toro6 Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 (endret) For ikke så lenge siden byttet jeg termostat fordi anlegget ikke blåste særlig varmt. Nå derimot blåser det nesten bare varmt. Er det noen annen grunn til at anlegget skal oppføre seg slik, eller er den nye delen ødelagt? Noen ganger kommer det kald luft, spesielt hvis jeg trykker "off" og fyrer det opp igjen.. Burde selvfølgelig legge til at vi snakker 02 modell med auto klima. Endret 10. november 2011 av toro3 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Jeg ville prøvd å lokalisere reguleringsventilen for varmtvannet som går inn i kupeen. Sjekk om denne fungerer/beveger seg ved betjening av temperaturhjulet inni bilen. Beveger den seg ikke, er det feil på overføring mellom hendel og ventil. Beveger den seg, er det selve ventilen som har hengt seg opp. Dette gjelder hvis reguleringen går via wire, går den elektronisk er det kanskje litt verre. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 10. november 2011 Forfatter Del Skrevet 10. november 2011 Takk for noe som hørtes ut som en mulig løsning, men det styres med knapper. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Ok, da blir det litt værre siden ting er elektronisk. Men alt er mulig å fikse men klarer du å finne reguleringsventilen, vet ikke helt åssen den funker på din mondeo men min 95modell mondeo så er det lettere. Skal se om jeg kan finne ut av det i løpet av dagen Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Heldigvis passer feilen til årstiden. Hadde det vært sommer så.. Egentlig er jeg redd motoren skal gå istykker bare jeg åpner panseret, men det går jo an å ta en titt nedi der. Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 11. november 2011 Del Skrevet 11. november 2011 Heldigvis passer feilen til årstiden. Hadde det vært sommer så.. Egentlig er jeg redd motoren skal gå istykker bare jeg åpner panseret, men det går jo an å ta en titt nedi der. Hehe, men hvis ser der du kan regulerer varmeapperatet, så bøyer du deg ned på gulvet å ser bak der å kanskje du finner reguleringsventilen der, ellers har du noe av varmeapperatet under panseret Kanskje dårlig forklart men håper du finner ut av det Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 11. november 2011 Forfatter Del Skrevet 11. november 2011 Den bilen der er ikke akkurat noen ukjent profil på bygdas verksteder, men å ha det samme problemet to ganger på to år er rimelig irriterende. Men da har jeg et lite prosjekt, og som sagt så gjør jo utetemperaturen problemet mindre prekært. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Har du prøvd å regulere temperaturen selv eller står det bare på auto? Endret 13. november 2011 av Gryterett Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Jeg bruker aldri autofunksjonen. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nå vet ikke jeg hvor avansert type klimaanlegg du har, men klimaanlegget skal ha en tempføler som sitter inni bilen for da det skal bli like varmt eller kaldt som det står på panelet. Hvis denne føleren ikke er i orden så kan anlegget få beskjed om at det er iskaldt i bilen og kjøre på med full varme. Jeg ville snakket med ford, det kan hende det er et kjent problem. Du sier du har hatt bilen din på verksted på bygda? Dvs verksteder som tar inn alle slags merker? Selv om jeg jobber på et selv så kan jeg innrømme at det er ikke alt vi kan like godt og vet like mye om som et merkeverksted. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Det var et Mekonomen verksted som byttet termostaten i fjor. De har ikke sett på dette problemet. Men den føleren skal jeg sjekke ut! Kan det være så lett som en sikring av noe slag kanskje? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Du kan jo sjekke alle sikringene som har med klimaen å gjøre først. Greit og starte med det enkleste før du går over på evt varmeregister som er mye jobb. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hadde det kun kommet kald luft kunne man mistenkt at termostat hadde noe med saken å gjøre, men når det er "for mye" varme er problemet ikke der. Sjekk alltid sikringer og det åpenbare, men jeg ville gjettet at du har trøbbel med servo til blandespjeld. Men det kan jo være litt av hvert. Det mest vanlige på moderne biler er at man har elektriske stepper-motorer til å styre de ulike spjeldene i varmeapparat-huset, og at vannet går uregulert gjennom register/radiator. Men kjenner dessverre ikke Mondeo godt nok, og noen biler bruker vakum istedenfor strøm til å styre spjeld, og noen regulerer vannmengden med elektromekaniske kraner. Jeg ville først og fremst funnet ut hva slags system bilen har. Er det blandespjeld for varm/kald luft så vil man ofte kunne se om spjeldet går hele sin vandring når man endrer temperaturen fra minimum til maksimum. Kan hende du må ta ned deksel over pedalene, og eventuelt ta ut hanskerom eller deksler på andre siden, for å se varmeapparat-huset og reguleringene. Et verksted ville starte med å lese ut feilkoder på HVAC varmeapparat-systemet, som feks kan avsløre om servoer gjør som de får beskjed om, eller en sensor påstår det er -50 grader, osv. Man har diverse sensorer både hist og her på automatisk klima, men jeg vil tro spjeld/kran overstyrer disse dersom man er i manuell modus, og kjører hhv max/min varme. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 13. november 2011 Forfatter Del Skrevet 13. november 2011 Ok, men da har jeg egentlig fått svaret jeg lette etter.. Det er mest sannsynlig ikke termostaten igjen, men heller en av en myriade av mulige ting. Jeg får bare få tatt en diagnose av bilen, så får vi se. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Er nok tempføleren i kupen som gryterett har nevnt.. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Er det bare 1? Har alltid lurt på hvor disse er. Lenke til kommentar
volvopentagon Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Det er jeg litt usikker på.. men om det er noe å knote med selv tror jeg ikke. De sitter nok inne i dashbordet mest sannsynlig. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Det skulle ikke forundre meg i det hele tatt. Tror det blir en verkstedtur, ja. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Et moderne klima-anlegg har mange sensorer. Diverse i internt i selve varmeapparat-huset, samt at det kan være i fotbrønner, midtkonsoll, i taket, og gjerne også en sol-føler feks på dashbordet. Det er vel umulig å gjette (eller utelukke) noe helt sikkert, men en defekt sensor i kupe høres i grunn ikke ut som det aller mest sannsynlige i mine ører. For en ting er det mye mer vanlig at mekaniske/elektromekaniske/pneumatiske deler som servo, kraner, eller spjeld-dører går i stykker, eller går tregt, ikke tetter, osv. Det andre er at det disse sensorene i kupe er der for, er jo å styre automatikken. Det du rent teknisk gjør når du slår av Auto og setter tempen på MAX eller MIN er å si til anlegget; "drit i sensorer og automatikk, gi meg alt du har!!" (kaldt eller varmt) Så siden problemet ditt såvidt jeg har forstått ikke er begrenset til Auto-modus, så vil jeg mene det er overveiende sannsynlig at det ikke kun dreier seg om en kupe-sensor. Men uansett, du må nok enten fysisk se at spjeld (eller eventuelle kraner) gjør det de skal (som er noe man forholdsvis enkelt kan gjøre selv), eller ta en diagnose, for å komme noe videre her. Det er nesten ikke måte på hva det KAN være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå