Gå til innhold

Å skille mellom virkelighet og fantasi

Anbefalte innlegg

I den siste tiden har det vært mye fokus på videospill/dataspill og hvilken effekt det har på oss og at det kan være vanskelig for noen å skille mellom virkelighet og fantasi.

Vi må ikke glemme virkningen av religion og hva det faktisk kan føre til.

Her er det en liten gutt på 4 år som døde under eksorsisme. Gutten hadde lungebetennelse, men en sjaman klarte å overbevise moren og faren at han var under kontroll av en demon. Dette har skjedd flere ganger før og det skjer nettopp fordi man ikke klarer å skille mellom virkelighet og fantasi. Det er flere lignende saker der ute, det er bare å google det.

Massakren på Utøya ble utført av en person som led av vrangforestillinger. Personen så ikke noe galt i det han gjorde fordi hans tro om at det var riktig var så stor. Mennesker som dreper i dag i sin religions navn lider faktisk av det samme. Troen deres er for sterk til at de kan se at det de gjør er galt.

Hvorfor blir ikke dette diskutert opp og ned av media? Religion er skadelig det óg. Skulle det kanskje vært aldersgrense på bibelen eller koranen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror alle vardens bibler burde være merket med noe slikt ja... Noen tror alltid at dette ikke er fiksjon, de tror det er virkelighet..

... og tenker skjelden på at ekstra ordinære påstander krever ekstra ordinære bevis, bevis som har glimret med sitt fravær i to tusen år... Skulle vel være mer enn nok tid til å bevise disse gamle påstandene det skulle jeg tro, jeg mener, få ting har vel blitt lett SÅ mye etter som akkurat bevis for den kristne guden... Muslimene gir jo faan i bevis, der er det mer tro på det eller dø.... Sånn holdt kristendommen på før også, men siden de har måtte gå mange skritt tilbake fra makt og innflytelse og forsøker vel i dag heller å unnskylde det som ikke stemmer med virkeligheten i boka enn å bevise det... Så har du de som tror at alle er som dem og sluker alt som står der for god fisk da...

Men slike merker burde ha stått på permen ja...

Lenke til kommentar

Nei folk burde bare få sjansen til å bruke vettet sitt litt selv

Jo, det er sant det. Men alt skal jo "varselmerkes" for tiden, som Soulless nevnte. Hvorfor ikke ta med Bibelen i samme slengen? Det er jo tross alt veldig mange som leser den.

Endret av Metaldude
Lenke til kommentar

Det er jo tross alt veldig mange som leser den.

OG de tror det som står der er sant...

La oss dra noen sammenligniger... :Siden ingen har satt opp hus der de kan gå og tilbe julenissen, eller laget en bok som tar for seg forskjellige aspekter ved den tilbedelsen folk må ha av julenissen, som foreksempel at julenissens far, som egentlig er ham selv, ofret seg for seg selv på en slede for å bli kvitt synden han selv har skylden for, da det var julenissen selv som satte ut juletreet som Pipboy og pipgirl ikke måtte spise godteriene fra oppe i hagen på nordpolen... De ble jo som kjent lurt av en snakkende juledverg som fikk som straff at han møtte henge etter jule sladen til nissen hver eneste jul etter dette....

Hvorfor har vi ikke satt opp et tilbedningshus for julenissen? Han er da mye snillere enn den blodtørstige kristne guden vi har noe slikt som 1600 tilbednings hus som vi alle må betale for slik at de kan komme og tilbe denne påståtte guden de tror bor i det huset hver søndag....

Problemet med bibelen er at enkelte tror at det som står der er sannhet. Men uten bevis så er det ingen sannhet, kun påstander om sannhet... Så derfor må vi merke bibler og ikke noveller, for folk har en hang til å faktisk tro at våset som står i slike bibler er sannhet og ansette trollmenn som skal juge om påstandene... Bland annet fordi noen ignoranter har satt opp hus for den guden de tror skrev boka... Ingen har sa langt, (Og takk for det!!!) satt opp hus der de tilber Knausgård... Eller Tolkien... Eller R.R.Martin (Song of ice and fire, game of thrones...)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er jo tross alt veldig mange som leser den.

Problemet med bibelen er at enkelte tror at det som står der er sannhet. Men uten bevis så er det ingen sannhet, kun påstander om sannhet...

Problemet med innlegget ditt er at det etter mitt syn er usaklig. Hvorfor er det et problem for deg at Bibelen eksisterer, eller at folk tror det som står der er sant?

Lenke til kommentar

La oss dra noen sammenligniger... :Siden ingen har satt opp hus der de kan gå og tilbe julenissen, eller laget en bok som tar for seg forskjellige aspekter ved den tilbedelsen folk må ha av julenissen, som foreksempel at julenissens far, som egentlig er ham selv, ofret seg for seg selv på en slede for å bli kvitt synden han selv har skylden for, da det var julenissen selv som satte ut juletreet som Pipboy og pipgirl ikke måtte spise godteriene fra oppe i hagen på nordpolen... De ble jo som kjent lurt av en snakkende juledverg som fikk som straff at han møtte henge etter jule sladen til nissen hver eneste jul etter dette....

:D:thumbup:

Hvorfor har vi ikke satt opp et tilbedningshus for julenissen? Han er da mye snillere enn den blodtørstige kristne guden vi har noe slikt som 1600 tilbednings hus som vi alle må betale for slik at de kan komme og tilbe denne påståtte guden de tror bor i det huset hver søndag....

Folk må gjerne tro på julenissen for min del.

Kjernen i problemet er når (som er 'alltid' vil jeg anta) gudetro fungerer som en moralsk rettesnor og fasit/veileder.

Problemet med bibelen er at enkelte tror at det som står der er sannhet. Men uten bevis så er det ingen sannhet, kun påstander om sannhet...)

Rather stating the obvious, aren't we? ;)

Jeg er egentlig ikke så opptatt av bevisdelen, som du ser ut til å være. Selv om man kunne fremskaffe uomtvistelige bevis på at f.eks. den kristne bibel er sann (som da slår føttene under samtlige andre religioner - too bad hindus, buddhists and muslims!) ville det faktisk ikke endret mye for min del.

Dersom jeg hadde stått i perleporten ved min avskjed og måtte stå skolerett foran The Big Man Himself - ateist som jeg er - ville jeg skjelt ham ut etter noter;

"This changes nothing! (jeg er litt internasjonal i dag som du ser). Du er en selvrettferdig og hevngjerrig kuk! Det faktum at det finnes en overflod av kloke og samvittighetsfulle mennesker på planeten som åpenbart er i stand til å utkonkurrere deg med tanke på visdom og dypere mellommenneskelig omsorg er ufattelig!

Du er intet annet enn en himmelsk mafiaboss, en manipulator og passiv-aggressiv cunt!

DU kan dra til helvete!"

... hadde jeg sagt før jeg ble sendt ned i varmestua...

Er dette blasfemi og mangel på respekt?

Dersom Gud er Gud, så tror jeg han skjønner hva jeg vil frem til.

Slapp av tilbedere - jeg og Guder'n tar dette på kanal 2.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med innlegget ditt er at det etter mitt syn er usaklig. Hvorfor er det et problem for deg at Bibelen eksisterer, eller at folk tror det som står der er sant?

Fordi folk dreper hverandre over disse håpløse påstandene som de TROR er sannhet!

Og fordi religion fordummer mennesker. Å tro på disse påstandene FØR noe av det i det hele tatt er bevist er den største hjerne lammelsen vi har utsatt oss selv for.

Derfor er det et problem for meg, for deg, for ALLE at vi har folk som er ignorante nok til å tro at slike påstander i slike "hellige" bøker er noen sannhet, for det fordummer dem til å gjøre skrekkelige ting i den tro at de gjør den imaginære guden en tjeneste..

Og er det virkelig NOEN som på ramme alvor tror at verden blir et bedre sted hvis bare alle tror på den samme guden? Virkelig? Er det ikke på tide å våkne opp og se HVOR mye bedre verden var for 500 år siden da, når kristendommen hadde sine glans dager... Hvorfor er det ikke ansett som godt å leve på den tiden hvis det å tro på et sett med påstander var så forherligende og gjorde livet til en lek?

Det er alltid like gøy å lese når ateister påstår at fantasi er fantasi hvor sistnevnte konklusjon er basert på førstnevnte.
Det samme kan sies om religiøse, som ALLTID konkluderer med ren fantasi samme hvordan de snur og vender på det... ;)
Lenke til kommentar

Fordi folk dreper hverandre over disse håpløse påstandene som de TROR er sannhet!

Og fordi religion fordummer mennesker. Å tro på disse påstandene FØR noe av det i det hele tatt er bevist er den største hjerne lammelsen vi har utsatt oss selv for.

Her får jeg etterlyse substans: hvilke påstander? og hvilke bevis? Har du et eksempel på fordummelse, hvis ikke må jeg jo anta at du bare tar kommer med løse uttalelser, noe som er ganske uettertenkt i seg selv.

Derfor er det et problem for meg, for deg, for ALLE at vi har folk som er ignorante nok til å tro at slike påstander i slike "hellige" bøker er noen sannhet, for det fordummer dem til å gjøre skrekkelige ting i den tro at de gjør den imaginære guden en tjeneste..

Her konkluderer du med at det er et problem. Men jeg finner ikke god nok argumentasjon bak konklusjonen. Du skrev ovenfor at folk dreper hverandre over det du kaller påstander i Bibelen. Hvilke?

Og er det virkelig NOEN som på ramme alvor tror at verden blir et bedre sted hvis bare alle tror på den samme guden? Virkelig? Er det ikke på tide å våkne opp og se HVOR mye bedre verden var for 500 år siden da, når kristendommen hadde sine glans dager...

Jeg tror at verden blir et bedre sted hvis alle tror på den sanne Gud.

Hvordan vet du at kristendommen hadde sine glansdager for 500 år siden? Du har i hvertfall gitt uttrykk for at det er kristendommen som er et problem. Da må du identifisere hva i kristendommen som er et problem etter ditt syn.

Hvorfor er det ikke ansett som godt å leve på den tiden hvis det å tro på et sett med påstander var så forherligende og gjorde livet til en lek?

Jeg har ikke uttalt meg om det, og hva skjedde på den tiden som etter ditt syn gjorde at det ikke var en bra tid?

Lenke til kommentar

Her får jeg etterlyse substans: hvilke påstander? og hvilke bevis? Har du et eksempel på fordummelse, hvis ikke må jeg jo anta at du bare tar kommer med løse uttalelser, noe som er ganske uettertenkt i seg selv.

Påstander i all verdens bibler vel...

Her konkluderer du med at det er et problem. Men jeg finner ikke god nok argumentasjon bak konklusjonen. Du skrev ovenfor at folk dreper hverandre over det du kaller påstander i Bibelen. Hvilke?

Nå tenkte jeg i forhold til andre religioner jeg da, men de har gjort og gjør det fremdeles over den kristne bibelen også, Irland ringer kanskje en bjelle, der selv ateister kan ende opp med skudd hull i seg om de svarer feil på spørsmålet om de er ateister for den katolske eller protestantiske gud...

Hvor mange blir ikke drept nede i afrika hver dag over disse håpløse påstandene?

Jeg tror at verden blir et bedre sted hvis alle tror på den sanne Gud.
Og i hvem av de 35 000 grenene innen kristendom er det du står? Og hvordan kan du være så forbannet sikker på at det er guden din som er den eneste sanne guden? Du finner helt sikkert et par muslimer som er mer enn villige til å drepe deg for den uttalelsen, for så dumme blir de som tror at påstanden om den guden DE tror på er den eneste sanne... De tror på dette så hardt at det ikke er påstander for dem, men sannhet og fatter ikke at de, i lik het med ALLE påstander om ALLE guder, bare er løse påstander om en entitet som aldri har visst seg for noen utenfor i disse folkenes fantasi....

Så hvem gud er den sanne? Det vet vi jo ikke, for alle religiøse har kun sin egen fantasi og sitt føleri til at det er akkurat DEN guden som de tror på som er den riktige, så slik jeg ser det er det mye bedre å holde slike påstander utenfor når vi mennesker skal bli enige om ting. Men klarer religiøse det? Nope... De bare MÅ ut og forkynne påstandene sine og vil ikke folk tro så skal de tro, for deres gud ER den riktige samme hva og samme om alt av bevis glimrer med sitt fravær..

Men du er altså ikke enig i at det er på tide å legge guder på hylla og forsøke å enes over kunnskap og viten du...? For deg så er alt så mye bedre bare alle tror på den samme påstanden over den samme imaginære guden... Det gjør ikke noe om den guden bare eksisterer i folks fantasi og aldri har gjort noe i virkeligheten, bare folk tror på den samme fantasien..? Og religion er fremdeles ikke fordummende?

Lenke til kommentar

Kristendommen har sine gode og dårlige sider.

De gode er selvfølgelig at mindre intelligente (sier ikke at DU er det) tror på noe, de som har det dårlig har noe å vende seg til når det er et helvette. Ikke nok med det, men det forkynner også gode holdninger og etikk, også der er det noe av det.

Kristendommen hadde sine glansdager, å det er ikke nå. Grunnen til at kristendommen har en stor oppslutning i Norge idag, er fordi folk ikke melder seg ut av statskirken. Så enkelt er det. Grunnen til at Skandinavia består av et enormt flertall av ateister tilsier bare at vi er opplyste og setter vår lit til vitenskapelig fakta, å at vi har det godt. Nødvendigheten for tro er ikke tilstede i vårt samfunn.

Når det er sagt så kan du kikke mot Midtøsten, der hverdagen ikke er like lett, å religion har en mye,mye større rolle for veldig,veldig,veldig mange flere mennesker.

Tenker, du tror at verden blir et bedre sted om alle tror på "den sanne gud"?

enlighten me,please. Utopia, word?

Når først det er sagt, så er bibelen bygd på annengrads informasjon og øyenvitner. Å si at bibelen og Kristus er en påstand er ifølge min bok,helt riktig. Ingen vitenskapelig fakta har kristendommen og bygge på,ingen.

At Kristendommen har vært en lammelse for opplysning er ikke en påstand, men fakta. Å komme med en link,sitat eller historie med kilder for dette, er ikke vanskelig, men ikke noe jeg gidder å gjøre kl 1 på en lørdag.Type blasfemi av menn som faktisk satte spørsmål ved guds eksistens.

Kristendommen HAR drept, merk deg presens perfektum. I Skandinavia er det ikke lenger noe korstog eller vits å prøve å kristne noen med et sverd.

Det som jo er litt morsomt,tenker, er at kristnes argumentasjon til syvende og sist ikke er noe annet en religionsfrihet og individets rett til egen tro. Dere/du kan tro på nissen og de syv dverger for min skyld. Uansett hva dere gjør, kan dere ikke bygge bein under en røverhistorie som er blitt endret flere ganger.

Btw, var det ikke Paulus som satte den irriterende (å største grunn til at alle egentlig innerst inne hater kristne) regelen om å forkynne kristendommen?

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

Påstander i all verdens bibler vel...

Nå tenkte jeg i forhold til andre religioner jeg da, men de har gjort og gjør det fremdeles over den kristne bibelen også, Irland ringer kanskje en bjelle, der selv ateister kan ende opp med skudd hull i seg om de svarer feil på spørsmålet om de er ateister for den katolske eller protestantiske gud...

Hvor mange blir ikke drept nede i afrika hver dag over disse håpløse påstandene?

Jeg synes fremdeles du ikke besvarer hvilke "påstander" (eller vers) i Bibelen som skulle gi den eller Gud skyld i diverse, eller som tillater deg å "se ned på" Gud.

Det er ikke din måte å argumentere på jeg egentlig er ute etter å sette fingeren på, men latterliggjøringen og beskyldningen (som i innlegget ovenfor). Etter min mening har du ingen grunn til å latterliggjøre og beskylde verken Bibelen eller Gud.

Lenke til kommentar

Jeg synes fremdeles du ikke besvarer hvilke "påstander" (eller vers) i Bibelen som skulle gi den eller Gud skyld i diverse, eller som tillater deg å "se ned på" Gud.

1Mos 19,24

24 Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra ned fra Herren, fra himmelen. 25 Han ødela disse byene og hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som grodde på marken.

2Sam 24,15

15 Så lot Herren en pest komme over Israel fra morgenen og til den tiden han hadde fastsatt. Det døde sytti tusen mann av folket, fra Dan til Be’er-Sjeba.

Esek 09,05

5 Og til de andre sa han mens jeg hørte på: «Gå igjennom byen etter mannen og hogg ned for fote! Vis ingen medlidenhet eller skånsel. 6 Gamle og unge menn, unge piker, kvinner og barn skal dere slå i hjel og utrydde. Men rør ikke noen av dem som har merke på seg! Dere skal begynne ved min helligdom.»

2Mos 12,29

29 Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen.

30 Da fór farao opp om natten, han og alle mennene hans og alle egypterne. Det lød et fælt skrik i Egypt; for det fantes ikke et hus hvor det ikke var noen død.

2Kong 02,23

23 Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min mening har du ingen grunn til å latterliggjøre og beskylde verken Bibelen eller Gud.

Etter din mening? Les bibelen selv da og se selv hvor ufattelig dum og klønete denne guden er, hele noka er jo så latterlig at det ikke er til å tro at oppegående folk som har all den viten og den kunnskapen de trenger for å se nærmere på hva de selv tror på, fremdeles tror på dette latterlige våset i 2011... Men noen skjønner rett og slett ikke at bibelen ikke har noe å fare med, kun påstander. Jesus er en vits mot dagens standard og ingenting av det han påståelig skal ha sakt var enestående, orginalt eller nytenkende. Han hadde, i følge bibelen, en moral som de aller fleste i dag langt på vei overstiger, for hvem er det som i dag finner ting som slaveri greit?

Bibelen er egentlig ingenting å beskylde nei, det har du rett i for det er ingenting der som er verdig noen beskyldning heller. Dette er skrevet av ignorante jernalder menn forsøkte å forklare verden rundt seg med en blodtørstig, hevngjerrig, smålig og tilbednings kåt gud...

Siden ikke en dritt av påstandene i bibelen kan bevises er det eneste naturlige å gjøre å se helt bort fra påstandene der og ikke bry seg om dem, for de gir ikke noen ting å tro blindt på dem, det er bare fordummende. Vi bruker da ikke 2000 år gamle skrifter når vi skal bygge båter, fly eller andre ting vi i dag er flinkere enn før til å bygge, gjør vi vel? Så hvorfor i all verden skal vi da bruke en to tusen år gammel bok til å lære oss moral og etikk når vi har en moral og en etikk som er overlegen den som står i boka? Vi har også forklaringer på en masse områder bibelen ikke er i nærheten å gi, så hvorfor i all verden skal vi ta den boka alvorlig?

Hva skal vi med bibelen? Den inneholder bare påstander og lite annet og slik har det vært i to tusen år. På tide å endre det nå syntes jeg, så la oss legge overtro og religiøsitet på hylla og bruke kunnskap og viten isteden... Det har ført oss ingensteder i løpet av de to tusen årene vi har trodd på disse latterlige påstandene og det kommer til å føre oss ingensteds hen å fortsette å tro på disse påstandene...

Lenke til kommentar

Etter min mening har du ingen grunn til å latterliggjøre og beskylde verken Bibelen eller Gud.

Les bibelen selv da og se selv hvor ufattelig dum og klønete denne guden er, hele noka er jo så latterlig at det ikke er til å tro at oppegående folk som har all den viten og den kunnskapen de trenger for å se nærmere på hva de selv tror på, fremdeles tror på dette latterlige våset i 2011...

Vil bare poengtere at Norge og Skandinavia er delen i verden med flest ateister, selvfølgelig ikke uten grunn.

Har trådstarter blitt ateist nå, eller hvordan ligger det ann?

Lenke til kommentar

Har trådstarter blitt ateist nå, eller hvordan ligger det ann?

Er ikke sikker på hva det har med noen ting å gjøre, men til informasjon så er dette noe jeg fant ut i min barndom. Det var rundt tredje- til fjerdeklasse (8-9år). Jeg husker jeg ble utstøtt av vennene mine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...