Pleya Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Sitter og vurderer FOS vinter i og med at søknadsfristen snart går ut. Vil bli befal, men vet ikke om jeg vil bruke to år i Forsvaret. Dimmer i juli. Kan man utdannes til befal gjennom diverse helgekurs og kurs i ferier på Heimevernets skolesenter på Dombås eller må man gå befalskole? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Du vil bli befal, men slutte totalt i forsvaret ila 2 år? Korteste veien er å ta 6 mnd UB kurs. Da får du virke som UB korporal i 6 mnd og blir et slags befal mellom ledende menig og sersjant. Ellers har du vanlig befalsskole. Med mindre du kommer deg inn i en grenaderstilling i F. eks TMBN, da kan du ta et grunnleggende befalskurs og bli sersjant etter et relativt kort kurs. Dette krever dog at du har vært inne en viss periode samt en intops deltakelse for TMBN sin del. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 veit hva alt går ut på, men finner så lite info om HVs skole og kompetansesenter. Fant en liste over en hel masse kurs du kunne ta der og kort og godt lurer jeg på om jeg kan ta disse kursene og bli befal i HV etter førstegangstjenesten. Vet ikke om jeg vil være mer enn et år i forsvaret. Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 Kursene hos HV vil kun gjelde i HV. Slutter du i HV og begynner å jobbe i Hæren, vil ikke graden gjelde. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Kursene hos HV vil kun gjelde i HV. Slutter du i HV og begynner å jobbe i Hæren, vil ikke graden gjelde. ok, men kan jeg gå kurs der etter førstegangstjenesten og bli befal? Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Ja, det kan du. Men som sagt kun grad som gjelder i HV. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 26. november 2011 Del Skrevet 26. november 2011 (endret) Ja, det kan du. Men som sagt kun grad som gjelder i HV. Hvem har sagt det?? Endret 26. november 2011 av EsAa Lenke til kommentar
HelloGoodbye Skrevet 28. november 2011 Del Skrevet 28. november 2011 Har du tatt KURS (ikke skole) på Heimevernets skolesenter på Dombås og blitt f.eks. sersjant, da vil ikke den graden gjelde om du f.eks. slutter i HV å begynner å jobbe fast i Hæren. Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 1. desember 2011 Del Skrevet 1. desember 2011 Ja, det kan du. Men som sagt kun grad som gjelder i HV. Hvem har sagt det?? Var en kar som nå er sersjant i Bodøs K9 tropp meg bekjent var sersjant eller løytnant i HV måtte gå befalskolen om igjen så HV graden gjelder bare i HV. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Ok, men som du nevnte: skole. Tar du UB-utdanning ved HVBS, så vil sjantegraden gjelde i Hæren? Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 2. desember 2011 Del Skrevet 2. desember 2011 Tar du UB kurs så blir du UB korp etter 6 mnd. Etter 6 mnd som UB korp blir du sjant og dimma, men da kan du søke på sersjantstillinger i hæren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå