Gå til innhold

Ærlige og detaljrike hodetelefoner for studiobruk

stiansa

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt et par Sennheiser HD 280 pro i fire-fem år, og jeg har vært 90% fornøyd med dem. Det jeg har likt best med dem er hvor godt de sperrer verden ute. De får litt trekk for å skape en nokså fuktig atmosfære i ørene etter noen timers kontinuerlig bruk, men sånn må det kanskje være når de har så god støyskjerming? Men nå har det meste av plasten i bøylen knekt opp i biter og klokkene henger kun sammen i en tynn ledning. På tide å kjøpe nye!

Jeg ønsker meg et par hodetelefoner som er lukkede og med god støydempende funksjon. Lyden må være "ærlig", i den forstand at den ikke booster bassen eller diskanten over de øvrige frekvensene, og ikke farger lyden på noen måte. De må egne seg til musikkproduksjon med tanke på flikking på knapt hørbare detaljer som subtil romklang, etc.

Jeg har sett litt på Audio-technica ATH-M50. Vil jeg bli fornøyd med dem?

Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til dette med aktiv støydemping - er dette noe som kan gå på bekostning av lydkvaliteten ellers?

Mitt pristak er ca 1500,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ærlige hodetelefoner sier du. Si fra når du finner en, for ingen er nemlig like. Alle som en har sine fordeler og ulemper. De er like individuelle som folk sin hørsel.

Sennheiser HD 280 Pro har bra med bass, men det er blitt din referanse for normal bass, og noe du har tilpasset deg. Det viktigste i en hodetelefon for produksjon er at den er åpen på detaljene. Frekvensrespons lærer du deg stort sett lett å kompensere for. Personlig skulle jeg ønske jeg hadde noen litt stivpappede hodetelefoner av og til, for detaljrikdommen forsvinner i stor grad når du kjører samme kilden inn på høyttalerene, selv høyoppløselige nærfeltsmonitorer, men man får ikke både i pose og sekk. Akk :)

I forhold til grafen på headroom så har du plukket ut en temmelig lik erstatning i forhold til frekvensrespons. Aktiv støydemping antar jeg at du har kontroll over via en bryter eller noe, så det er vel mest å anse som en bonus som kanskje funker bra. Da er det jo et pluss, ellers kan du jo bare la være å bruke den funksjonen hvis den ødelegger lydbildet i for stor grad.

Graf:

http://tinyurl.com/50vs280

Lenke til kommentar

Jeg er kjøpte ATH-M50 til ett famielimedlemm og benyttet meg av sjangsen til å teste de opp mot akg k701. Jeg må si Ath-m50 leverer meget god lyd til prisen, tviler på at du får noe bedre til under 1500kr.

Og til slutt, Ath-m50 har ikke aktiv støydemping slik prisguiden anntyder =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...