Gå til innhold

Offentlig IP adresse funker ikke

coshr

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nå vært i kontakt med Altibox Kundeservice og Linksys Support 4-5 ganger, uten å komme med noe særlig langt.

Jeg har et brev fra 2009, med informasjon om IP-adresse, default gateway, subnet maske og primary og secondary DNS, jeg skal bruke for å få offentlig IP adresse.

Når jeg derimot fyller denne informasjonen inn i "Static IP" oppsettet på ruter oppsettet mitt, så funker ikke nettet lengre. Har en Linksys WRT320N ruter.

Har fått bekreftet av Altibox at informasjonen er korrekt.

Hva er det jeg gjør galt?

Hvis man går inn på IPv4 instillingene på nettverket jeg bruker, er det vel noen instillinger som har med dette å gjøre. Hva må jeg skrive inn/gjøre her?

Hvis det blir lettere går jeg gjerne med på Teamviewer.

Mvh

coshr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en dynamisk ip og ikke en statisk ip, sant?

IP adressen din vil endres når du restarter / skrur av og på routeren, så du kan ikke velge noe statisk der.

E: Hvis du faktisk har en statisk ip adresse bør du heller sjekke port forwarding av det aktuelle innholdet du vil dele / hoste til verden. Du skal også kunne velge en datamaskin som skal ta imot den offentlige ip adressen, men dessverre kan jeg lite om routeren din.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

for å ta hele regla;

modem (altibox) har internett ip adresse -> inn til wan på ruter. ruter lager en "branmur" mellom deg og altibox. og du ender med f.eks 10.0.0.1 / 192.168.0.1 som ipadresse.

for å åpne en port trenger du enten et program som støtter upnp eller gjøre dette manuelt.

edit: om det er en ekstra ruter i altibox kan du sette rutern til å ha samme iprange og deaktivere dhcp server på rutern. da altibox vil ta seg av dette.

edit2: om dette er tilfellet skal lankabel inn i vanlig port på ruter.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

For å sette statisk ip i routeren din må altibox modemet stå i bridge og du må ha bestilt fast IP fra altibox....

Har du ikke fast ip så må du og sette altibox modemet i bridge for å kunne kjøre port forwarding på Linksysen..

Da setter du linksysen opp til å motta ip automatisk.

Når altiboxen står i bridge får du den Offentlig IP adresse på linksysen..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...