2new Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Jeg har en utestående faktura, der mottaker har kommet med innsigelser til kravet. Kunden har blitt forklart at de er korrekt fakturert i henhold til skriftlig avtale vi har inngått med dem, og oppfordret på epost til å betale fakturaen. Ønsker nå å sende en purring til kunden, med gebyr (kr. 61,- (1/10 inkassosats i henhold til forskrift til inkassoloven)) og med renter (9,25% pr. år. i henhold til forsinkelsesrenteloven). I følge kilden nedenfor, så kan jeg ikke sende inkassovarsel hvis kunden har innsigelser mot kravet. Gjelder dette for purringer også ? Kilde: http://www.bedin.no/...ey_2152/hDKey_1 Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Ja. Har kunden kommet med innsigelser mot kravet og selger/leverandør/tjenesteyter ikke synes det er noe hold i dette, så kan du verken sende purring eller inkassovarsel, med pålegg av gebyrer og renter. Da skal kravet enten til advokat eller laveste rettsinstans, som i dette tilfellet er Forliksrådet. Du må betale rettsgebyr for dette, men du har rett på å få dette dekket om du får medhold i forliksklagen. Tror det er omtrent slik, men reglene endrer seg jo hele tiden da så det er vanskelig å følge med på alt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Det følger av inkassoloven § 17 annet ledd at dersom "skyldneren hadde innsigelser som det var rimelig grunn til å få vurdert" kan det ikke kreves erstatning for kostnader ved utenrettslig inndriving (purregebyr mv). Hensynet bak bestemmelsen er å sørge for at krav som bestrides snarest mulig trekkes inn for domstolene, i stedet for at man fortsetter utenrettslig inndriving. Utenrettslig inndriving blir i dette tilfellet et unødvendig og fordyrende mellomledd som det ikke er noen grunn til å oppfordre til. Lenke til kommentar
2new Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Så det jeg kan gjøre er å sende purring på fakturaen, men ikke legge på noen gebyrer eller renter ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Korrekt. God forretningsskikk tilsier ellers at purringen inneholder opplysninger om at innsigelsene er vurdert men funnet uholdbare. 1 Lenke til kommentar
2new Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Hvis jeg legger til: Deres innsigelsene er vurdert, men funnet uholdbare. Kan jeg da, hvis kunden ikke kommer innsigelser igjen, sende dem en purring nr. 2 med gebyrer/renter når betalingsfristen for purring nr. 1 er utløpt ? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Nei. Som jeg nevnte ovenfor er hensynet bak bestemmelsen å sørge for at bestridte krav kommer inn for domstolene i stedet for at de vokser seg feite som følge av gebyrer. Neste skritt er derfor varsel om søksmål etter tvisteloven § 5-2. Du kan imidlertid kreve erstattet purregebyrer som et separat krav under domstolsbehandlingen. Domstolene tar da stilling til dine utgifter for å få inndrevet kravet samtidig som de tar stilling til kravet. Lenke til kommentar
2new Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Da får jeg purre uten noen form for kompensasjon og håpe at de betaler. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Da får jeg purre uten noen form for kompensasjon og håpe at de betaler. Du må fremme kravet for Forliksrådet, det er dit det er kommer nå. Før du kan sende flere purringer må du ha fått mehold i din forliksklage. Men hvor stort beløp er det snakk om? Lenke til kommentar
2new Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Så hvis jeg hver gang jeg får en regning; ringer og mener jeg motstrider kravet (med en saklig grunn), så vil jeg ikke få noen purring før jeg får et brev om å møte i Forliksrådet ? Beløpet er kr. 170.000,- Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Ja. Stemmer det. Men det hører også med til historien at mange velger å overse loven og sender kravet til inkasso, antakelig i håp om at kunden er ukjent med lovteksten, for dette er noe som skjer hele tiden. Det hender til og med at Forliksrådet ikke er kjent med loven; Forliksrådet er en ren legmannsdomstol og består ofte av kommunestyrerepresentanter. Med et så høyt beløp ville jeg ha tatt det til Forliksrådet uten å tenke meg om. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 16. november 2011 Del Skrevet 16. november 2011 Du har (som andre alt har sagt) to veier videre avhengig av hvordan motparten forholder seg til kravet ditt: Inkasso: Som kun kan brukes hvis kravet ikke bestrides/ikke er omtvistet. Første steg er da purring og varsel om inkasso, før saken kan sendes til inkasso. Forliksklage: Som må brukes hvis kravet bestrides/er omtvistet. Første steg er da å sende et varsel om forliksklage til motparten (se § 5-2 i tvisteloven), neste steg er å sende inn en forliksklage. En forliksklage er en lengre og mer kostbar vei for den som taper saken. Hvis du ikke har fått svar på om regningen fortsatt er omtvistet kan det være fornuftig å først ta kontakt der du: Spør om kunden trenger mer informasjon for å ta stilling til kravet. Spør om kunden fremdeles bestrider kravet. Forklarer at hvis kravet ikke betales men ikke lenger bestrides, vil det bli sendt varsel om inkasso, før kravet sendes til inkasso. Forklarer at hvis kravet ikke betales og fremdeles bestrides, vil det bli send ut varsel om forliksklage, før det blir tatt ut forliksklage. Alternativt kan du velge å sende et varsel om forliksklage til motparten med en gang. (Merk at et slikt varsel om forliksklage må sendes før du sender inn en forliksklage. Krikkert har alt sagt det ovenfor, mens Anskar ikke har vært like tydelig på at varsel må sendes før forliksklagen sendes inn.) Se http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-090.html for hele tvisteloven. Se http://www.lovdata.no/all/nl-19880513-026.html for hele inkassoloven. 1 Lenke til kommentar
2new Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Takk for veldig bra informasjon alle sammen, jeg får jobbe videre med saken. Poster en kommentar her når saken er "løst" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå