Izzydrum Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hei. Noen som vet hvor jeg kan få tak i nok eggekartong til å dekke vegger og tak på ett studio på 15m2? Mvh. Magnus U. A. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Noen som vet hvor jeg kan få tak i nok eggekartong til å dekke vegger og tak på ett studio på 15m2? En bedre løsning ville nok være å henge tykke tepper ca 5 cm fra veggen på veggen bak mixepulten og litt ut på sidene (iallefall forbi ingeniøren). Bak bør det være en difusor (en bokhylle gjør nytten). Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Hele poenget med eggekartongen er jo at den er diffusor, og så skal du ha en diffusor 'i tillegg'? Lenke til kommentar
Leoron Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 vi oppsøkte en bonde og kjøpte inn nok eggebrett til å dekke et 20 kvm stor rom for en snaue hundrings. Dette er riktig nok over ti år siden, men det koster deg nok ikke så mye i dag. -Det funket meget bra foresten. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 vi oppsøkte en bonde og kjøpte inn nok eggebrett til å dekke et 20 kvm stor rom for en snaue hundrings. Dette er riktig nok over ti år siden, men det koster deg nok ikke så mye i dag.-Det funket meget bra foresten. Måtte du spise alle eggene Lenke til kommentar
Leoron Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 vi oppsøkte en bonde og kjøpte inn nok eggebrett til å dekke et 20 kvm stor rom for en snaue hundrings. Dette er riktig nok over ti år siden, men det koster deg nok ikke så mye i dag.-Det funket meget bra foresten. Måtte du spise alle eggene RAP.... mfff. :-? Lenke til kommentar
Izzydrum Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Jeg for vel ringe bonden da. Magnus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Hele poenget med eggekartongen er jo at den er diffusor, og så skal du ha en diffusor 'i tillegg'? Neppe. Du oppnår lite og ingenting med å kle alle veggene i et studio med diffusorer. Eggekartonger blir mest brukt som absorbenter (diffusorer bør være hardere). Lenke til kommentar
Davidlyd Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Det vil i høy grad absorbere, men også diffusere. Er absorbsjonen et problem kan man jo lakke e.l., dette vil medføre lavere absorpsjonskoeffisient. En veldig bra diffusor er det dog ikke.. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 Det vil i høy grad absorbere, men også diffusere. Jo, men alt som ikke er en ren flate vil jo virke som en diffusor på en eller annen måte. Eggekartonger har dårlig diffusor-funksjon både pga av absorbsjonsevnen (den er heller ikke så ekstremt bra) og pga. av den regulære formen (ett irregulært mønster egner seg bedre som studio-diffursor, en bokhylle vil fungere bedre). Lenke til kommentar
Davidlyd Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 "(ett irregulært mønster egner seg bedre som studio-diffursor" Helt klart, men diffusjon oppstår alikevel Bokhyller er ok , ja. Men man må nesten plassere bøkene litt hulter til bulter for å få ordentlig effekt. Står ryggen til bøkene på en lik linje er vi like langt.. Lenke til kommentar
Izzydrum Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 Ser ut som jeg startet en kraftig diskusjon her :-? Har nå trepanel vegger, og treplater i tak. Må vel uansett bli bedre lyd med eggekartonger på tak og vegger vel? (fant en bonde foresten, koster 1 kr. pr. brett, og det går 9 brett pr. m2) Mvh. Magnus U.A. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Helt klart, men diffusjon oppstår alikevel Joda, diffusjonen oppstår, men det hjelper ikke akkurat å kle alle veggene med diffusorer i et studio, var mitt poeng. Personlig synes jeg at eggekartonger er oppskrytt, ødelegger mer enn hva man får igjen. ------------------------- Mua, se her for å lese hva jeg synes (stod litt lenger oppe): En bedre løsning ville nok være å henge tykke tepper ca 5 cm fra veggen på veggen bak mixepulten og litt ut på sidene (iallefall forbi ingeniøren). Bak bør det være en difusor (en bokhylle gjør nytten). Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Dette har jeg prøvd ut, i flere rom. Ut fra mine erfaringer er det ikke noen vits i å kle veggen helt. Rommet blir så dødt at det ikke går an å synge reint i, for eksempel. (Det er vanskelig nok som det er..) "Sjakkmønster" er etter min erfaring et passende mønster. (Det kan godt tenkes at du finner ut noe annet.) Mener også å huske at noen eggebrett i snor fra taket over trommesettet hjalp på lekkasje mellom mikrofonene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå