skisser Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 hei! trenger hjelp til en matteoppgave! oppgaven er slik: løs likning for x ved bruk av andregradsformelen 2x^2+mx-3m^2=0 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Det står at du skal bruke andregradsformelen, så bruk andregradsformelen.. Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 x = (-b +- sqrt(b-4ac))/2a bare bruk den formelen Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Du har et uttrykk på formen Denne løses som jdmik sier med formelen I ditt tilfelle vil du måtte sette inn følgende: a=2 b=m c=3m^2 I og med at du har to ukjente i uttrykket, både x og m, får du ikke et eksakt svar. Du får to uttrykk for x, uttrykt ved hjelp av m. 1 Lenke til kommentar
skisser Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Du har et uttrykk på formen Denne løses som jdmik sier med formelen I ditt tilfelle vil du måtte sette inn følgende: a=2 b=m c=3m^2 I og med at du har to ukjente i uttrykket, både x og m, får du ikke et eksakt svar. Du får to uttrykk for x, uttrykt ved hjelp av m. ok! men blir det ikke - 3m^2?? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 ok! men blir det ikke - 3m^2?? Jo. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 ok! men blir det ikke - 3m^2?? Jo. Selvsagt har dere rett. Jeg var litt sløv et øyeblikk. Veldig bra at du så feilen min selv. Lenke til kommentar
skisser Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 ok! men blir det ikke - 3m^2?? Jo. Selvsagt har dere rett. Jeg var litt sløv et øyeblikk. Veldig bra at du så feilen min selv. hehe:) svaret blir altså x=-m +- rot m^2-4*2*-3^2 / 2*2 også får man ikke et etsakt svar Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Ja, det ser rett ut det der, men jeg tror du har glemt en m i -4AC Anbefaler at du ganger ut det som kan ganges ut og setter to strek under svaret. -4ac blir for eksempel +24m^2. Dette kan du trekke sammen med b^2 som står foran, og du kan løse ut rottegnet. nevneren blir 4. Lenke til kommentar
skisser Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Ja, det ser rett ut det der, men jeg tror du har glemt en m i -4AC Anbefaler at du ganger ut det som kan ganges ut og setter to strek under svaret. -4ac blir for eksempel +24m^2. Dette kan du trekke sammen med b^2 som står foran, og du kan løse ut rottegnet. nevneren blir 4. ok! takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå