Gå til innhold

Tørket polariseringsfilter med linsepapir


Anbefalte innlegg

Var uheldig å få fingeravtrykk på filteret og tenkte jeg skulle prøve å tørke det vekk med linsepapir.

Det viste seg at jeg graverte tusenvis av små riper og noen som syntes ganske godt. Kan konkludere med at filteret er ødelagt.

Jeg bare spør om hvilken metode jeg bør bruke for å gjøre rent slikt utstyr?

 

Jeg er ganske uerfaren, men lærer likevel av mine feil :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker en lenspen + blower (jeg har en alt-i-ett sak fra Vanguard) + evt. en god optikklut.

 

Blåser av først, så bruke børsten i lenspen'en - da skal du ha fått vekk det meste som kan lage riper. Så bruke filtpennen i andre enden av lenspen'en.

Evt. puste på objektivet/filteret hvis det er noe mer motstridig og så pusse med både filtpennen og optikklut. Har noe rensevæske for optikk, men den brukes kun i "nødstilfelle".

Lenke til kommentar

Kvaliteten på coatingen på filtrene er veldig forskjellig uavhengig av pris, har faktisk fått skjolder på et filter til rundt 1K etter bruk av veske, Jeg brukte en engangs-renseklut for optikk som inneholder veske til dette.

 

I fjord eller året før var det en større diskusjon rundt dette her på forumet, tar jeg ikke helt feil så blei konklusjonen at man ikke burde bruke renseveske men heller skylle filter under rennende vann eventuell litt mild såpe hvis nødvendig. Det skal ikke være farlig med og bruke en klut beregnet for dette, men nå spiller også kvaliteten på filtret inn her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...