det var et knallbra begynnerkamera for meg! Men det ble litt lite, og med få knapper og hjul. Men dette er nok en smakssak.

Objektiv: Er vel strengt ganske vanskelig å svare på, men jeg ville nok vurdert noe med fin lysstyrke, f.eks. et Tamron 17-50 f/2.8. Uten IS (eller VR - som Tamron kaller det).

Lenke til kommentar

Sats på en lyssterk normalzoom. Ifg. fotovideo.no så koster ett 550D kamerahus 4.695,-

Velg så den beste "normalzoom'en" med mest mulig lysstyrke du føler du har råd til.

Har ingen erfaring med objektiver i den klassen, men ut fra specs så skal denne være en bra "standardsoom":

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sigma/Standard-zoom/Sigma-17-70mm-F28-45-DC-Macro-Norsk-Garanti-Vidvinkelzoom-til-digital-121905-p0000126982.aspx

Dog overgår det budsjettet dit med noen kroner...

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et kamera som er kjappere til å ta bilder, bedre til filming, mulighet til å se bildet på skjerm før du tar det, enklere å bruke + en rekke flere funksjoner så velg heller Sony A33 eller A35. Hvis du ikke vil ha det .. så velg Canon.

Mange her og andre steder lever i den trua med at Canon er overlegent, men det er alt annet enn riktig. Sony knuser Canon i den prisklassen, funksjonsmessig, Canon 550 er et utdatert kamera.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Hvis du vil ha et kamera som er kjappere til å ta bilder, bedre til filming, mulighet til å se bildet på skjerm før du tar det, enklere å bruke + en rekke flere funksjoner så velg heller Sony A33 eller A35. Hvis du ikke vil ha det .. så velg Canon.

Mange her og andre steder lever i den trua med at Canon er overlegent, men det er alt annet enn riktig. Sony knuser Canon i den prisklassen, funksjonsmessig, Canon 550 er et utdatert kamera.

Har ingen erfaringer med Sony, men ifg. dpreview.com sin sammenligningstest så kan jeg ikke akkurat se at A35 "knuser" 550D. 550D kommer bedre ut i testen enn A35 sammenlagt. (?)

Lenke til kommentar

Vurderer du filming så er Sony helt klart overlegen. Ellers er begge kameraene gode for all del. Kjører du A33/55 får du en skjerm som kan vris og vendes på, samt kjapp autofokus ved bruk av denne. På A35 har du kjapp autofokus, men den er fiksert. På Canon er autofokusen ubrukelig, og skjermen er fiksert.

Lenke til kommentar

Vurderer du filming så er Sony helt klart overlegen. Ellers er begge kameraene gode for all del. Kjører du A33/55 får du en skjerm som kan vris og vendes på, samt kjapp autofokus ved bruk av denne. På A35 har du kjapp autofokus, men den er fiksert. På Canon er autofokusen ubrukelig, og skjermen er fiksert.

Igjen så må jeg bare spørre:

Har du noen linker til sider som bekrefter at Sony A35 er overlegen 550D vedrørende filming og det andre du sier?

På de to testene jeg har lest så vinner Canon på alle disse kriteriene...

Men erjo mulig jeg blingser så klart eller har missforstått noe...

Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med Sony, men ifg. dpreview.com sin sammenligningstest så kan jeg ikke akkurat se at A35 "knuser" 550D. 550D kommer bedre ut i testen enn A35 sammenlagt. (?)

Altså når dpreview gir høyere Movie / video mode score til Canon 550 er det noe alvorlig galt et sted. Tar ikke den testen for god fisk.

Bildekvalitetsmessig ligger de omtrent på samme

comparef.jpg

På funksjoner og filming ligger Sony langt over.

Her til en sammligning med A55, a33 og a35 har "lik" film.

http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ

Lenke til kommentar

Nå er vel både dpreview.com og thedigitalpicture to ledende nettsteder på slikt vil jeg tro, så jeg undrer fortsatt litt anngående dine påstander.

Jeg benekter det ikke, for det har jeg ingen grunnlag for å gjøre, men problemet med fokuseringen i videoen vedrørende 550D kan jo være en feil med objektivet eller feil objektiv.

Er også litt skeptisk til kilden...

Har du link til flere steder som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

Nå er vel både dpreview.com og thedigitalpicture to ledende nettsteder på slikt vil jeg tro, så jeg undrer fortsatt litt anngående dine påstander.

Jeg benekter det ikke, for det har jeg ingen grunnlag for å gjøre, men problemet med fokuseringen i videoen vedrørende 550D kan jo være en feil med objektivet eller feil objektiv.

Er også litt skeptisk til kilden...

Har du link til flere steder som kan bekrefte dette?

Fokuseringen er et konstant problem med Canon 550d, og gjør kameraet "ubrukelig" for folk flest da man må bruke manuell fokus. Løsningen kalles "translucent mirror technology" som Sony har, som gjør at man kan filme med full autofokus og blant annet ta mange flere bilder i sekundet.

Lenke til kommentar

Men mener du atdette er en "feil" med 550D eller er det bare slik den skal være?

Gjelder dette kun 550D?

Dette gjelder alle kameraer som ikke har Sony's Transluctent mirror technology, og det er derfor Sony helt klart er best på filming. Nå har DPreview ofte trukket Sony for helt bizzare ting, så jeg ville ikke sett for mye på det. Dessuten har også Sony, som jeg har forstått det, langt bedre komprimering og mye mer anvendelige filer ved filming da de filmer rett i AvcHD som er vidt støttet. Nikon har MPJEG om jeg har skjønt det riktig, som gir langt større filer uten merkbar forskjell. Canon er jeg ikke 100 % sikker på hva har.

Lenke til kommentar

Det er fordeler og ulemper med de fleste tekniske løsninger.

Speilet til Sony gir mulighet for god autofokus i video, men fungerer kun på største blender.

De har mulighet for veldig høy skuddtakt, men gir ikke flytende liveview - det blir et forsinket slideshow hvor du ser hvor motivet har vært, ikke hvor det er.

Sony "knuser" ikke de andre merkene - de har en annen teknisk løsning, som har flere fordeler, men også ulemper. Hvis det man vil ha er nettopp de tingene Sony har som fordeler kan det være det beste valget, men for andre kan det være et dårligere valg.

Prøv selv, og se hva du synes. :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom hvor lett det er å bruke videofunksjonen og selve kvaliten på opptakene. Hvis kontinuerlig autofokus under opptak er viktig er Panasonic og Sony SLT i en egen klasse (burde muligens ta med Nikon 1 også) men Sony har en del begresninger som Trondster nevnte i forrige innlegg.

Edit: Men ingen av disse er speilreflekser. Forøvrig enig med Tomsi lenger oppe i tråden om at 18-135 IS kan være greit å starte med. Det gir litt større zoomområde enn 18-55 IS

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Det er fordeler og ulemper med de fleste tekniske løsninger.

Speilet til Sony gir mulighet for god autofokus i video, men fungerer kun på største blender.

De har mulighet for veldig høy skuddtakt, men gir ikke flytende liveview - det blir et forsinket slideshow hvor du ser hvor motivet har vært, ikke hvor det er.

Sony "knuser" ikke de andre merkene - de har en annen teknisk løsning, som har flere fordeler, men også ulemper. Hvis det man vil ha er nettopp de tingene Sony har som fordeler kan det være det beste valget, men for andre kan det være et dårligere valg.

Prøv selv, og se hva du synes. :)

Dette høres i mine øyne langt mer riktig ut ja :)

Reagerte litt på utsagnet om at Sony A35 "knuser" 550D. Det er nok som du sier to forskjellige systemer med de fordeler og bakdeler det drar med seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...