Gå til innhold

Hjelp til jobb offshore / boredekksarbeider


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg lurte på om noen hadde gode kjennskaper til hvordan jobbmulighetene er for jobb offshore som boredekksarbeider og hjelpearbeider nå.

 

Jeg har studeiekompetanse (tatt som privatist, med mest 6`ere, og 5`ere, noen 4`ere).

 

Jeg skal nå ta kursene: VG2 brønnteknikk, SRC / VHF Sertifikat, G4 - Traverskran og GSK - Sikkerhetskurs.

 

Jeg lurte på om noen som jobbet offshore har greie på om det er gode jobbmuligheter når man har tatt de kursene. Det som potensielt trekker ned for meg er at jeg ikke teknisk fagskole, og jeg har ikke så veldig mye praktisk yrkeserfaring.

 

Håper på seriøse svar fra noen som har peiling.

 

Det jeg lurer på er:

 

- Er det lett å få jobb som boredekksabeider med de kursene, men uten fakskole og mye praktisk yrkeserfaring? Eller er det veldig mange jobbsøkere om beinet, slik at selskapene kan velge og vrake, og velger de med fagskole, slik at det blir vanskelig å få jobb for oss som ikke har det enda? Eller er det ikke så mange om beindet, slik at de tar inn folk også uten fagskole?

 

- Jeg har prøvd å søke på nett etter stillingsannnonser for boredekksarbeider/hjelpearbeider, men har ikke funnet noe særlig. Hvor kan jeg finne flere stillingsannonser, slik at jeg kan se hvilke krav de stiller til kurs, utdanning, yrkeserfaring osv.?

 

- Er boredekksarbeider og hjelpearbeider det samme? Eller er det to forskjellige yrker?

 

- Er det vanlige å jobbe to uker på / 4 av, eller er det vanligere med 2 på / 2 av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner to personer som har gått VG2 Brønnteknikk, begge fikk lærlingeplass offshore etter det året, han ene holder fortsatt på med lærlingetiden. Han andre begynte på forkurs til ingeniør etter han ble ferdig med fagbrevet, han sa han fikk 3 jobbtilbud.

 

Vet ikke hvor nyttig dette var, men.

Lenke til kommentar

Det er vanlig med to uker på, 4 av som turnus.

 

Det er ikke lett. Slik som du gjør, tar kurs på privat tid, er sannsynligheten for at du får jobb, om du ikke kjenner noen i oljebransen, veldig liten.

 

Det er skrevet mye folk som tar diverse kurs, som forøvrig er jævlig dyre, for å komme ut på plattformer, men ikke kommmer ut. Derfor burde du kanskje tenke litt over hvorvidt du vil betale 30-60k for kurs som du kanskje ikke får noen nytte av i livet.

 

Boredekksarbeider er det laveste innen oljeplattform har jeg hørt. Unntak må kanskje være vaskehjelp, så jeg vil anta at hjelpemannskap og boredekksarbeider er noe ala det samme ja.

Endret av TanglewoodD
Lenke til kommentar

 

Det er skrevet mye folk som tar diverse kurs, som forøvrig er jævlig dyre, for å komme ut på plattformer, men ikke kommmer ut. Derfor burde du kanskje tenke litt over hvorvidt du vil betale 30-60k for kurs som du kanskje ikke får noen nytte av i livet.

 

 

 

Vennligst henvis til alle de stedene det er "skrevet mye om at folk tar kurs, men ikke kommer kommer ut", virker som et useriøst svar om du ikke kan henvise til flere av de påståelige "mange" stedene der det er skrevet om det.

 

 

 

Boredekksarbeider er det laveste innen oljeplattform har jeg hørt. Unntak må kanskje være vaskehjelp, så jeg vil anta at hjelpemannskap og boredekksarbeider er noe ala det samme ja.

 

 

Vet du engang hva en boredekksarbeider gjør? Høres ikke sånn ut.

 

Jeg poengterte at jeg ønsket seriøse svar. Ditt svar virker alt annet enn det.

 

Noen andre som har mer peiling enn dette forumtrollet?

Endret av Jonebuldis
Lenke til kommentar

Ifølge den artikkelen:

 

"For å få jobb offshore er den vanlige og foretrukne utdanningsveien å ta et videregående kurs 1 (Vg1); enten elektro eller teknikk og industriell produksjon (TIP). Etter Vg1 følger ytterligere ett år på skolebenken, Vg2. Tredje og fjerde år foregår i en lærebedrift – før fagprøve."

 

Da er det isåfall VG1 TIP i tillegg til kursene over. Og VG1 TIP består av noen tekniske fordypningsfag i tillegg til masse almenne videregående "fellesfag" som Gym, Norsk, Engelsk Matte og Naturfag. Når man har alle de "fellesfagene" fra før, blåser man jo gjennom VG1 TIP på noen måneder.

 

Og "ytterligere ett år på skolebenken" er en frisinnet overdrivelse for VG2 brønnteknikk, den kan man også ta over noen måneder.

Endret av Jonebuldis
Lenke til kommentar

 

Det er skrevet mye folk som tar diverse kurs, som forøvrig er jævlig dyre, for å komme ut på plattformer, men ikke kommmer ut. Derfor burde du kanskje tenke litt over hvorvidt du vil betale 30-60k for kurs som du kanskje ikke får noen nytte av i livet.

 

 

 

Vennligst henvis til alle de stedene det er "skrevet mye om at folk tar kurs, men ikke kommer kommer ut", virker som et useriøst svar om du ikke kan henvise til flere av de påståelige "mange" stedene der det er skrevet om det.

 

 

 

Boredekksarbeider er det laveste innen oljeplattform har jeg hørt. Unntak må kanskje være vaskehjelp, så jeg vil anta at hjelpemannskap og boredekksarbeider er noe ala det samme ja.

 

 

Vet du engang hva en boredekksarbeider gjør? Høres ikke sånn ut.

 

Jeg poengterte at jeg ønsket seriøse svar. Ditt svar virker alt annet enn det.

 

Noen andre som har mer peiling enn dette forumtrollet?

 

 

Beklager, jeg gikk utifra at du klarte å bruke en søkemotor. Det er ingen påstand jeg kommer med. Offshore arbeid er et ettertraktet yrke, grunnet lønn og turnus. En lett vei gjennom nåløyet er det mange som ønsker,å mange ønsker å gjøre penger av mangfoldet som ønsker den lette vei, ala kurs.

 

Du søker svar på et forum,der alle kan komme og skitne til litt. Inkludert meg selv. Jeg skriver det jeg har lest i diverse artikler om det, å av det jeg har hørt av andre offshore-interesserte på dette forumet. Det er gratis og fritt for alle, så legg fra deg den holdningen, din sopp.

Endret av TanglewoodD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...