Gå til innhold

SSD RAID 0 På ASUS X58 SABERTOOTH

Qepz

Anbefalte innlegg

Har akuratt kjøpt et ASUS X58 SABERTOOTH hovedkort og 2x CORSAIR FORCE 60GB SSD disker. De 2 SSD Diskene vil jeg sette opp i raid 0 for og så instalere OS på diskene. Problemet jeg har er at i RAID menyen for og sette opp disker i RAID så klarer jeg bare og sette opp sekundar harddiskene mine(2X WD 500GB BLACK) i raid. SSD diskene kommer ikke opp på lista over harddisker som er tilgjengelige for RAID opsett. Har dette noe med at de er i 6GB/S SATA Slottene på HK eller kansje at jeg har instalert OS På den ene for og test kjøre riggen. Føler at jeg har hevet 800kr for en ekstra SSD Disk ut vinduet vis jeg ikke får satt de opp i RAID0 for og samkjøre de. Hadde ikke dette problemet på den gamle riggen min, som hadde et EVGA 750i SLI FTW HovedKort. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på om det har noe med 6 Gb/s slottene å gjøre.

Noe som er viktigere , er at du rett og slett ikke bør bruke de portene til SSD'er.

De er nemlig kjent for å yte dårligere enn ICH10R ( som er native).

4t3gyg.jpg

Det er vel de hvite som er 6 Gb/s porter i det bildet.

Prøv helle de sorte ( er vel 6 stk ), som vil gi deg bedre ytelse.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hmm, kan prøve og bytte de. Kansje de kommer opp på hardisker som kan brukes til raid lista og. Virker som det er lite informasjon ute og går på nettet om dette her, har og lest i manualen utallige ganger uten og finne utav det.

Lenke til kommentar

SATA porter er ikke bare SATA porter, bak enhver port sitter det en kontroller.

Når hovedkort bygges, så kan de reklamere med flere porter, dessverre skal prisen ned så kontrolleren bak dine hvite porter eller 6 Gbit portene er på godt norsk ræva.

Faktisk så ville jeg ALDRI ha brukt de til en SSD, men prismessig ligger de så nært 3Gbps portene i sin tid at HK produsentene bare slenger de på.

Løsningen? Flytt diskene over på de svarte som tilhører ICH10R sørbroa, dette er en kontroller som er integrert i brikkesettet og av Overraskende god kvalitet.

Selv om du mister litt total båndbredde så vinner du på andre felt, faktisk såpass mye at veier opp for båndbredde tapet.

Hadde det vært ett Sandy Bridge hovedkort, så er saken annerledes, der har Intel SATA 6 porter som tilhører brikkesettet og som IKKE er en billig kontrollerbrikke som er loddet fast på ett PCI-E spor.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener de sorte , som er native ( dvs at det er ICH10R )

De hvite er såkalte bonusporter (Marvell)

Litt pirk - det er ikke 3 GB/s , men 3 Gb/s

Ah, ok. Så jeg burde få betydelig bedre performance av og ha de i native slots, i tilegg til raid0. Bare for å bli sikker her. B=BIT og b = byte ?

Lenke til kommentar

Done :)

Alt fungerer perfekt her, merket forsjell på disk hastighetene allerede nå som jeg instalerer drivers osv. Takk for hjelpen, setter veldig pris på det :D

Og ja, har lest igjennom alle inleggene nøye, nyttig kunnskap :)

Endret av Qepz
Lenke til kommentar

SATA porter er ikke bare SATA porter, bak enhver port sitter det en kontroller.

Når hovedkort bygges, så kan de reklamere med flere porter, dessverre skal prisen ned så kontrolleren bak dine hvite porter eller 6 Gbit portene er på godt norsk ræva.

Faktisk så ville jeg ALDRI ha brukt de til en SSD, men prismessig ligger de så nært 3Gbps portene i sin tid at HK produsentene bare slenger de på.

Løsningen? Flytt diskene over på de svarte som tilhører ICH10R sørbroa, dette er en kontroller som er integrert i brikkesettet og av Overraskende god kvalitet.

Selv om du mister litt total båndbredde så vinner du på andre felt, faktisk såpass mye at veier opp for båndbredde tapet.

Hadde det vært ett Sandy Bridge hovedkort, så er saken annerledes, der har Intel SATA 6 porter som tilhører brikkesettet og som IKKE er en billig kontrollerbrikke som er loddet fast på ett PCI-E spor.

Dette må testes :) takk for tips

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...