Gå til innhold

Maskinen restarter.

dimiles

Anbefalte innlegg

Hei

Den siste tiden (de siste 3-4 mnd) har maskinen hatt en tendens til å restarte en gang i blant. Dette skjer som oftest inni på vei inn på en server i counter-strike, men også når jeg bare sitter på irc/surfer. Dette har skjedd før, og pc'en var inne på reperasjon for lenge siden. Men nå i det siste har det altså begynt å skje igjen.

Jeg har Windows Xp 2002 pro.

HK: Soltek 75FRV

CPU: AMD XP1800+

MINNE: Twinmos 256 mb PC2100 CL2,5

GRAFIKK: GFTI4200 64 MB

PSU: Ukjent 230 W.

Jeg har en følelse av at det er for lite psu, men vet ikke om dette egentlig kan være grunnen. I går prøvde jeg å stille på spenningen til rammen elns fra 2,5 til 2,6 i bios. Han jeg snakket med mente dette kanskje kunne hjelpe, men det gjorde det altså ikke. Håper ikke jeg må kjøpe nye deler. Tar gjerne i mot alle tips og forslag som jeg kan gjøre. Både i BIOS, i os og ellers. Håper på mange svar, og håper dere fikk all infoen dere trengte.

Mvh

Fortvilet DiMiles :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lån bare en annen psu og test med da

Problemer med strømforsyningen

Prosessoren kalles ofte for PCens hjerne. Det er nærliggende å kalle strømforsyningen PCens hjerte - det er fra denne strømmen "pumpes" ut til PCens forskjellige komponenter.

Dessverre er strømforsyningen også en av PCens mest undervurderte komponenter. Den gjennomsnittelige kjøper vet lite eller ingenting om strømforsyninger og kan derfor vanskelig stille krav til den. Dette vet også PC produsentene så strømforsyningene er en god kandidat når kostnadene skal kuttes - en hundrelapp pr. PC blir mye penger når årsproduksjonen er flere millioner PCer. Den samme hundrelappen kan heller brukes til et modem (de får mange modem for en hundrelapp), software eller noe annet som PC produsentene vet virker langt mer sexy og tiltrekkende på kjøperene enn en strømforsyning.

En dårlig eller underdimensjonert strømforsyning kan forårsake mange problemer. Denne listen med PC problemer er ofte forårsaket av en dårlig strømforsyning.

* Alt er dødt (strømforsyning er kaputt)

* Problemer med å starte opp (mange mulige årsaker).

* Disker og vifter spinner ikke (ingen +12V)

* Disker og vifter spinner, men ingenting annet skjer (inget Power-Good signal)

* Vilkårlig rebooting under bruk (mister Power-Good signal)

* Vilkårlig "henging" under bruk (dårlig utspenning)

* RAM feilmeldinger (hvis samme adresse er det trolig selve RAMen det er feil på).

* Overoppheting (vifteproblemer).

* Elektrisk støt ved berøring av kabinett (spenning ligger til ujordet chassis).

Enkleste og beste metode for å finne ut om det er strømforsyningen som forårsaker problemene er å prøve med en annen strømforsyning av god kvalitet. Det lønner seg sjeldent å reparere strømforsyinger, til det er timesprisene for høye og nye strømforsyinger for billige. Er det kun snakk om å bytte en sikring så kan det være verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Ja, men det som er litt rart er at maskinen restarter veldig lite i starten, og etterhvert som tiden går skjer det flere og flere ganger. Det er vel ikke tegn på at PSU er for lite. Er det? Når det skjer flere og flere ganger med tiden. Hvis det hadde vært PSU ville den vel restartet jevnlig. Eller?

Mvh

Jens

Lenke til kommentar
Ja, men det som er litt rart er at maskinen restarter veldig lite i starten, og etterhvert som tiden går skjer det flere og flere ganger. Det er vel ikke tegn på at PSU er for lite. Er det? Når det skjer flere og flere ganger med tiden. Hvis det hadde vært PSU ville den vel restartet jevnlig. Eller?

Mvh

Jens

Det er umulig og si , komponenter kan bli varme o.s.v

lån bare en annen psu da ..

Lenke til kommentar

Mvh

Jens

Det kan ikke være at du har dårlig luftstrøm i PSU'en slik at den blir varm og feiler termisk? :shrug:

Lenke til kommentar

230 W we i utgangspunktet alt for lavt for et "moderne" system. Så det er nok det første jeg hadde byttet.. Ja jeg hadde faktisk byttet den hvis den ikke er av "goldenleague quality". Noe som jeg tviler på siden den er en NoName PSU.

Dette med at PSU failer Termisk ... blir for varm på norsk... og blir værre etter tid kan foklareres slik:

Alle PC tiltrekker seg hybbelkaniner. Hvis du f.eks røyker har hus dyr og lang hårete tepper burde du ta en invendig "rens".

Et annet punkt som kan forværre situasjonen er varm inne luft som følge av været eller oppvarmet rom.

Men det hooteste tips er forsatt og bytte PSU din

Lyjke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...