Gå til innhold

Vil tvangsåpne kabeltv nettene for hele norge?

Anbefalte innlegg

Hei, som flere av oss ser på digi.no, virker det ut som FRP er for at vi i norge skal kunne velge mellom Get/Canaldigital og altibox uavhenging av adressen og nettverkstrukturen.

http://www.digi.no/882469/daarlig-id%E9

Jeg syns det er litt rart? Hvorfor blir ikke dette bedre for forbrukerne? Nå kan man jo si det samme med fiberlinje, hvis man skulle ha 4 forskjellige levrandører måtte hver av disse dele på 1 felles kjernenettverk. Og antakelig eier firmaet egne strukturer.

Så hva mener dere her? Vil det ikke fungert i dag, at hver av oss kan ha 3 forskjellige kabellevrandører + 1 fiber?

Eller ville det bety kroken på døren for noen levrandører?

Er det teknisk mulig å gjøre slik at man blir enige om felles standard uten å måtte legge nye kabler rundt hele norge?

Er FRP idioter eller ville det vært rettferdig at normale forbrukere kan velge levrandør?

Hva kan folk si om Kabel Norge? Er de kun til for å gi dyrere tv tilbud?

Omtrent som vinmonipolet er for å begrense mulighetene å kjøpe alkohol?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er god, men det kan ikke fungere slik det er i Norge nå. De begynner i feil ende. Først må det bygges ut nett som gjør det mulig å velge tilbyder. Det er ikke mulig f.eks. å få Get sine koax-tjenester på fiber eller Altibox sine fiber-tjenester i koaxen. Da det ble åpnet for fritt valg av fasttelefonitilbydere fungerte det fordi det eksisterte et nett fra før som Telenor (Televerket) hadde bygget ut.

Skal forslaget til FRP fungere kan man f.eks. gjøre som i Karlstad, Sverige. Der bygger det kommunale e-verket ut et åpent fibernett gjennom selskapet Karlstad Stadsnät. Der kan man velge mellom 17 (!) forskjellige leverandører. I Karlstad prøver de å få koblet til flest mulig av eksisterende bygg og (nesten) alle nybygg blir koblet til det kommunale fibernettet like naturlig som de blir koblet til vann og kloakk.

Endret av Mr D
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Denne brukes i NIX, BIX etc (det er en egen switch for NIX2)...

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps708/index.html

# 2 terabits per second (Tbps) fabric delivers 80 Gbps switching capacity per slot and scales to 4 Tbps system capacity with Cisco Catalyst Virtual Switching System (VSS)

# 40G-capable system supports up to 360 10G ports and 1068 1G ports per VSS system

Se denne:

http://www.uio.no/tjenester/it/nett/fastnett/nix/nix-contract-3.00.txt

Endret av warpie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde være rask nok, men microsoft/steam er noe tilsvarende?

Har aldri opplevet noe flaskehalser fra uninett, men muligens det er på grunn av kobberlinje gir bra resultat på korte avstander.

Men ja er nok internetlevrandørene som er grådige. Tenker nok på seg selv isteden på kunden, lite konkuranse gir nok trege linjer.

Men syns virkelig det er rart at nesten kina har bedre linjer en oss, sverige/danmark i gjennomsnittt?

Vi har jo penger, men vi gidder ikke å legge en fiberkabel?

Lenke til kommentar

Burde være rask nok, men microsoft/steam er noe tilsvarende?

- Beklager, jeg ser ikke sammenlignignen du forsøker å komme med.

Har aldri opplevet noe flaskehalser fra uninett

-Det hadde sjokkert meg om du hadde! :p

men muligens det er på grunn av kobberlinje gir bra resultat på korte avstander.

- Skjønner ikke.. Sitter du på UiO å tester?

NIX er knytepungtet bland nesten alle norske ISP-er, all data som går ut av ditt hus, og til en annen ISP vil vanligvis ta turen gjennom NIX. Jeg har en lokal ISP med Ventelo bak dem, skal jeg spille et spill, og naboen min (som har telenor) skal koble seg til min spillserver må han ta turen til Oslo/NIX (100mil), for å så dra tilbake hit (+100mil).. NIX er simpelthen bare er plassert på UiO, og router "all" data innad i norge, og ut av norge.

Så ved å besøke skolen (om jeg forsto), og teste, så vil det være flere andre sinker. F. eks begresnet kapasiteten som UiO får TILGANG til, kabelen du bruker; kobber (Cat5,Cat6).. Normalt 100-700mbps..

Men syns virkelig det er rart at nesten kina har bedre linjer en oss, sverige/danmark i gjennomsnittt?

Nå vet jeg ikke hvor du har dette fra, og jeg er rimelig sikker på at det ikke stemmer.

- Japan har såvidt meg kjent altid hatt tronen, etter det så finner vi vår nabo: svergie..

Sverige har satset på Internett/kommunikasjon mens Norge har det sorte gullet.

Vi ligger vel noe lengre bak.. plassering er vel mellom 8-13nd plass, for norge.

Vi har jo penger, men vi gidder ikke å legge en fiberkabel?

- Penger har vi, men har vi et folk som faktisk gidder bry seg?: Det ser ikke sån ut.

Jeg har sett noen småbyer som har fått tilgang til fiber her i Nordland, men ikke uten "kamp". Jeg finner underskriftskampanjer for flere enkeltsteder, og det fungerer (ser det ut som).

Sandnessjøen f.eks: (liten by med omlag 5700 innbyggere) Der var det en kar som startet en kampansje, han fikk underskrifter fra noen prosent; ca 800 personer. De sendte det til bla. Signal.no (og Infororos), Både Signal (og Infororos) startet straks utbygging der.

- Slik kan være nødvendig i små byer!

For verdt svar jeg gir, kommer du med to nye spørsmål, det er lett å spørre med det krever å svare: Les deg nå for all del litt opp på temaet før du kaster inn 100 spørsmål. Altså: Du må lese og studere for å finne svaret selv; Google er et fint hjelpemiddel...

PS:Skriveleif skyldes lørdagskveld! :)

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...