Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Satt sammen ny PC - vil ikke starte

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, har jeg nettopp satt sammen den nye pcen min fra komplett.no. Jeg får 0 respons fra PC'en når jeg trykker på powerknappen. Lyset fra hovedkortet indikerer at det får strøm, men jeg får som sagt ikke noe som helst tilbake når jeg trykker på knappen.

komponenter:

HK: ASUS P8P67-M PRO B3, Socket-1155

CPU: Intel core i3 3.1 ghz

HDD: Seagate barracuda 500gb

RAM: Corsair XMS3 1866MHz 8GB Vengeance CL9

GPU: HIS Radeon 6970

PSU: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

Case: Fractal Design Arc Mini Tower Sort

Trodde først at jeg hadde plugga pins'ene til powerbutton osv feil, men etter å ha lest meg god og mett på håndboken fant jeg ut at det kan jeg ikke ha gjort. Endte likevel med at jeg kjørte PC'en til en kompis som jobber innen IT, og driver med det en del på fritiden.

- flyttet på rammen, testet annen ram, prøvde å starte uten ram

- prøvd annet skjermkort, og uten skjermkort

- fikk ikke respons via resetknapp heller.

Han ramset opp en hel del ting, men jeg husker ikke helt hva han sa. Skal edite det inn i posten etterhvert.

Noen som har hatt lignende problem? Jeg har tenkt å prøve et annet kabinett i morgen, da jeg tror det kan være noe så enkelt som at panelet til pwrknappen og resetknappen er defekt. Kompisen min mente dette ikke var så sannsynlig dog.

Vært fint om andre har noen tips å komme med til hva det kan være, og hvordan jeg kan løse det.

Hvor mye sånn ca vil det evt koste å sende inn pcen til en lokal databutikk for å få sjekket det opp? Jeg orker rett og slett ikke å sende mer defekte deler til komplett, da det tar så lang tid å få ting igjennom.

Endret av vetvik_slv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å sette inn PWR pinnen andre veien(ser du skriver at du har lest, men har du testa:P )? Mulighet til å prøve annen PSU?

Skal gå an å starte PC'n uten å bruke knappen framme på kabinettet, har sett det her på forumet så sikkert bare å søke litt :)

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Har prøvd å snu på den ja, uten hell. Har dessverre ikke en PSU jeg kan teste med. Men er jo litt merkelig at det er PSU'en som er problemet, når den gir hovedkortet strøm?

En annen IT-venn av meg sa jeg kunne starte pcen ved å ta et skrujern borti de 2 metallpinnene du setter pwr sw på, men at jeg måtte ha tunga rett i munnen om jeg skulle prøve meg på det - men det vil jeg ikke ta sjangsen på. Får bare søke etter annen måte å starte den opp på.

Takk for svar forresten. :)

Lenke til kommentar

Dette prøvde jeg når jeg fikk pcen hans:

- Prøve å rette på start/restartpins, prøvde å bytte de om

- Sette i rammen på forskjellige måter, forskjellige slotter, kun 1 brikke etc

- ta ut "unødvendige" kabler (cdrom/hdd/ekstra usb/ekstra lyd/vifter) både fra hk og strømforsyning

- Ta ut og inn alt av kabler

- prøvde annet skjermkort, uten skjermkort

- bytte cpuvifte strømkontakt (var 2 stk på hk

- bytte om på 8 pins strøm for hk (var en for hk og 1 for gpu på psu)

- ta ut bios batteri

Klarer ikke helt å skjønne hva som er feil med pcen.

- pcen får strøm (powerled på hk lyser)

- om rammen hadde hatt problem ville den ha startet og gitt feil (bluescreen elns)

- skjermkort trenger man ikke for å starte så det skal ikke ha betydning

- Ville pcen startet om prosessoren hadde hatt feil?

- Eneste jeg kan komme på å prøve er å prøve en annen psu, jeg hadde desverre bare en eldre uten 8pins for hk

Lenke til kommentar

har du prøvd å jump starte strømforsyningen for å se om den virker som den skal?

Dette gjøres ved å bruke feks en binder (eller en avisolert ledning. Eller egentlig hva som helst som kan lede strøm)

Du tar ene enden av bindersen (eller noe annet) ned i den grønne kontakten på 24pins kabelen og den andre enden i en av de svarte kontaktene. Husk å koble strømforsyningene fra alt i pcen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...