Alex T. Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Hei, jeg må drøfte disse målene: - Kunne drøfte Charles Darwin’s uttrykk om ”survival of the fittest”, ved å komme med eksempler. Jeg har tenkt på noe, men jeg vil gjerne ha mer hjelp. Jeg har kommet fram til at alle arter har gjennomgått det Charles Darwin sier her. Vi mennesker er en utvikling av tidligere Homo Habilis som hadde best forutsetninger før Homo Erectus kom. Det fortsatte til Homo Sapiens Sapiens, som er oss i dag. Jeg vil gjerne ha flere eksempler. - Kunne komme med eksempler på arter som har oppstått gjennom naturlig seleksjon. Det er noe av det jeg svarte tidligere, men jeg vil gjerne ha mer informasjon på dette punktet óg. - Kunne drøfte fordeler og ulemper med genteknolgi som en del av utviklingen av nye arter. Har kommet fram til noen fordeler: Genmodifisering-modifisert planter og dyr, som kan gjøre dem motstandsdyktige for forskjellige sykdommer. Kan også gi dem nye egenskaper som gjør de mer overlevelsesdyktige, som f.eks. når laks får "kuldegen" fra flyndreart. Utvikle nye medisiner for sykdommer. Ulemper: Man vet aldri hva følgene kan bli på sikt, spesielt om genene spres i naturen. Hadde vært fint om dere hadde tatt dere tid til å svare mer på disse oppgavene. Jeg setter virkelig pris på det. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. november 2011 Del Skrevet 10. november 2011 Skal du drøfte survival of the fittest blir det dumt å ikke vise til utkonkurrerte arter. Hint: http://no.wikipedia.org/wiki/Neandertalere Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har hatt en periode med gener og evolusjon, men jeg får ikke til to mål: - Kunne komme med eksempler på arter som har oppstått gjennom naturlig seleksjon. - Kunne drøfte Charles Darwin’s uttrykk om ”survival of the fittest”, ved å komme med eksempler. Det hadde hjulpet meg utrolig mye, og jeg blir ufattelig takknemlig dersom dere hjelper meg. Jeg takker på forhånd! Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har hatt en periode med gener og evolusjon, men jeg får ikke til to mål: - Kunne komme med eksempler på arter som har oppstått gjennom naturlig seleksjon. Hva menes med naturlig seleksjon? Betyr det at en art er dyrket fram av mennesker, slik som hunden? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 15. november 2011 Forfatter Del Skrevet 15. november 2011 Jeg har hatt en periode med gener og evolusjon, men jeg får ikke til to mål: - Kunne komme med eksempler på arter som har oppstått gjennom naturlig seleksjon. Hva menes med naturlig seleksjon? Betyr det at en art er dyrket fram av mennesker, slik som hunden? Hvis jeg ikke er på avveier, er det kort forklart: De best tilpassede individene innen en populasjon vil ha større sjanse til å overleve og dermed større sjanse for å videreføre sine gener og egenskaper. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 Hvis jeg ikke er på avveier, er det kort forklart: De best tilpassede individene innen en populasjon vil ha større sjanse til å overleve og dermed større sjanse for å videreføre sine gener og egenskaper. Jo, den saken er grei, det var ordet naturlig som forvirret meg. Altså om dette skjer av seg sjøl eller om mennesker utfører seleksjonen. Men jeg tenker kanskje litt for innviklet? Lenke til kommentar
Alex T. Skrevet 16. november 2011 Forfatter Del Skrevet 16. november 2011 Hvis jeg ikke er på avveier, er det kort forklart: De best tilpassede individene innen en populasjon vil ha større sjanse til å overleve og dermed større sjanse for å videreføre sine gener og egenskaper. Jo, den saken er grei, det var ordet naturlig som forvirret meg. Altså om dette skjer av seg sjøl eller om mennesker utfører seleksjonen. Men jeg tenker kanskje litt for innviklet? Man mener det som har skjedd naturlig, altså av naturen. Det heter kunstig utvalg når menneskene gjør det Lenke til kommentar
nikolaih20 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Hei! trenger hjelp så fort som mulig. Jeg har en viktig presentasjon i morgen i Naturfag. Jeg har om usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater. Jeg må finne en forsker som har noe med dett å gjøre. Har noen en ide om hvor jeg kan finne en forsker som kanskje begynte med en rapport eller en som forsker på forsøk?? hah. takk på forhånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå