Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel og trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stasjonære og en bærbar pc, de 2 stasjonære står på samme rom og på dette rommet har vi også routeren fra ngt. Men den bærbare skal jeg flytte litt rundt på derfor lurte jeg på om dette ville fungere sammen med ngt:

SMC Barricade Wireless G 54 Mbps

802.11g, med 4-port switch

Den har 4 porter sånn at jeg slipper å kjøpe trådløst nettverkskort til de 2 stasjonære som står på samme rom som ngt routeren er.

SMC EZ Connect Wireless G Cardbus 54Mbps

802.11g/b (Prism GT)

Det trådløse nettverkskortet som jeg skal ha i den bærbare.

Men vil det gå ann å koble SMC Barricade Wireless G 54 Mbps

802.11g, med 4-port switch sammen med ngt sin router slik at alle får internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært diskutert mange ganger tidligere. Det du gjør først er å sette IP adressen til smc enheten til en adresse i samme subnettet som ngt routeren deler ut (10.1.1.xxx hvis jeg husker riktig), sett til en høy ip adresse f.eks. 10.1.1.254. Når dette er gjort restarter du routeren og ber om å få ip adresse på den pcen du konfigurerer fra. (husk å ikke koble det opp til resten av nettverket først). Så kan du deaktivere DHCP serveren og restarte på nytt. Så kobler du en ledning fra ngt routeren til en av de fire LAN portene på smc enhetene (IKKE WAN/CABLE/DSL).

når det er gjort er alt klart til bruk. og du kan få opp webgrensesnittet med den nye ip adressen du har gitt den.

Lenke til kommentar

Det du trenger er å få satt Aksess Punktet til en IP-adresse i samme range som NGT routeren deler ut. Dette kan gjøres enten ved å sette den manuelt til 10.0.0.x (la x være et høyt tall, f.eks. 254, for å ikke komme i konflikt med de adressene NGT-routeren deler som DHCP server), eller hvis APet har mulighet for å få adresse fra DHCP, kan du velge dette.

Trikset er å få kontakt med APet for å sette det opp på denne måten. Du må da først finne ut hva som er default IP-adresse på APet du har kjøpt. Sett så en PC til en IP-adresse i samme range. Det letteste er å øke det siste tallet med 1. Da kan du få kontakt med APet og gjøre det som trengs. Husk å sette på WEP og/eller MAC-filtrering for økt sikkerhet.

Lenke til kommentar

æh, hvorfor gjøre det så vanskelig for stakkaren? Stort sett bare å plugge inn for nett :)

Klart at det er endel mer man bør tenke på med sikkerhet

<offtopic>

Hvorfor er alle så redde for to dhcp-servere? Det er ganske gennialt for noobs å forwarde alt fra netopia/cisco til et flott enkelt webgrensesnitt i smc'n og heller la denne vidrefordele

</offtopic>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...